jonbac
Hej!

Jag är intresserad av att börja odla kryddor inomhus. Jag är en fullständig nybörjare och har inte den blekaste aning om hur jag ska göra. Jag har köpt jord som de på plantagen sa var rätt, ett gäng små krukor och ett miniväxthus. De kryddor jag köpt är basilika, oregano och koriander. Växthuset köpte jag för att jag hörde att basilika gillar värme och fönstret jag vill odla i är väldigt stort och har söderläge så jag har sol i stor sätt hela dagen.

Så som sagt vet jag ingenting så alla tips ni har är välkommna!

Tack!

EKLO
Det är roligt och inte så svårt: Så, vattna så att jorden är fuktig mest hela tiden (men inte genomsur) och se till att lufta ditt lilla växthus så att de inte blir kokta där inne. Basilikan gillar gott om värme, de andra klarar sig fint ute på friland en "vanlig" svensk sommar, så de har lite olika behov. Men alla växer fint i ditt fönster tror jag - din risk är nog att det kan bli för mkt sol o värme, men börjar de gulna/sloka så kan du ju ställa för något som skuggar delar av dagen.

jonbac
CITAT (EKLO @ 08-05-2012, 18:19) *
Det är roligt och inte så svårt: Så, vattna så att jorden är fuktig mest hela tiden (men inte genomsur) och se till att lufta ditt lilla växthus så att de inte blir kokta där inne. Basilikan gillar gott om värme, de andra klarar sig fint ute på friland en "vanlig" svensk sommar, så de har lite olika behov. Men alla växer fint i ditt fönster tror jag - din risk är nog att det kan bli för mkt sol o värme, men börjar de gulna/sloka så kan du ju ställa för något som skuggar delar av dagen.



Tack så mycket!
PMK
Om du har dem inomhus i ett soligt fönster kan jag inte tänka mig att det därtill behövs ett miniväxthus. Det lär bli absolut tillräckligt varmt ändå, om något kan det ju bli för varmt istället!

Men plantera om dem i ''lagom'' stora krukor sedan, skörda och njut! smile.gif

Är det fröer du köpt eller små plantor? Hur stora krukor har du nu?
Fru Peterle
Se till att basilikan har en stor kruka. Den trivs inte att bo smått och nyp av toppen när du skördar. Den vill också ha rätt mycket näring men då kan den bli uppåt två år om du nyper av alla blommor så fort de dyker upp. Vanlig "ica-basilika" som omplanteras och får mycket näring och hålls fuktig kan ge lika mycket som sju åtta "engångsplantor". En av mina "ica-basilikor är nu över ett år och fortfarande full tillväxt. Oreganon kan du dela när den växt till sig lite, så får du två plantor att skatta på goda blad. Lycka till!
jonbac
CITAT (Fru Peterle @ 14-05-2012, 15:14) *
Se till att basilikan har en stor kruka. Den trivs inte att bo smått och nyp av toppen när du skördar. Den vill också ha rätt mycket näring men då kan den bli uppåt två år om du nyper av alla blommor så fort de dyker upp. Vanlig "ica-basilika" som omplanteras och får mycket näring och hålls fuktig kan ge lika mycket som sju åtta "engångsplantor". En av mina "ica-basilikor är nu över ett år och fortfarande full tillväxt. Oreganon kan du dela när den växt till sig lite, så får du två plantor att skatta på goda blad. Lycka till!

Tack!

Men när man ska klippa kryddan ska man bara klippa bladen eller hela stammen? Jag har försökt köpa en persilja och omplantera den men det går inte så bra. Hur gör man när man omplanterar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon