Full version: Afrikansk lejonhund
Snöflinga
Blir ev. dagmatte till en afrikansk lejonhund-valp. Finns det någon här som har erfarenhet av rasen ?
Tacksam även för tips på olika hundforum smile.gif
KRT
Menar du Rhodesian Rigdeback?
Trevliga hundar, vanligen ganska reserverade som lullar på sin egen lilla värld. Har träffat några stycken och jag har aldrig mött en ras som (generellt) bryr sig så lite om andra hundar som de smile.gif

Svåra att träna, enligt uppgift från andra, eftersom det är svårt att hitta något om motiverar dem. Men å andra sidan skaffar man nog sällan en Ridgeback om man vill tävla lydnad så....

Värt att tänka på är att de har vissa tendenser till att ha problem med höfterna, och då det dessutom är en ganska stor ras måste man vara lite försiktig med deras armbågar också. Undvik tex att springa nedåt i trappor för mycket...

Har inga direkta tips på hudforum, men för länge sedan fanns ett som hette vovve.net, vet inte om de finns kvar ännu.
Snöflinga
Javisst är det Rhodesian ridgeback. Har aldrig träffat någon, därför nyfiken på andra som kanske har erfarenhet av rasen. Tack för tipset om trappor, något att tänka på g.gif
merlin68
CITAT (KRT @ 22-04-2012, 08:09) *
Menar du Rhodesian Rigdeback?
Trevliga hundar, vanligen ganska reserverade som lullar på sin egen lilla värld. Har träffat några stycken och jag har aldrig mött en ras som (generellt) bryr sig så lite om andra hundar som de smile.gif

Svåra att träna, enligt uppgift från andra, eftersom det är svårt att hitta något om motiverar dem. Men å andra sidan skaffar man nog sällan en Ridgeback om man vill tävla lydnad så....

Värt att tänka på är att de har vissa tendenser till att ha problem med höfterna, och då det dessutom är en ganska stor ras måste man vara lite försiktig med deras armbågar också. Undvik tex att springa nedåt i trappor för mycket...

Har inga direkta tips på hudforum, men för länge sedan fanns ett som hette vovve.net, vet inte om de finns kvar ännu.


Instämmer i det mesta! Jag har en blandras border collie / rhodesian ridgeback och han är inte alls särskilt intresserat av att umgås med främmande hundar men gillar "spring-lekar" med andra hundar om han känner dem.
Rhodesian har jaktinstinkt så man måste ha kontroll över sin hund om den ska springa lös, vänta med att släppa din blivande daghund tills du är säker på att den lyder dig och kommer på inkallning.
Sedan har rasen vakt i sig, olika mycket från individ till individ men se till att den under inga omständigheter börja vakta ditt hem eller dig på ett överdrivet sätt.
Min rhodesian blandis är mycket lydig vilket kan ha att göra med inblandningen av "ögontjänaren" border collien flirting.gif men han vill gärna veta varför han ska göra en sak - om han tex ska hämta apporten 10 ggr efter varandra gör han det - men "motvilligt" - för han tycker att jag är "dum" som kastar ifrån mig den hela tiden. Nästan så han himlar med ögonen när han hämtar den. Ibland suckar och stönar han högt och ljudligt när han lämnar över apporten för att uttrycka sitt missnöje laugh.gif
Bästa tipset är att hitta på intressanta lekar, lägga blodspår och dylikt. Min hund har det som huvudintresse och vi tränar spår flera ggr i veckan. Simning är en annan hobby som han delar med många andra rhodesians, de flesta av dem älskar vatten.
Inomhus brukar rasen vara rätt så stillsam som vuxna.
KRT
Blodspår ja, det och viltspår och kanske också vanligt spår och sök - dvs aktiviteter där hunden får använda nosen - det brukar Rigebacks gilla tummenupp.gif
Och vara ganska bra på, eftersom de har en fin nos smile.gif

Meriona
Vår ridlärare hade två RR som alltid sprang lösa, de var inte ett jota intresserade av varken barn, hästar, hundar eller katter. Men de hade en himla energi. De kom duktigt på inkallning, men hur de var med vilt vet jag faktiskt inte.


Snöflinga
Tack för bra svar, nu vet jag lite mer smile.gif Fast skriv gärna mer ... undrar just hur den beter sig mot små närgångna barn och katter g.gif
KRT
CITAT (Snöflinga @ 22-04-2012, 22:56) *
Tack för bra svar, nu vet jag lite mer smile.gif Fast skriv gärna mer ... undrar just hur den beter sig mot små närgångna barn och katter g.gif


Viker undan in i det längsta, skulle jag tippa på. I alla fall när den är vuxen, hur en valp gör är en helt annan femma smile.gif

Jag tror att RR är anpassade till att trava långa sträckor, ungefär som vargar faktiskt, så de har ett väldigt energisparande rörelsemönster som kan se lite lojt ut. Men när de vill är de ruskigt snabba och viga. Supertrevlig ras, som ligger mig varmt om hjärtat, även om jag skulle skaffa en boxer om vi skulle ha hund igen smile.gif.
merlin68
Jag glömde en nej två grejer till...kanske kan hundägaren finansiera en springer till din cykel så småningom när den orkar springa längre sträckor. En springer är en sån där grej man sätter på pakethållaren som man sedan kopplar hunden vid. Jättebra - jag har själv en - om hunden skenar iväg så märker man det knappt för den har en inbyggd fjädring smile.gif

http://www.haromi.se/springeroriginal-p-12...CFeJYmAodhB5iXg

Och det andra är en klövjeväska så att den kan bära hem din lunch från affären...hunden kommer att känna sig jätteduktig när den "jobbar" med att bära dina varor tummenupp.gif

Snöflinga
Glad jag blir smile.gif Känns så bra nu när jag läst era svar. Verkar vara en fin hund. Tänkte att den kanske var för stor, men har nu sett föräldrarna och de verkar ju inte vara mycket större än en boxer och sådana har vi haft två stycken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon