FruTrädgårdstomte
Hej allihop, hoppas att nån kan hjälpa mig. I höstas satte jag ett skogsolvon (Viburnum Opulus) 'Strömsund E', den har tagit sig bra och verkat trivas i ganska soligt läge, viss skugga.
Men för några veckor sen (kan inte säga exakt) fick den fläckar på bladen, dessa verkar bli större och buskens tillväxt verkar ha avstannat.
Det finns inga "tuggmärken", inga synliga löss, inget "vitt ludd" eller likn. Inte heller finns några myror på den, fast de annars är på allt annat i trädgården.
Inga av buskarna (krusbär, rosor, forsythia, kerria, vinbär) intill visar några tecken på sjukdom, utom ett litet päronträd några meter bort som antagligen har löss (och blivit sprayat). Päronet har inga bladfläckar som olvonet.

Googling har inte gjort mig klokare... kan det vara nån magnesiumbrist? Övervattning?

[attachment=70357:olvonfl_ckII.jpg]

[attachment=70356:olvonfl_ckIII.jpg]

[attachment=70358:olvonfl_ck.jpg]

Jag bor i zon 3. Tacksam för hjälp!
Bassam
Hej


Den ser ut som svamp som attackera den, det händer när finns dåligt jord
(ej väldränerad jord).

Obs

Du kan ta bort skadad delar.


H.Bassam
sarhe1
Jag har samma bekymmer med min, förra hösten nyplanterade, buske. Tror dock inte att det är speciallt dålig dränering där den står. Vet inte riktigt med mig att det skulle ha regnat så vansinnigt mycket nu det senaste.
/Sara, zon 4 i skogen
Huggorm
Olvon trivs bra på våta platser så jag tror inte dålig dränering är vad det beror på även om olvon också har sina gränser förståss. Men jag har ingen aning om vad det kan vara istället.
abbbe
Påminner om svamp tycker jag, men mer vet jag inte.
Bassam
Hej
Svampinfektioner har samma form , det är vad jag märkte genom universitetet och genom mitt arbete i jordbruket, alla växter skadas om sina rötter står länge i överflodiga vatten, om rötter står länge i överflodiga vatten, det kommer fläckar som orsak av svamp.

Obs

Nu undersöker varje dag mera av flera hundra blommor.

min son står i rum

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon