jaj-51
Hur slipper man katt jävlarna, de har förälskat sig i mina nysådda land det är deras toalett ...

Som om inte det var nog, när vädret är dåligt så är det mitt växthus som gäller om dörren står öppen.

Fins det något som hjälper för att slippa plågan och är något sånär humant mot kattorna?
Irene_L
Där jag har öppna ytor brukar jag lägga ett kompostnät över. Då kan dom inte använda det längre som toa!
merlin68
Enklaste tillförlitliga lösningen är att du köper en liten flaska med citronolja http://www.aromacreative.se/citron-extra-messina-p-91.aspx . Blanda 30 droppar med en halvliter vatten och spreja runt växthusets dörr och inuti växthuset (räcker med ganska lite. Upprepa lite då och då (ca var tredje vecka) och du kommer inte att ha en katt i närheten av ditt växthus. Ute sprejar du ut lösningen runt landet och upprepar efter regn.
villa-sandberg
Joho, känner igen det där...
Jag brukar köra ner lite pinnar kors o tvärs på den öppna jorden så får dom svårare att sätta ner rumpan.
Bla så har jag kört så runt sparrisen som annars är ett populärt toalett ställe för grannkatterna och det har faktiskt hjälpt en del... så nu har han flyttat in under altanen å gör sina behov där istället... ranting.gif
dorislina
Jag hade provat att lägga hönsnät över landet. Växthuset vet jag inte riktigt. Det finns ju djurskrämmor men kan prova. Om det funkar vet jag inte men idén kan ju vara värd att prova. http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/djurskramma

CITAT (merlin68 @ 02-05-2012, 21:37) *
Enklaste tillförlitliga lösningen är att du köper en liten flaska med citronolja http://www.aromacreative.se/citron-extra-messina-p-91.aspx . Blanda 30 droppar med en halvliter vatten och spreja runt växthusets dörr och inuti växthuset (räcker med ganska lite. Upprepa lite då och då (ca var tredje vecka) och du kommer inte att ha en katt i närheten av ditt växthus. Ute sprejar du ut lösningen runt landet och upprepar efter regn.


Tillförlitlig vet jag inte. Jag har en katt som älskar citron. Nu är dom inte ute mina katter men skulle någon spreja citronolja någonstans skulle hon bli helt tokig. En av mina vänner har en katt som älskar alla citrusfrukter så där skulle det inte heller fungera.

Peztis
Min ena katt brukar använda sanden/jorden under entrétrappen intill vår uteplats som stor toalett. Oerhört mysigt nör man sitter och grillar eller äter middag och man verkligen SER vågor i luften med stinklukt!

Jag har hällt ut en massa kaffesump där och då har hon faktiskt slutat använda det så länge som sumpen luktar och inte har förmultnat. Kan tillägga att det nu märks att det är påfyllningsdags.

Kaffesumpen tar jag från jobbet där det samlas i en svart sopsäck. Bara att hälla ut... Hellre kaffelukt än kattoalettlukt.

Läser om mitt inlägg och reviderar med att det inte är min ena katt utan enda katt...
Har fortfarande inte fått in i hjärnan att min älskade kissemissa som skulle ha fyllt 22 år för någon vecka sedan gick bort i höstas.
HelénE
Eftersom jag själv har katt så kan jag bara ta till mina egna knep och det är att över nysådd så lägger jag alltid fiberduk, brukar fästa den i kanterna med blompinnar jag sticker ner i jorden.

Nu är det inte bara för katterna utan även för fåglar och tja för det verkar ta sig bättre då.

Betr. växthuset däremot så är nog enda rådet att stänga dörren. Citrondoft eller annat kan avskräcka vissa katter, men lång från andra. Skrämmor burkar inte fungera, mina grannar hade rådjusskrämmor förr och katterna brydde sig nada...rådjuren också tongue.gif

Däremot så kan du ju pröva att göra nån skrammelfälla. Typ sätta ett vädligt tunnt nät, typ börnät i nederdelen av dörren som med nöre leder upp till något skrammlande, ett gäng tomma läskburkar, grytlock eller så som du på något vis låter lura ovan dörrkarmen, kanske går att göra nån tillfällig hylla av nån mindre bräda eller så...gör inget om även den rasar ner. När katten kommer och ska in och antingen går i nätet eller försöker hoppa över/peta bort det så rasar allt ner, och sånt kan få en katt att bli rejält rädd och inte vilja tillbaka dit. Men det kräver nog lite klurighet att få till det.

Annars om man ser katterna så är de sällan förtjusta i vatten, att ha trädgårslangen redo vid dörren med värsta sprutet på kan var aväldigt effektivt. Efter ett antal omgångar brukar katten välja att vara någon annanstans.

Helén
Bengalow
Jag blir bara förbannad, när jag läser trådar som denna. Dessa arroganta kattägare borde dras om nosen med sin egen kattskit. Jag är säker på att dessa ställer krav på hundägare att plocka upp efter sin hund, men att släppa ut sina förbannade katter, att skita hos grannar är i det närmaste världskrig för mig. Jag har en luftpistol, men skjuter dåligt, och kommer en enda långsvansad fyrbening inom skotthåll, så vet den precis att hålla sig utom skotthåll. Dessa katter, och speciellt deras idioter till ägare, som bara släpper ut marodörerna hur som helst... inför kattskatt!!!! Minst 1000 spänn fö rinnehav av en kattjävel!
hattstugan
Har katt men ingen av mina grannar har problem av den i sina trädgårdar! Den använder min mors vedbod som dass!
Men i tätbyggda områden är det ett jätte problem med att andras katter klampar in i torra rabatter och gör sina behov!
Finmaskigt nät över växterna eller fiberduk när det är öppen jord! Är det möjligt så se till att ingen bar jord finns!
Tipps med att skrämma och blöta ner katten är annars ett bra knep att ta till men det kräver ju att man ser dem också!
För övrigt tycker jag att många katt ägare är ansvarslösa för det går att ha katten i löplina precis som man har med hund!
Har flera vänner som gör så med sina katter! Katten lider inte alls av det om nu nån tror det!
Huggorm
Har man en kvadratmeter över i trägården kan man lägga ett lass sand där. Finns det lättgrävd sand så brukar katterna föredra den. Till slut är den väll så välgödslad så det bara är att plantera i den biggrin.gif
jaj-51
CITAT (Bengalow @ 03-05-2012, 22:02) *
Jag blir bara förbannad, när jag läser trådar som denna. Dessa arroganta kattägare borde dras om nosen med sin egen kattskit. Jag är säker på att dessa ställer krav på hundägare att plocka upp efter sin hund, men att släppa ut sina förbannade katter, att skita hos grannar är i det närmaste världskrig för mig. Jag har en luftpistol, men skjuter dåligt, och kommer en enda långsvansad fyrbening inom skotthåll, så vet den precis att hålla sig utom skotthåll. Dessa katter, och speciellt deras idioter till ägare, som bara släpper ut marodörerna hur som helst... inför kattskatt!!!! Minst 1000 spänn fö rinnehav av en kattjävel!


Det fins kattägare med dyra raskattor som tar väl hand om sina skydslingar och har ordning på sina älskningar.

Men nog blir man betänksam på sättet, att varje morgon jaga ut kattorna och sen gå till jobbet.
Dumpa kattorna utan tillsyn eller möjlighet att komma in. Mat och vatten ...
Mitt fågelbadet är borttaget inte kul när kattorna mördar småfåglarna som jag lockar ner.

Borde väl vara samma krav på kattägare som hundägare?



dorislina
CITAT (jaj-51 @ 04-05-2012, 06:29) *
Det fins kattägare med dyra raskattor som tar väl hand om sina skydslingar och har ordning på sina älskningar.

Men nog blir man betänksam på sättet, att varje morgon jaga ut kattorna och sen gå till jobbet.
Dumpa kattorna utan tillsyn eller möjlighet att komma in. Mat och vatten ...
Mitt fågelbadet är borttaget inte kul när kattorna mördar småfåglarna som jag lockar ner.

Borde väl vara samma krav på kattägare som hundägare?


Såhär står det i lagen.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Sedan är det ju många som inte följer den lagen. Tror till och med att det finns en dom som säger annorlunda. Man kan ju tolka det här med "med hänsyn till sin natur" på olika sätt. Är det till naturen så att katter har rätt att sprina fritt? Många kattägare anser ju det.

Vad gäller dyra raskatter och dess ägare kan jag meddela att det även finns ägare med billiga huskatter som faktisk tar hand om och har koll på sina katter. Och nej, mina katter är innekatter (trots att dom är huskatter) och stör inte någon.
AnniiPannii
Finns massor av utekatter hos oss och jag har själv en kille som är ute någon timme ibland. Vi har märkt att katter föredrar oftast sin låda framför rabatter om den är REN! De är extremt renliga djur och om de får välja mellan en ren kattlåda med sand och rabatten så väljer den oftast kattlådan.
Ställ ut en kattlåda kanske?
Fast det kanske är sådana katter som är ute jämt och inte ens har en kattlåda inne? Då tycker jag du ska försöka prata med ägaren.. Säg att du är katträdd eller någonting smile.gif
silos
Det värsta tycker jag är när katterna använder barnens sandlåda när de skall skita:(
Egorina
Kattägarna är inte bara ansvariga för sina katter utan även ersättningsskyldiga för de skador katterna gör. Kanske du kan tala med grannarna och på ett fint sätt (om det nu är möjligt) förklara att eventuella utgifter, orsakade av katterna, får deras hussar och mattar snällt betala. Du skall ju inte betala för vad grannarnas katter ställer till och inte heller sitt vakt i din trädgård bara för att grannarna valt att ha katt.
Bassam
Hej

Jag är med att Kattägarna är bara ansvariga.

H.Bassam
plantanochknölen
Är av naturen en stor djurvän men dessa lösstrykande katter är bara för mycket. Har några bara ytor nära huset och utanför källarfönstren. Värmen från huset gör dessa ytor frostfria året om. Har ett ställe där jag tagit upp plattor för att göra ett arbete. Det var för kallt att återställa ytan och nu är det en bajskorvyta som är äckligt att ta i. Det skulle vara förbjudit att ha lösdrivande katter i bebyggt område. Det må vara så att katten är renlig och det är väl därför de går till grannen och bajsar. Så trött på det men vet inte vad man skall göra. Då snösmältningen kommer och snön försvinner så ligger de uppluckrade kattbajset överallt och hur många gånger har jag inte trampat i eländet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Peztis
OK, nu börjar tråden spåra ur lite... Frågan var ju inte vad man skulle gör med lösspringande katter eller vad man tycker om dessa utan hur ska man få dem att inte använda den egna tomten som toalett?

Många säger att man kan spraya vatten på katten när man ser den på tomten men är det någon här som har provat detta med framgång?

Här på landet ser jag bara min katt som en tillgång efterosm hon plockar möss i massor - både hos mig och grannarna. Men jag tycker ju själv att det är irriterande när hon gräver använder rabatten vid uteplatsen. Men som sagt, när jag häller ut kaffesump vill hon inte gå där.
jaj-51
Spola vatten på kattorna hjälper de kommer inte när jag är på tomten utan avvaktar tills jag försvunnit.

Men vist är det lite konstigt att det är tillåtet/accepterat att släpa ut kattorna helt utan tillsyn och uppsikt.

Själv funderar jag på en låg tråd i elstängsel.
merlin68
Skaffa egen katt bruka också fungera whistling.gif Katter är ju revirhävdande och så slipper du andras katter...(din egen går på kattlåda så klart smile.gif). Jag har katt och det finns många katter häromkring, inte en enda gång att de har bajsat i mina rabatter eller grönsaksland. Min katt har fått en "egen" sandhög av grannen som han uppskattar som toalett så lucky me som har bra grannar tummenupp.gif Annar funkar ju sprayning med citronolja bra för att få bort katter från områden där de inte ska vara..
katah
Katte behövs ju på landet, men oftast har man också gott om yta att odla där.
Man kan så lite överskott för det som katten förstör.
I ett tättbebyggd område är det ett annat läge, man kanske bara kan odla på en liten yta och
sedan kommer kattskrället och gräver upp precis allt.

Toarullar runt mina purjolökar får aldrig vara i fred, ska jag vakta under natten vems katt som
välter alla rullar varje natt och skicka en räkning för ett årsförbrukning av purjolök till ägaren.

Dessutom har mina grannar till kattägare oftast värdens tråkigaste tomt med bara gräsmatta.
Jag som har växter, stor pergola, växthus, stora spaljer, buskar, häckar och trädgårdsland,
så klart bor alla katter där bara för att det finns lite interssanta saker där....

vattenslangen kommer fram varje gång jag har möjlighet....
addo
CITAT (Bengalow @ 03-05-2012, 22:02) *
Jag blir bara förbannad, när jag läser trådar som denna. Dessa arroganta kattägare borde dras om nosen med sin egen kattskit. Jag är säker på att dessa ställer krav på hundägare att plocka upp efter sin hund, men att släppa ut sina förbannade katter, att skita hos grannar är i det närmaste världskrig för mig. Jag har en luftpistol, men skjuter dåligt, och kommer en enda långsvansad fyrbening inom skotthåll, så vet den precis att hålla sig utom skotthåll. Dessa katter, och speciellt deras idioter till ägare, som bara släpper ut marodörerna hur som helst... inför kattskatt!!!! Minst 1000 spänn fö rinnehav av en kattjävel!


Menar du verkligen att du skjuter katter med din luftpistol? Eller missförstår jag dig?
fridsbacka
mina katter , 2 st har aldrig gjort nått i rabatterna vad jag sett/vet och dom är runt mig rätt ofta när jag är ute , sen att sitta och skjuta katter med luftvapen? djurplågeri och olagligt . Tråkigt att sånt folk får vara här ens
malin88
Tycker att vissa här överreagerar lite...

Vi har 2 katter hemma som går ut ibland på dagarna och visst det har hänt att någon av dem har skitit i någon av våra rabatter men det är inte hela världen. Många av våra grannar har också katter men det finns ganska mycket natur runt omkring så bajsplatser går det inte nöd på och ser vi främmande katter på tomten så fräser vi och viftar på armarna för att de inte ska komma och bråka med våra katter.

Vi har betydligt mer problem med alla uppätna plantor pga rådjur och massvis av fästingar i deras spår, älgar som äter upp saker och hundägare som låter sina hundar bajsa vid gångvägarna.

Angående att lämna katten vind för våg ute så undrar jag hur många som faktiskt gör det? Vi har både kattlucka in till källaren och till övervåningen så att de alltid kan komma in och lägga sig eller äta mat. Sedan så spenderar de ju större delen inomhus eller så går de runt och pratar med oss i trädgården när vi går runt och pillar med växterna. Fast å andra sidan så är vår ena katt en hittekatt som någon övergav så vissa sjuka människor finns det uppenbarligen sad.gif.

Hade jag flytta till ett område som inte hade någon natur runt omkring eller hade mycket trafik så skulle jag bara skaffa innekatt då jag skulle vara orolig för att något skulle hända katten.
jaj-51
Jag bor i ett villaområde blandat ny och gammal bebyggelse.
Min tomt besöks av tre kattor dagtid, natten vet jag inget om.
Kattägarna fotar ut sina kattor på morgonen och går till jobbet.
De är lämnade vind för våg utan tillsyn, kattlucka nej de sitter utanför och väntar när husse matte brukar kommer hem.

Alla hundar i hela villaområdet håls kopplade och bajspåsar används heder åt hundägarna som ansvarar för sina vänner.
Hundägarna är inte ens i näreheten av kattägarnas betende och brist på tillsyn.

Kattägarna är inte sämst, kaninägarna är än värre när hösten kommer och barnen tappat intresse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon