Alexander-VG-zon3
Hej hej

Tog lite bilder idag på mitt ena kryddland plus lite andra örter och vildörter, alla växter är från Europa förutom dom olika isörterna och portlak.

Nya delen för i år


lite äldre del (2år)


Äldsta delarna (3år)





Vy (råkade komma med lite från övriga odlingsområdet)


Vy sett från den nya
Alexander-VG-zon3
Lite växtbilder

Solvända


Gråtimjan


Perovskia, som inte frös nåt alls i år. Däremot fick den bara skott längst ut så jag klippte ner den. Nu har där kommit nytt.


Nepeta


Kryddsalvia (är så glad att jag äntligen har hittat en sort som överlever vintrarna och som blommar i massor, en tysk sort som ska vara extragod som krydda)




Gräslök
Alexander-VG-zon3
Vinterkyndel, självsådd från den stora


Tror detta är Thymus doerfleri, har blivit av med etiketten kan också vara Thymus herba-barona någon som ser skillnad på dom ?


Gråtimjan väller fram över stenkanten


Självsådda citrontimjan från moderplantan uppe i hörnet plus någon timjan efter den(antingen doerfleri eller herba-barona tror det är den sista dock) och så efter den vinterkyndel med spetsiga blad som man bara ser halva av.





Liten fröplanta av citrontimjan och en del självsådda koriander


Nepeta


Hur går det med era kryddor visa gärna bilder smiley_small_hug.gif

Album-länk för dom som ev inte kan se bilderna
https://picasaweb.google.com/109865553386388476520/6Juni2012
kentbra
Tjusigt, själv gjorde jag vårt kryddland som en Pizza.

[attachment=70464:dammen_13.JPG]
Landet till höger på bilden.

Nu gäller det bara att hitta bra örter och kryddor till det.
Problemet (om det kan kallas så) är att mitt kryddland är i Thailand.
Alltså tropiskt varmt och fuktigt, året om.
Söker därför kryddor och örter som tål detta.

Tänkte prova med lite medelhavssorter för att se hur det går.

Tar gärna emot förslag.
oliv
Mitt kryddland ligger an vid en östvägg, alltså torrt och väldränerat. Kryddsalvian och oregano trivs utmärkt, salvian är gigantiskt. Däremot har jag inte lyckats nämnvärt med timjan, allra minst med citrontimjan. Vanlig kryddtimjan växer, men är risig och grön bara ut mot spetsarna. De är så små så jag har inte ens vågat klippa i dem. Det är nog så att de vill ha full sol men blir snabbt överskuggade av annan växtlighet där de står nu. Ska försöka ta sticklingar och plantera bredvid oreganon som växer på den allra torraste platsen.

Vilka fina timjan, Flaxss. De är ju superfina! Dina land ser rätt solexponerade ut, det är väl det de vill ha.

Kent, chili och tomater skulle väl trivas bättre i tropikerna än här i min trädgård. Koriander och basilika är också värmeälskare, och tål antagligen fukt. Ingefära och gurkmeja, och sådant som du hittar lokalt ...
officinalis
Fint. Hur odlar du solvändan? Har beställt lite frö.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kentbra @ 07-06-2012, 08:15) *
Tjusigt, själv gjorde jag vårt kryddland som en Pizza.

[attachment=70464:dammen_13.JPG]
Landet till höger på bilden.

Nu gäller det bara att hitta bra örter och kryddor till det.
Problemet (om det kan kallas så) är att mitt kryddland är i Thailand.
Alltså tropiskt varmt och fuktigt, året om.
Söker därför kryddor och örter som tål detta.

Tänkte prova med lite medelhavssorter för att se hur det går.

Tar gärna emot förslag.


Roligt att se litr annorlunda design, häftigt tummenupp.gif

Tror ''medelhavskryddor'' får det svårt, dom vill minst ha +10c under vintern och ett torrt sommarklimat. Vissa måste ha mer kyla än +10c för att inte tyna bort. Du kan dock plantera vad du vill allt från lavendel och timjan dom kommer superväxa första år till kanske nåt år, men sedan brukar dom tyna bort. Man kan ju testa igenom att lura dom och tvinga in dom i någon form av vila, med att klippa ner dom hårt och ta veck blad och nya skott. Men tror det blir svårt, massor av bra förslag från oliv.

Alexander-VG-zon3
CITAT (oliv @ 07-06-2012, 09:58) *
Mitt kryddland ligger an vid en östvägg, alltså torrt och väldränerat. Kryddsalvian och oregano trivs utmärkt, salvian är gigantiskt. Däremot har jag inte lyckats nämnvärt med timjan, allra minst med citrontimjan. Vanlig kryddtimjan växer, men är risig och grön bara ut mot spetsarna. De är så små så jag har inte ens vågat klippa i dem. Det är nog så att de vill ha full sol men blir snabbt överskuggade av annan växtlighet där de står nu. Ska försöka ta sticklingar och plantera bredvid oreganon som växer på den allra torraste platsen.

Vilka fina timjan, Flaxss. De är ju superfina! Dina land ser rätt solexponerade ut, det är väl det de vill ha.


Har en rabatt vid östvägg också som jag inte riktigt får till det som jag vill ha (samma stil som på denna vill jag ha).

Vad kul att veta att kryddsalvia trivs,, hade gärna vilja haft dom även på östsidan. Har köpt gråtimjan och stäppsalvia att ha på östsidan, gråtimjan klarar sig nästan i alla lägen hos mig utom i allt för mycket skugga.

Vad har du fler för kryddor/örter som trivs på öst ? ska förbättra jorden där nu är det väldigt kompakt men ska bygga upp med kulle och sätta sten runt.

Ja det är ful södersol över dessa kryddor dock öppet läge och utsätt för sena frostnätter (kan vara 2-5grader kallare här bland kryddorna än i min andra östrabbat vid lägenheten). Har lyckas bra med timjan, kryddtimjan fryser dock bort ibland, citrontimjan har klarat sig bättre och klarade även för nåt år sen när det frös hårt i feb efter en mildperiod.

dom andra timjan arterna verkar väldigt tåliga. Tror krydd och citron är dom känsligaste, har även arterna Thymus mastichina och Thymus orospedanus som jag odlar i krukor tror inte dom är härdiga här.


CITAT (officinalis @ 07-06-2012, 10:43) *
Fint. Hur odlar du solvändan? Har beställt lite frö.


Tack, den är väldigt lättodlad. Hos mig står den ca 10-15 cm upphöjt i från början kompakt jord som nu är uppblandad grovgrus i och mycket algomi och kalk i blandat. Blommar som en galning kommer knoppar hela tiden. Kan verkligen rekommendera min är dock köpt som färdig planta.
oliv
CITAT (flaxss @ 07-06-2012, 18:56) *
Vad har du fler för kryddor/örter som trivs på öst ? ska förbättra jorden där nu är det väldigt kompakt men ska bygga upp med kulle och sätta sten runt.


Jag har testat lite olika och de som trivs bäst är kryddsalvia (den med smala blad) och oregano. Jag har även gräslök, den vanliga och den kinesiska.

Som kuriosa kan jag säga att jag slängde dit mina uttorkade saffranslökar, jag tyckte att jag inte hade någon plats till dem för att få de att blomma om, och i år så visade de gröna strån (blommor blir det väl knappast, men jag trodde ju inte de skulle leva vidare...)

Det som jag testat och inte fungerade: kryddsalvia med breda blad ("Berggarten"), fick mjöldagg, salvia officinalis purpurea (den överlevde inte), olika sorters tymjan. Men jag kanske ska testa med en citrontimjan igen, det verkar ju finnas olika sorters. Ska i alla fall inte ha något brokbladigt, har för mig att dessa är känsligare eller så har jag bara haft otur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon