Hasse_h
Funkar det med japanskt körsbär i en västlig, solig, torr slänt med mest sandjord? confused.gif
Huggorm
Jag odlar vanligt körsbär i en södervänd slänt med sandjord, och det funkar fint. Du kommer förståss att få vattna extra noga under etableringen, men träd brukar kunna skicka ner rötter på djupet och hitta vatten även på platser där det är torrt på ytan. Sedan får du hålla ögonen på den under värmeböljor och kanske stödbevattna om löven slokar. Det skadar aldrig att prova, och det värsta som kan hända är att det inte funkar och du blir ett par hundralappar fattigare
idali
Jag tror det kommer gå utmärkt! Ett av mina japanska körsbär står i samma läge, dock ej sandjord, men blommar ljuvligt nu. Vattna på bara och jag håller med huggorm om att man måste chansa lite ibland också!
mamamaggan
Tror att det kommer att funka alldeles utmärkt.

Vi har haft just prydnadskörsbär på ett sådant ställe. Det var svärmor som planterade det för mer än 30 år sedan . Det grävdes bara ner utan att man ens hade i någon annan jord

Vi har sågat ner det för 20 år sedan , vi gillade det inte , men det skjuter fortfarande skott från stubben , det blir stora buskage ,
Bassam
Hej

De behöver full sol och en väldränerad jord.

H.Bassam
Hasse_h
Tack för alla svar! Då hamnar ett japanskt körsbär på inköpslistan. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon