H Anders
Intill vår tomt har kommunen ett par rejäla björkar. Den del av trädgården som ligger där är skuggig med mindre rönnar och en ungersk syren som för en tynande tillvaro. Längs tomtgränsen finns en häck av svartaronia under uppväxt. Gräset växer dåligt pga skuggan och vi tänkte nu istället omvandla det till en woodlandinspirerad plantering. Bör vi tänka på björkrötterna när vi väljer perenner? Vi funderar på älggräs, spirea, hasselört, strutbräken mm. Andra förslag? Det är zon 5-6.
ängsvädd
Är det torrt eller fuktigt på växtplatsen?
H Anders
Åt det fuktiga hållet för det mesta.
Gunilla T
Björkarnas rötter blir nog bekymmersamt, de äter sig snabbt in i nya rabatter och woodland växter, som är fuktighetsälskande kommer inte gilla läget. Någon form av rotstopp mot björkarna är nog nödvändigt.

Här är en länk till hur man skapar ett woodland, gjord av en mycket kunnig person;

http://www.tradgardsriket.se/forumsriket/v...opic.php?t=1676
Gossen Ruda
Man kan ju börja med ecoplug i björkarna. laugh.gif Fast egentligen hade jag nog snackat med kommunen först, det är ju en form av myndighetsövergrepp att ha träd så nära en fastighet.
Gunilla T
...ett tillägg, man börjar inte med växtvalet när man vill skapa ett woodland. Först rensas området rent från ogräs och sly och därefter börjar man med jordförbättringen. Strukturen framträder så småningom och då ser man var man kan plantera träd, buskar, alltså de största växterna först som skall ge ev. vindskydd och skapa skugga. Sist planterar man lökväxter och perenner.
KRT
Jag håller med Ruda här - prata med kommunen innan du gör något mer. Det kan hända att de kan tänka sig att ta ner några av träden, och då får du radikalt ändrade förutsättningar. Trist om du då lagt massor med jobb på att skapa något som plötsligt inte passar in mer....
H Anders
Nja, träden står nog där de står. De är planterade längs en lång gata och kommunen kommer inte att vilja ta bort dem så länge de är friska. Dessutom ger de ett visst vindskydd för vår tomt.
En landskapsarkitekt berättade att björkar intill vägbankar gärna blir stora. Detta eftersom de frodas av vägdräneringen som leder en massa vatten till björkarna. Kanske bidrar det till minskad "utsugning" av vår tomt.
Jag tror att jag ska prova med ett mindre område och plantera några tåliga arter. Ogräs och sly är det inte mycket av. Mest en mossig gräsmatta, en syren och några rönnar. Möjligen kan man räkna en samling med styvmorsvioler som ogräs men eftersom de är fina ser vi gärna att de fortsätter sprida sig.
skogstroll
björkar är väldans törstiga och ska man ha woodland inbillar jag mig att det blir lite i torraste laget
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon