Full version: Okänd planta
octachoron
Någon som vet vad denna växt heter?
Är det ogräs eller någon perenn som jag planterat förut?


Okänd växt
mojan
Tistel?
CillaM
Låt den vara, om du känner för det alltså. Spännande att se vad det kan vara men jag tycker jag känner igen bladen.....
*Stintan*
Definitivt en tistel.
Monarda
Var rädd om den! Tistlar gillas av fjärilar, humlor och bin. Jag beställde frön en gång från Botaniska och dom har spridit sig villigt och glatt.

[attachment=69487:P7211030.jpg]
octachoron
Hmm...kanske är en tistel. Ska känna på bladen i morgon för att vara säker.
Anna-Karin Lundberg
Tistel!
Jag såg en likadan hos mig förra året, bladen var fina, gröna och frächa. Den fick stå... Blev stor och fin, blommade med små lila bollar, inte så märkvärdigt. Planen var att ta bort den innan den fröade, men så hände det en massa andra saker och så skulle jag åka utomlands, glömde ta bort den innan jag reste!

Jag hittar massor av såna där små plator nu, så nu gäller det att rensa! Jag grämer mig att jag var så dum och lät den stå. Hade jag plockat bort den på direkten hade det besparat mig mycket besvär.
octachoron
Såg min gamla fråga nu och tänkte svara på den.
Det var en ulltistel som blev 2,5 m hög. En stor favorit bland pollinerande insekter.
Nackdelen är att det finns fröplantor på en hel del ställen i trädgården nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon