Full version: Rosmarin !
sammy78
Hej !
Jag undrar om rosmarin kan stå ute hela året ? (växtzon 1/ Malmö)
Alltså om jag planterar ut några plantor i min rabatt klarar dem av höst och vinter där då eller ???

sammy78
Ingen som kan/vill svara ?! sad.gif
Är "nybörjare" när det gäller kryddväxter därav frågan ! (kan nada om dem men tycker dem är så vackra)

Alexander-VG-zon3
Planterar du dom i ett skyddat (varmt) och soligt läge så kan dom klarar vintern, ge dom luckerjord (gärna upphöjt) och mycket kalk.

Rosmarin tål ganska mycket kyla, och även om man har i krukor och tar in så kan dom stå ute i flera frostnätter. Och det finns många i skåne zon 1 som har rosmarin.

Carex
Om det är plantor du är rädd om ska du nog ha den inomhus men svalt (med en liten marginal över nollan)
De senaste vintrarna har varit hårda i hela sverige. Däremot om det är en ICA.rosmarin som du vill testa med så visst. Men gå inte och köp en dyr uppstammad att prova med.
Alexander-VG-zon3
Egentligen bör man köpa rejäla plantskoleplantor om man vill testa, dom från ICA (eller annan mataffär) är inte alltid så stora eller robusta. Däremot uppstammad är inte bra att ha på friland, just för att den är på stam men också synd att förstöra.

Carex
Så sant, däremot har jag sett rosmarin i stora krukor som sett väldigt fina ut för ca 25:- på Hemköp.
De har faktiskt sett finare ut än många från trädgårdshandlare. Definitivt värt att kolla in om man vill ha billigt material till experiment.smile.gif
Alexander-VG-zon3
Ja hemköp har ju haft tidigare i våras större rosmarin 4för hundra eller va det va eller 3? brukar varje år köpa dessa från hemköp. Bra kvalite och växer bra. Och är tillräckligt kraftiga för att testa på friland även under vintern. Dock dom hårt drivan ekologisk i fyrkantiga krukor är väldigt klena, kanske mest som slint och släng även om dom växer till sig under sommaren tycker jag dom är lite knepiga att spara övervintern inne. Dom andra har varit lättare.
Bee
Jag brukar plantera rosmarin i rabatterna och gynnsamma vintrar överlever dom även här i zon 2-3. Som längst dock bara tre år. Det verkar som att dom trivs ihop med lavendel och rosor. Vilket är konstigt egentligen. Rosor vill ha vatten, lavendel vill inte. Rosmarin vill ha ett mellanting verkar det som.
Gröna mormor
Jag har försökt med att låta rosmarinen stå ute under vintern men aldrig lyckats trots att dom stått skyddade och trots att jag försökt med olika plantor, både billiga och dyra från renommerade plantskolor. Bor i zon 1.
kerstinbern
Som Camilla Plum påpekar i sin nya serie "Fra muld til guld" så är det främst problem med dräneringen som oftast leder till att kryddväxter dör under vintern. Hon löser det genom att ta in de känsliga växterna i ett kallväxthus för att kunna kontrollera vattentillförseln under vintern (det är inte mycket varmare där än utanför):

http://www.dr.dk/dr2/camillaplum/fra-muld-til-guld#/43637
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon