Full version: Hedemorahöns köpes
Aleksandra
Hej! Jag och min sambo ska skaffa höns hade vi tänkt och råkat fastna för hedemorahöns. Finns det någon som råkar ha några att sälja i Örebro med omnejd? smile.gif

*Stintan*
Är du med på Facebook? Där finns hönsgrupper där dom säljer och byter har jag sett.
t.ex. https://www.facebook.com/home.php#!/groups/45460123081/
Aleksandra
Hej! Tack för svaret! Jo, jag har blivit med på lite olika sidor där nu, men även kollat runt en massa på internet. Verkar vara supersvårt att få tag på hönor. Men jag får väll läta lite till innan jag ger upp antar jag :/
*Stintan*
Jag tycker att det verkar tvärtom. Folk skriver vad dom vill ha så får dom massor med svar. Men såklart får du kanske åka en bit för att hämta.
Aleksandra
Men oj, det känns ju inte alls som jag upplevt det. Pratade med en som sålde höns o hon sa också att dom såldes hur fort som helst. Men det kanske beror på vart man bor?

Har du annars något mer tips på vart man kan få tag på höns eller annonsera efter dom?
*Stintan*
Kolla på Blocket.
Kryddan03
Har du kollat Svenska Lanthönsklubben och deras annonssida? Där fanns annonser i bl a Närke och Västmanland. Du kan också kontakta genbanksanvarig för att få kontakt med hedemorahönsuppfödare.
Aleksandra
Jag har faktiskt kollat på Svenska Lanthönsklubben. Fick nr till en uppfödare men där var allt slut eller så fanns det bara små små kycklingar kvar :/. Men jag verkar iaf ha fått napp på en Åsbotupp o tre hönor. Googlat lite på dom och dom verkar ju helt ok. Lite mindre än Hedemora, men dom kanske äter mindre också wink.gif. Någon som vet om 750 kr är ett vettigt pris för 4 st sådana? Född förra året iaf.

Någon som även vet om man kan köpa en höna av en helt annan sort och införliva i flocken. Tror ni den kommer att bli väl mottagen?
Myosotis
Du frågade ju i hönstråden också, vet inte om du inte såg svaret?

CITAT (Myosotis @ 16-05-2012, 20:07) *
Kolla här. Om du inte hittar där kan du annonsera själv. Hedemora verkar ha blivit rätt populär så du hittar nog. Lycka till!

Det är kanske inte så många som vill sälja sina vuxna djur så här års och visst beror det på var man bor också. I värsta fall får du ha lite tålamod och köpa unghöns på sommaren/hösten, det är då många säljer överskottet.

Jag tycker att 750:- är dyrt, du kan nog hitta billigare. Jag har haft åsbohöns men gav bort dem eftersom de var så hysteriska och flaxiga. Många säger att deras inte är så, men jag har fått nog av den rasen. Synd, de är ju så fina och jag bor i den trakten där de kommer ifrån. Mina hedemora är mycket trevligare.

Klart du kan köpa till andra raser. Om man köper till en ensam till en etablerad flock kan den bli mobbad, du kan ju kanske köpa två så de kan bli kompisar ifall de andra är dumma mot dem. Det underlätter också om du köper alla samtidigt och sätter ihop, då har ingen hunnit få "hemrätt" utan allt är nytt för alla.

*Stintan*
Är inte genbankshöns lite dyrare än andra? För dessa Åsbohöns var väl genbanks om jag inte har helt fel.
Alexandra jag hoppas du fixat en bra hönsgård till dina kommande höns också där dom är fredade från diverse rovisar så att du slipper obehagliga överraskningar.
Aleksandra
CITAT (Myosotis @ 19-05-2012, 10:18) *
Du frågade ju i hönstråden också, vet inte om du inte såg svaret?
Det är kanske inte så många som vill sälja sina vuxna djur så här års och visst beror det på var man bor också. I värsta fall får du ha lite tålamod och köpa unghöns på sommaren/hösten, det är då många säljer överskottet.

Jag tycker att 750:- är dyrt, du kan nog hitta billigare. Jag har haft åsbohöns men gav bort dem eftersom de var så hysteriska och flaxiga. Många säger att deras inte är så, men jag har fått nog av den rasen. Synd, de är ju så fina och jag bor i den trakten där de kommer ifrån. Mina hedemora är mycket trevligare.

Klart du kan köpa till andra raser. Om man köper till en ensam till en etablerad flock kan den bli mobbad, du kan ju kanske köpa två så de kan bli kompisar ifall de andra är dumma mot dem. Det underlätter också om du köper alla samtidigt och sätter ihop, då har ingen hunnit få "hemrätt" utan allt är nytt för alla.


Nej jag såg inte det, men tack för svaret iaf! Har precis upptäckt den sidan med, men inte fått napp där heller. Förstår att det kanske var en dålig tidpunkt att börja leta höns, men jag hade ingen aning om vilken åtgång det var på dom. Trodde det skulle vara lätt.

Tycker det känns en aningen dyrt med, men dom är tydligen genbanksanslutna och då verkar dom vara lite överprisande? Hoppas verkligen inte dom är hysteriska, vill ju ha lugna hönor. Därför jag letar efter Hedemora med, men om det inte går att få tag på så köper jag nog åsbohönorna. Har ju läst mycket positivt om dom med smile.gif

Jaaa, för jag är ju väldigt sugen på att ha någon till sort som Hedemora, Isbar, eller Maran. Det skulle vara så kul! biggrin.gif Klart man faller för dom populära sorterna som är svåra att få tag i duh.gif
Aleksandra
CITAT (*Stintan* @ 19-05-2012, 10:40) *
Är inte genbankshöns lite dyrare än andra? För dessa Åsbohöns var väl genbanks om jag inte har helt fel.
Alexandra jag hoppas du fixat en bra hönsgård till dina kommande höns också där dom är fredade från diverse rovisar så att du slipper obehagliga överraskningar.


Jo det var dom, och jag antar att dom är lite dyrare ja. Det spelar ju egentligen ingen roll för mig om dom är genbanksanslutna eller inte men dessa är de första värpklara höns jag fått tag på överhuvudtaget.

Nope, jag har faktiskt ingen hönsgård, eventuellt kommer det komma en. Men jag och min sambo är av övertygelsen att det är bättre för dom att lalla runt fria på gården än att vara instängda (såklart blir dom instängda på natten). Vet att man riskerar att något rovdjur tar dom, men jag tycker ändå det är bättre att ha dom frigående.
Myosotis
I så fall är ju åsbo ett väldigt bra val, smarta och uppmärksamma, klarar sig nog bra från rovdjur. Du vet att det är nästan omöjligt att få bli genbank om man har mer än en ras va? Man måste ha separata avelsanläggningar och det kanske inte duger ändå. Så om du hade tänkt att bli genbank får du nog bestämma dig för antingen hedemora eller åsbo, eller om du inte vill bli genbank finns kanske ingen anledning att köpa dyra genbanksdjur, finns ju renrasiga åsbo ändå.
Aleksandra
CITAT (Myosotis @ 19-05-2012, 13:07) *
I så fall är ju åsbo ett väldigt bra val, smarta och uppmärksamma, klarar sig nog bra från rovdjur. Du vet att det är nästan omöjligt att få bli genbank om man har mer än en ras va? Man måste ha separata avelsanläggningar och det kanske inte duger ändå. Så om du hade tänkt att bli genbank får du nog bestämma dig för antingen hedemora eller åsbo, eller om du inte vill bli genbank finns kanske ingen anledning att köpa dyra genbanksdjur, finns ju renrasiga åsbo ändå.


Ja jag har läst det på Svenska Lanthönsklubbens hemsida. Men jag hade nog ändå inte tänkt att bli en genbank. Näe, du har alldeles rätt i att det är lite onödigt att köpa genbanksdjur då, men det är som sagt dom första jag får tag på överhuvudtaget som är värpklara o så smile.gif. Dom är ju väldigt fina med. Men hade jag som sagt fått tag på andra billigare utan intyg hade ju det varit kanon. O just att ha lite olika sorter skulle vara kul biggrin.gif
*Stintan*
Men varför har du så bråtton då? Finns säkert mer att välja på framåt sensommaren. Kycklingar av alla möjliga slag finns ju en uppsjö till salu nu. Lättare att få tama också. Visserligen lägger dom inte ägg förrän till hösten nångång men ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon