andreas75
Hej.

Har haft lite snedfördelning av kryddorna.... Så nu sitter jag med ett gigantiskt överskott av citronmeliss, som jag inte har mage att bara slänga.

Någon som har tips på användningsområden för denna?... te?... torka?.. frysa?... annat?

hälsn
Andreas
Eva i Västerås
Citronmeliss-te är jättebra mot oroliga magar.
Smakar dock hö när man torkat det, så vi använder det mest på sommaren.
Citrondoften försvinner nästan helt i torra blad.
Lite små fina blad kan man frysa in i iskuber. Gott i saft och sommardrinkar.

Ananrs brukar jag få mycket över också.
Och passa - Dom fröar av sig något alldeles väldigt.
kryddbruden
CITAT (Eva i Västerås @ 22-05-2012, 13:12) *
Citronmeliss-te är jättebra mot oroliga magar.
Smakar dock hö när man torkat det, så vi använder det mest på sommaren.
Citrondoften försvinner nästan helt i torra blad.
Lite små fina blad kan man frysa in i iskuber. Gott i saft och sommardrinkar.

Ananrs brukar jag få mycket över också.
Och passa - Dom fröar av sig något alldeles väldigt.



Hej!

Det går hur bra som helst att frysa.
Jag brukar bara frysa in de i en burk.
Hela blad eller hackade är en smaksak.. går vilket som wink.gif
Bengalow
Det gäller att begränsa citronmeliss, annanrs har du den i hela trädgården. Den breder ut sig fruktansvärt fort - så håll den i schack!!!
GrönMorot
Hej, en fråga!

Hur gör ni för att få citromelissen att gro?
Köpte frön och planterade några i kruka och la några på ett papper för att gro, men ingen av alternativen har grott... Så ska jag ge upp och leta upp en planta att köpa eller kommer det att börja gro snart? wink.gif

Tack på förhand och ursäkta att jag bara lånar tråden sådär!
CillaM
Du kan få några småplantor av mig mot portokostnad GrönMorot!
merlin68
Jag torkar det som inte används färskt. Vi dricker det som te alla dagar på året, hela familjens favoritte. Jättegott kallt med isbitar i på sommaren också smile.gif Man kan lägga några handfull citronmeliss i badvattnet, mycket avslappnande och samtidigt uppfriskande och har även antibakteriella egenskaper. Jag gör ett urdrag av citronmeliss i kallpressad olja som jag sen använder i mina hudkrämer tummenupp.gif Sen kan man använda citronmeliss i nästan all matlagning eller använda det när du gör eget vin eller kanske citronmeliss-brännvin smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon