AlexR
Hej!

Har sedan några månader tillbaka blivit väldigt intresserad av att plantera!
Jag har sått Avokado, Passionsfrukt, Kiwi och Citrus Kaviar med fröer från frukt, men har även skaffat mig en citron planta och ett lime träd (1,2 m).

Det jag undrar är vilken typ av gödning/näring vill Kiwi och Avokado ha?
De andra ger jag citrus näring 1 gång i veckan.

Och sen inför kommande vinter, vilket är ett tag kvar iof som tur är!
Har jag lyckats tagit reda på att de vill stå svalt och ljust, iaf citrusarna. Men tror det kan bli svårt att hålla runt 10 grader, klarar sig Citrusen med vanlig rumstempratur och extraljus under vintern?
Gäller det samma för de övriga växterna?

Jag bor i lägenhet med balkong, så under de varma perioderna står dom där!

Tacksam för hjälp!

/ Nybörjar Alex
Alexander-VG-zon3
Alla dessa växter kan du ge vanlig näring (typ blomstra eller vad man nu använder), bättre är att ge rätt jord.

För citrus är det jord med lågt ph (det kan även passiflora få) som ska vara lucker och näringsrik resten kan ha vanlig krukväxtjord.

Kiwi tål en del frost på hösten, den slutar du ge näring efter juni så den invintrar, låt den stå ute tills det blir kallt men ta in den innan det blir alltför mycket frost på nätterna. Sedan ställer du den inne i ett ljust fönster och placerar extraljus över den tänt minst 12timmar gärna längre.

Resten av växterna har du ute sålänge det går och tar in strax innan första frosten kommer (ibland kan man ta ut dom igen efter förstyfrost natt då det brukar bli fina dagar efter det). Sedan står dessa också inne i ett ljust fönster med extraljus. Vintervila får de ute på hösten, och sedan en tidig ''vår'' inne. När du tar ut dom igen på våren-försommaren efter att frosten är förbi måste du avhärda dom noga.

Jag odlar alla mina citrusar plus annat såhär i lägenhet som ska ha vintervila med att ge dom vila under hösten. Det räcker för de flesta med höstens svalka som vila.

Lime är dock en köldkänslig citrus och får tas ut senare än dom andra och tas in tidigare än dom andra. innan det blir +5c kan du ta in den, och den står gärna inne under vintern och lägst +15c.

AlexR
Tack för ett väldigt bra svar, var mycket till hjälp!

En snabb fråga om lampor, har hittat denna; http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0336&page=1

Tror du att den räcker, 1 sådan / planta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon