VackraFia
Förra ägaren har nog tryckt en gren av ett äppleträd i marken bara.

Jag har inte rört det direkt.

Förra Året gav det dock ett par rejäla äpplen så jag tänkte man kanske kan ge det en chans.

Men vad tusan ska man göra?


Huggorm
Om äpplena var goda så är det väll bara att låta den växa. Men vad gör stolpen där? Den borde du ta bort om den inte har något specifikt syfte
Mia i trädgården
Är det ett körsbärsträd som står till vänster? Det kan bli trängt om båda träden skall vara kvar. Kanske är det värt att flytta äppelträdet, det ser minst ut och borde vara lättast.

Då är det bäst att rotbeskära så små rötter växer närmre stammen så får trädet med sig tillräckligt med rötter. Flytta det till hösten när bladen fallit av . Sätt ner spaden en bit ut fr kronan/i kant med ytterdelen av kronen, så du tar av rötterna där så växer nya under sommaren. Vattna under sommaren så det har det gott. (Jag har inte provat detta själv utan fått det förklarat för mig här på Odla, så rätta mig någon om jag missat något. Sök på något i stil med "rotbeskära småträd" här så får du se svaren jag fick)

Med tiden kan det vara bra att stamma upp trädet, grenarna verkar sitta väldigt lågt, men gör det först något år efter ev flytten så träder har hämtat sig först.

Lycka till
VackraFia
Jag vet inte om äpplena är goda eftersom maskar hade ätit upp det enda som hängde kvar till mogen ålder.
Tror att grenen kommer från det gamla döende trädet vi har på tomten.

stolpen står där för att hjälpa grenen att växa rakt upp i början växte den mer mot marken.

Jag satte stolpen för att alla sa att det inte kunde komma några äpplen på den..

Ja det är ett frösått körsbärsträd som står sidan om..

det ska egentligen inte ens vara kvar men eftersom jag har 1150 kvm trädgård men endast ett träd så har jag låtit allt som sett ut som ett träd att stå kvar för att se om jag kan få lite höjd på trädgården.

Båda träden måste nig flyttas, tror inte att grannarna uppskattar att ha träd mitt i tomtgränsen...
Huggorm
Jag skulle ha uppskattat att ha ett körsbärsträd i tomtgränsen, men jag är ju inte riktigt som andra smile.gif
VackraFia
det är ju inte direkt ätbara bär som växer på det.

där är en låg mur bakom som ni ser. när träden växer sig större kommer muren att ge med sig.

KRT
Varför inte rotbeskära båda småträden och flytta dem till bättre platser till hösten när de är i vila?

Vill du ha snabb höjd i trädgården kan du ju också köpa antingen snabbväxande träd eller köpa redan uppväxta träd? Det går nog fortare än att vänta till äppelträdet och körsbärsträdet blir stora smile.gif

Men jag förstår att du gärna vill spara äppelträdet - speciellt om det är en stickling till ett döende träd tummenupp.gif

Ett tips bara (från en som har äppeträd med väldigt lågt sittande grenar i trädgården) stamma upp det och fundera på om du vill kunna gå UNDER trädet? Vi har nämligen två äppelträd där föregående ägare låtit låga grenar vara kvar och de träden kan man inte gå under vilket är enormt irriterande när man ska klippa gräset sad.gif
Cilla
Äppelträdet är betydligt lättare att flytta än körsbäret. Jag skulle inte vara så rädd för att körsbäret förstör betongmuren, marktrycket på muren är säkert betydligt högre än vad körsbäret kommer att skapa. Däremot är muren itne helt bra för kärsbärsträdet när stammen vidgas, den kommer säkert att "svälja" muren så småningom.

Om du vill räta ett träd: Använd en stödpinne som inte är fäst i marken. En lätt bambupinne som du sätter an i april/maj när trädet är mjukt, och tar bort i september, för att sätta dit igen nästa år om det behövs. Stöd i marken gör att trädet växer gängligt, som om det skulle ha stöd hela livet.




Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon