cocosboll
Söker efter vintergröna perenner till min balkong, gärna olika höjder, att odla i större kärl.
Helst inget giftigt då jag har barn...


En annan fråga, om jag har kvällssol på min balkong ska jag då leta efter växter som ska stå " halvskuggigt?"
Jag har ju sol, kraftig sådan från eftermiddagen, men lavendeln jag hade förra året klarade sig inte, så jag antar att jag inte kan ha växter som ska stå soligt? Är lite förrvirrad över hur jag ska hitta de rätta växterna för mina förutsättningar....
kerstinh
Angående växtval skulle jag gå till en kunnig plantskola (ingen av de stora kedjor), beskriva dina förutsättningar och fråga efter växter. De brukar ha bra koll. Iallafall om man går till en professionell plantskola och inte de stora kedjorna, där inte alla har utbildad personal. Om du säger var du bor, brukar man kunna få bra tipps på plantskolor här.

Det där med balkong är jättesvårt tycker jag. Jag hade en balkong i söderläge tidigare, med stekhet sol, så jag tänkte att jag skulle ha växter som tål sol och torka, men ingenting ville växa förutom tomater som frodades. Jag tror att man får prova sig fram helt enkelt för på balkongerna är mycket lite mer extremt än ute om du förstår vad jag menar.

Har du barn tycker jag förresten att du får prova tomater. Jag hade mina i vanliga billiga murarhinkar som jag hade borrat hål i. De funkade kanon på balkong, de ger snabbt ett ganska frodigt intryck med sina blad och barnen kommer att älska att gå ut och plocka egna tomater. :-)

Lycka till!
cocosboll
Tack för svar! Är svårt med balkongodling faktiskt. Frågade på Blomsterlandet men det var svajiga svar jag fick så jag letar själv istället. Tomater har jag odlat innan och det har funkat bra, gillar dock inte tomater men dom kan man ju ge bort smile.gif
Solrosor har också funkat....Så några sådana får det kanske bli också.
Lite synd på lavendeln dock, luktar ju så gott men dom trivs verrkligen inte hos mig.
Fru Frö
Jag tänker på buxbom.

Och nån thuja, finns ju olika varianter, de som är uppstammade "bollar" tycker jag är jättefina, då kan man ju även plantera fina blommor nedtill i krukan, några fina penningblad kankse som väller över kanten och blommar som gula solar i skuggan.

Det är väl det jag kan komma på så här som är vintergrönt..... g.gif

allakantralla
Jag har samma förutsättningar som du! På min balkong klarar sig murgrönan suveränt, som ju är vintergrön och tjusigt klättrande om man vill (även om det tar tid).

Andra ickevintergröna växter som klarat sig fint är olika klockor, akleja och clematis.

Det finns ju också lågväxande för skugga som jag tror är vintergröna som italiensk munkhätta (men den kanske är giftig?), och mer marktäckande bergeniasorter och skugg-gröna, vintergröna och hasselört.

Julros är säkert giftig eftersomden är så vacker, men annars vintergrön. Lite högre än marknivå är ju olika sorters starr (gräs) som klarar skugga bra och någon bräken (ormbunke).

Hoppas du hittar något!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon