Full version: Schersminbeskärning?
sunshine
Hej!

Har en risig buske i trädgården som jag tror är en Schersmin. Vita doftande blommor. Undrar om jag kan ta ner den rejält, ca 3 dm jämnsmed för att fräsha till den?

Jennifer

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...nshine&pid=9289
annchapanncha
Haejsan.

Min Schersmin/Jasminbuske, hur det nu stavas tongue.gif har jag skurit ner riktigt rejält, och den blev så fin så. Det klarar dom.


Annchapanncha
Terese på Ingarö
Schersminer kan man ju gallra för att föryngra och snygga till, dvs att man tar bort de äldsta grenarna ända nere vid marken.
Jag har både en jättestor, som jag gallrar, och en som höll på att dö som jag klippte ner. Den senare brukar jag "klippa ur" då och då.
(Den stora är praktfull!)
anders_skåne
Hej Jennifer !

Jag hade nog hellre gallrat bort gamla grenar och på så sätt få den lite mera luftig inuti. Den ser ju jättefin ut annars, vore synd att kapa ner den helt.

mvh anders tongue.gif
sunshine
Tack för svar!

Jo den är fin och livsglad! Känns lite läskigt ändå att kapa så mycket. Funderar...min sambo står redo med sågen..*suck* rolleyes.gif

Jennifer
Cilla
Den ser precis ut som jag skulle vilja att min såg ut! Måste vara helt nedhängd med blommor på sensommaren!

Liten varning för att glesa ut för mycket: Det kan ta urlång tid innan busken får det här frodiga, översållade utseendet igen.

Jag skulle endast ta bort dött och låta den leva rikt.
MRLINDELL
Om det är en Philadelphus /Philad Lemoi/ 'Mont Blanc' typ Smultronschersmin så har jag klippt bort delar runt om som lutar ut och låtit allt som står rakt upp vara. Tänkt mera på formen och de två jag har har blivit ganska lika varandra och fina. Nu är mina bara några år gamla, drygt 1 m höga, de blir nog inte mycket högre/större.
Ann-Marie
Min smultronschersmin tog flera år på sig att växa till och blomma men de senaste två åren (av 10 minst) har den varit underbar. Den är inte så stor, under en meter hög men det mesta på den ser risigt ut nu när bladen har kommit, de översta dm av kvistarna har blad. Hur ska man klippa ur en sån buske. Förra året var hela busken grön och grann.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon