Annielie
[attachment=69967:DSC_1156red.jpg]

Jaa, i dessa två "hål" ska det alltså stå några slags träd.

Jag vill att de ska vara rätt så små och ha en klotformad krona.
Jag vill helst att de ska vara utan några blommor eller bär, alltså helt gröna men i värsta fall kan jag gå med på vita mindre blommor.

Vi bor utanför Umeå i växtzon 6!

TPFH!
KRT
Någon slags toppympad salix kanske? Eller någon uppstammad barrbuske? En vacker pelarformad en?
Rebecca
Glöm inte luckra jorden under ORDENTLIGT!! Ser nyanlagt ut - risken är riktigt stor att man packat jorden alldeles för tätt och att växterna får svårt att etablera sig. Ett bra förarbete innan plantering lönar sig!
Mia i trädgården
Jag har inte tips på exakta träd, men tänker på att det ser ut att vara ganska kort avstånd mellan hålen, så några med smala alt små kronor är nog bäst så de inte "krockar" och växer in i varandra när kronan vuxit till sig.
Annielie
Tack för era svar!

Salix sa någon? Vad finns det för toppympade salixar? Jag skulle vilja ha en bollpil men inser ju att det blir för stort så finns det toppympade sådana?

Eller klotlönn. Funkar de i växtzon 6?
Cilla
Om "hålen" bara medger någon m3 jord kommer inga träd kunna utvecklas bra. Har växtbäddarna däremot kontakt med omgivande mark och det inte är mängder med fiberdukar som hindrar naturlig process i marken kan det fungera.

Medelstora träd behöver ca 12 m3 jord och små träd minst hälften.
GMträdvård
Klotlönnen är bara härdig till zon 4 dessutom breddar den ut sig ganska bra vilket kan bli ett problem då där ser ut till att vara ont om plats till väggen.

Där finns ju även fina Björkar att välja på, du har tex tårbjörken (Betula pendula yongii) vilken ska vara härdig till zon 6 och som jag tror skulle passa bra både till plats och yta.
Rebecca
För toppympad Salix, kolla upp Salix caprea 'Kilmarnock'.
Annielie
Vit dvärgsyrén, vad tror ni om den? Kan det funka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon