LaPaloma
Ett antal år har mina syréner bildat fröställningar på sensommaren. Dessa har jag låtit vara då jag inte har vetat hur jag ska göra med dem. Nu läste jag att sådana ska man ta bort samma år eftersom de tar näring och blomningen blir mindre nästkommande sommar. Det stämmer på mina syréner - jag har faktiskt tyckt att de har blommat lite de senaste åren.

Kan jag klippa bort dem nu utan att skada busken? Beskärning sker väl annars efter bloming för syrén. Visst ska jag klippa bort de utblommade blomklasarna efter blomning?

Hur gör man egentligen sedan då buskarna är så stora att man inte kommer åt att klippa bort fröställningarna/utblommade blomklasar?
Huggorm
Det finns ingen anledning att klippa bort fjolårets fröställningar nu, de växte klart i höstas och påverkar inte längre buskarna.
octachoron
En syren här blommar bara vartannat år om man inte klipper bort fröställningarna just efter blomning.
Cilla
I äldre tider var nog många trädgårdsmästare överens om att man med mycket skarp och liten specialsax skulle klippa bort dessa, liksom man skulle nypa bort något av fröställningen på rhododendron utan att skada anlaget innanför mm.

Visst tar det energi att bilda fröer. Men jag undrar om det i de flesta fall är ens mätbara skillnader, som t ex i fallet med octachorons buske. Idag använder man tiden för trädgårdsarbete till och med i slottsmiljöer till annat (och där finns det ofta ganska mycket tid till detta).

I de flesta fall tror jag att om man istället ägnar tid åt att stödvattna sina syréner under sommarens och sensommarens torrperioder och vart tionde år eller så lägger på några säckar kogödsel vid deras rötter, så får man tydligare resultat än om man plockar blomställningarna.

Jag har provat bevattningstricket med mina egna syréner som står på olika ställen. Förrförra året hann jag inte vattna mycket alls och de slokade flera gånger under säsongen. Förra året kom svaret: Inte mycket blom. Förra sommaren däremot vattnade jag bättre. Detta år: Massor av blomknoppar.

Inte särskilt vetenskapligt experiment - men jag tror på vatten och vart 5-10 år kogödsel.
Gröna mormor
CITAT (octachoron @ 02-05-2012, 01:03) *
En syren här blommar bara vartannat år om man inte klipper bort fröställningarna just efter blomning.

Jag beskär syrenbersån efter blomningen men inte en fristående syren. Alla syrenerna blommar trots det varje år.
*Stintan*
Tror det är mest en utseendesak om man vill klippa fröställningarna eller ej. Jag har gjort både ock men aldrig märkt någon skilland på blommningen. De friväxande syrenerna blev för höga för att klippa men blommade ändå mycket rikligt varje år.
Ann i Göteborg
Inte heller jag har märkt någon skillnad på nästa års blomning.
Mest en utseendefråga tycker jag. Tar bort vissna blommor på dubbel vit syrén (Madame Lemoine) för de ser ganska skräpiga ut som vissna jämfört med de enkla.
Annars låter jag naturen ha sin gång...
fvd
Jag har åttio år gamla syrenträd längs min uppfart de är alldeles för höga för att det skulle gå att ta bort fröställningarna. De blommar otroligt varenda år och står väldigt trångt i sten grus och rötter. På andra sidan tomten står två stora betydligt yngre syrenbuskar i näringsrik jord de blommar också bra men slår aldrig de äldsta. Så jag tror givetvis inte att det har någon betydelse om fröställningarna är kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon