Full version: Har du en kolonilott?
Tittit*
Hej,
jag behöver hjälp med en enkät för en kurs.
Den tar några minuter att svara
och är ämnad för er som har en odlingslott eller koloniträdgård.
klicka på länken nedan
Enkäten

Det jag vill få reda på är varför man skaffar en kolonilott.
Enkäten är givetvis anonym.

Har själv en odlingslott så det vore intressant att veta vad andra tycker.
Tack för hjälpen!
Tittit*
Jag har fått kommentarer på undersökningen.
Nämligen att det inte är alltid idylliskt med kolonilott.
Det stämmer!

Exempelvis så sker det både stölder och vandalisering varje år i mitt koloniområde.
Det är inte trevligt.
Förra året var nog det värsta de senaste 15 åren,
någon/några hade gått från lott till lott och ryckt upp plantor och grönsaker och slängt dem lite varstans.
Vad har ni för erfarenheter?
stephan sndlng
Jag tror det är ovanligt.
Stuglotter o inbrott är väl oftast "någon törstig" som chansar. medan odlingslotters vandalisering är "vilsna ungdomsgäng" som står för förstörelse.
Oftast då med missar av kommunens besparingar?
Tittit*
vi har väl haft otur.

Ska flytta nästa år ,
så får se hur det är i det nya koloniområdet.
niggle
Jag har det bra på så vis att mitt område med odlingslotter, som ligger i stan, ändå ligger lite avsides.
Ïnget stråk i närheten. Men, visst, händer det. Särskilt de som har bär och perenner.
Förra sommaren var det någon som blev sugen på lök, och snodde 10 lökar från mig.
Det kan jag ändå leva med, så länge ingen saboterar. T.ex. mina kålnät som jag omsorgsfullt har satt upp.
Någon har snott min slang och en spann med lock som var jättebra.
Blir det inte värre, kan jag härda ut.

Odlingen skänker mening åt mitt liv. (Låter djupsinnigt, men det är så).

Jag tror att det är värre för de som har stugor. Många tror att det finns värdesaker där.

I vårt fall är jag rädd att kommunen vill använda marken för att bygga bostäder.

Just nu kom jag på att när vår nu 17-årige son var 6 år gammal,kom han hem med en hel skål med jordgubbar som han stolt bjöd på. " Jo, jag hittade dem på ett ställe. Visst är det jättegoda!" Han fattade inte att det var någon annans. Dessutom var han så vilse, så han kunde inte redogöra för var han hade varit......
Sådant kan också hända.
Tittit*
Det var diskussion om att bygga på mitt koloniområde.
Men kommunen har sagt att de senaste fem åren så kommer inte området att bebyggas.

Förhoppningsvis så kommer kommunen inte att ändra sig...
man vet aldrig hur det blir
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon