Peztis
Att hitta på vad man ska äta kan gå fort eller vara hopplöst! Det gäller för mig både till vardagsmaten, helgmiddagen eller när man ska bjuda på lite festligheter.

Man står där i kylskåpet och skakar på huvudet eller funderar i affären - vad kan jag göra med detta?

Så inspirera mig och varandra med tankar, idéer och recept -
vad kan man göra med kycklingbröstfilé?
KRT
Blanda dijon-senap och franska örtkryddor med salt och peppar, stryk på filéerna och linda därefter in dem i bacon. Stek i panna tills de fått fin färg och låt dem gå klara i ugnen. Ös gärna med spadet någon gång under tiden.

Nypotatis smakar gott till, och någon smaksatt crème fraîche är gott som sås till.
Peztis
KYCKLINGFILÉ I CURRY

Strimla 2-3 kycklingbröstfiléer
Bryn dem med salt och peppar
Krydda med curry, paprikapulver, chilipulver, basilika

Slå över creme fraiche, gräddfil, turkisk- eller matlagningsyoghurt som sedan får koka ihop.

Servera med ris och strimlad paprika.

(Detta recept funkar även med fläskkött.)
Robbanp
Snittade och fyllda med någon god ost är inte heller helt fel.
Strimlar (eller åtminstone delar) och steker med diverse saker gör vi ganska ofta, funkar med det mesta, med eller utan sås till.
Klint
1. Flygande Jacob utan banan har blivit en favorit hos oss

2.Stek strimlad kycklingfile med lök och vitlök,en rejäl klick sambal olek,spiskummin,salt och peppar lite citronsaft och koksmjölk

3. Snabb&latmiddag Strimla kycklingen stek med frysta wokgrönsaker häll på en pkt kelda Thaisoppa

Jag serverar ris till alla 3
kerstinbern
.... Nej jag kan inte tänka mig något alls att göra av kycklingbröstfilé
*Stintan*
4 st kycklingbröstfiléer
Salt
2 msk curry
2 msk vetemjöl
Olja till stekning
1 burk ananasskivor
1 burk kokosmjölk

Skär kycklingfiléerna i strimlor och lägg dem i en skål.

Strö på salt, curry och vetemjöl. Täck över skålen med ett lock och skaka kraftigt, så att bitarna får en tunn 'mjölning'.

Stek bitarna, skär sen ananasen i bitar och tillsätt i pannan. Häll kokosmjölken och ananassaften ovanpå. Låt puttra i några minuter.

Serveras med ris, och ångkokta blandade grönsaker t.ex. broccoili, blomkål och slantade morötter.
Mollis
Stek några klyftade gula lökar och kycklingen i strimlor
Krydda med salt och peppar
Häll på grädde och några matskedar Sweet Chilisås och Sambal Oelek efter tycke
Lägg i ett par strimlade röda paprikor och låt puttra en liten stund, paprikan ska inte bli för mjuk.
Natur liv
Bryn kycklingfiléerna och låt dem bli genomstekta. Koka pasta. Koka sockerärtor, broccoli eller andra grönsaker. Lägg pastan runt om i en smord ugnsform, lägg grönsakerna och kycklingen däri. Häll hollandaisesås över och gratinera i ugn 225 grader tills det har fin färg. Bon apetit!
Eva i Skåne
En påse fransk löksoppa (pulver, avsett att blanda till en liter soppa) röres ut i ca 7dl creme Fraiche/matlagningsgrädde i blandning enl vad man har hemma
Lägg de otinade filéerna i en form, bred soppblandningen över, nån annan kryddning behövs inte. Sätt i ugnen i 50-60 min. Klart!
Enklare kan det inte bli och alla har tyckt det varit gott. Kan ätas med potatis, pasta eller ris och sallad eller kokta grönsaker.
Peztis
Vad roligt att ni hakar på! Mer tips och inspiration till alla!!!
fvd
Ovanstående goda recept visar att kycklingfiléer passar till allt. Idag wookade jag mina grönsaker i rapsolja och smör och på slutet brynte jag filéerna i pannan. Kryddade med citronchili salt o peppar. Som sås använde jag creme fraiche.
Christina i Taxinge~
CITAT (Mollis @ 22-04-2012, 09:37) *
Stek några klyftade gula lökar och kycklingen i strimlor
Krydda med salt och peppar
Häll på grädde och några matskedar Sambal Oelek
Lägg i ett par strimlade röda paprikor och låt puttra en liten stund, paprikan ska inte bli för mjuk.



Några MATSKEDAR sambal oelek??? -fear-.gif
Då måste man bli helt skinnflådd i munnen?

Christina i Taxinge~
Idag har vi ätit kycklingfiléer som jag skurit i ca 2cm-skivor och sedan marinerat några timmar i en plastpåse med sweet chilisås, en pressad vitlöksklyfta och olivolja.
Stekt skivorna och på med lite salt & peppar.
Till det klyftpotatis och avokadoröra.
Gröp ur fyra avokado i en mixer och tillsätt 1dl creme fraiche och ett par matskedar citronsaft - mixa. Salta & peppra som önskas.
Mollis
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-04-2012, 23:06) *
Några MATSKEDAR sambal oelek??? -fear-.gif
Då måste man bli helt skinnflådd i munnen?


Hoppsan, jag var lite trött när jag skrev, det ska vara några matskedar Sweet Chilisås och nån tesked Sambal bara
Peztis
Peztis Asien-inspirerade gryta

3 st kycklingbröst, skurna i strimlor
10 cm purjo, skuren i småbitar
1 burk kokosmjölk
1/4 gul paprika, skuren i strimlor
1/4 röd paprika, skuren i strimlor
1/2 dl sweet chili sauce (efter önskemål)
1-2 tsk soya
salt
peppar
örtsalt/serbisk allkrydda

Bryn kycklingen, salta och peppra, häll i purjon och stek lite tillsammans med örtsalt eller serbiskallkrydda. Slå över kokosmjölkenm, soya samt sweet chili sauce och häll i paprikan. Koka ihop och servera med ris.

Jag har uppskattat måtten eftersom jag höftade allt...

Superenkelt och jättegott!

EDIT: det här är serbisk allkrydda, finns i olika märken och man kan hitta detta på t ex ICA Maxi där de har "Mat från hela världen". Det är en jättebra smakförstärkare till allt möjligt och jag har det alltid hemma numer.
EKLO
Till att börja med vill jag ge tipset att köpa kycklingLÅRfilé istället, mycket smakligare och godare faktiskt.

Jag brukar bottna en gryta med olja, slänga i en massa kryddor (chili, spiskummin, stjärnanis, kurry, kanel, kardemumma - lite av varje krydda), slänga i en näve hackad lök, låta svettas en stund, slänga i lite hackad vitlök, sedan strimlor av lårfileerna och sen en massa grönsaker av vad jag har + en skvätt buljong o grädde. Serveras med ris eller couscous eller bulgur...
niggle
CITAT (kerstinbern @ 21-04-2012, 05:46) *
.... Nej jag kan inte tänka mig något alls att göra av kycklingbröstfilé

Klart du kan! Tänk till nu lite!
malcolm
Det här är gott och magert.

4 kycklingbröstfiléer
4 skivor bacon

Marinad:

½ dl olja
4 msk soja
4 msk chilisås
1 tsk sambal oelic
3 pressade vitlöksklyftor
2 finhackade rödlökar


Sås:

2 dl hönsbuljong
2 dl creme fraische
2 msk chilisås
1 tsk sambal oelec
2 tsk majsena

Blanda ingredienserna till marinaden och låt kycklingfiléerna ligga i den i minst fem timmar (plastpåse, kylskåp).
Ta upp filéerna och vira en baconskiva runt varje, lägg i ugnsfast form och stek i ugn, 200°C i ca. 30 min.

Blanda ingredienserna till såsen och låt puttra i ca 5 minuter.

Servera med ris eller bulgur.

Smaklig måltid!



Rosrup
Man kan koka skiten med.
Sen tärna och under tiden gör man en redd soppa av 1msk vetemjöl och 4 dl mjölk.
Nåt sånt förhållande tror jag?
Buljongtärning (givetvis Bong utan tillsatser) curry i mängd gärna röd currypasta med, lite creme fraiche i det så har man nåt man kan kalla kycklingsoppa smile.gif

CITAT (malcolm @ 24-11-2012, 12:42) *
Det här är gott och magert.


Tvivlar inte det minsta på godheten men var kom det magra in i bilden?

4 skivor bacon
½ dl olja
2 dl creme fraische

CITAT (EKLO @ 23-11-2012, 22:24) *
Till att börja med vill jag ge tipset att köpa kycklingLÅRfilé istället, mycket smakligare och godare faktiskt.


Håller med du, tänk om resten av familjen vore lika klok och förstående?
Faktum är att jag och farsan gjorde såna filéer innan dom ens fanns att köpa.
Skar runt ett ben, med skinnet kvar, sen panerade i mjöl,ägg eller grädde samt strömjöl och stekte.
Jättegott smile.gif
malcolm
Tvivlar inte det minsta på godheten men var kom det magra in i bilden?

Receptet är hämtat från viktväktarna och man behöver ju inte ta det fetaste baconet eller creme fraische med den högsta fetthalten.
Rosrup
CITAT (malcolm @ 24-11-2012, 16:01) *
Tvivlar inte det minsta på godheten men var kom det magra in i bilden?

Receptet är hämtat från viktväktarna och man behöver ju inte ta det fetaste baconet eller creme fraische med den högsta fetthalten.


Bacon är aldrig magert oavsett då är det inte bacon och att använda lättprodukter i varm matlagning är förkastligt anser jag.
Ungefär lika dumt som att köpa matlagningsgrädde och ösa på med det istället för att ta en tredjedel vanlig grädde.

Klankar inte ner på ditt recept men just det magra lät fel wink.gif
Hela kycklingen är ju magrare än tillbehören menar jag.
Anki på Öland
CITAT (Rosrup @ 24-11-2012, 13:49) *
Man kan koka skiten med.
Sen tärna och under tiden gör man en redd soppa av 1msk vetemjöl och 4 dl mjölk.
Nåt sånt förhållande tror jag?
Buljongtärning (givetvis Bong utan tillsatser) curry i mängd gärna röd currypasta med, lite creme fraiche i det så har man nåt man kan kalla kycklingsoppa smile.gif...............

Om du ändå "kokar skiten" varför inte använda den sky du får då istället för buljongtärning så blir det ändå godare.....
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men varför skall man kycklingfilé koka? Att fördärva fint kött
Peztis
Känns som att det spårar ur lite (leker moderator).

Alla gillar ju som bekant olika. Vill man inte använda kycklingbröst så står det ju var och en fritt att byta ut det mot lårköttet, fläskfilé, oxfilé, lax, quorn... Vad man gillar i familjen, helt enkelt. I min familj är det en som föredrar kycklingbröst medan en annan gillar klubborna - väldigt bra för då blir det inte en massa tjafs.

Kul att det är många som läser och skriver i tråden! Ännu roligare vore det med mer inspiration och recept.
Motti
Något som jag tycker är gott är att Panera kycklingfile och steka sakta på ganska låg värme gärna fylld innuti smile.gif Att koka Kycklingfile är en synd i mina ögon och varför då den är mör som skit ? och något som en kock aldrig skulle få för sig om man inte ska göra Chicken curry förstås men inte ens då kokar man en file .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon