AnnaS-78
help.gif Jaha, är så evinnerligt trött på fruktträdsproblem så jag blir galen confused.gif
Har ett fruktträd (se bild) som är ca 2 år gammalt som tyvärr rådjuren har varit på och troligtvis gnidit sina horn mot. Barken är avskrapad intill innersta barklagret. Trädet blommar och så men kommer det att klara sig tror ni??

Bryggympning är det något att ge sig på, eller vad kostar det cirkus att få hit någon??
Ska jag chansa att ha det kvar elle är det bara att riva upp skiten.
Ja, jag har rådjursskydd numera, tog bara av det för att fota..

Sedan är äppelträdet en annan historia, det kommer skott i toppen med blommor men det ser för bedrövligt ut alltså. Jordmånen är bra, jag vattnar ordentligt kanske en gång i veckan, flera tiotals liter... Ska jag ta och beskära det ordentligt under JAS och hoppas på det bästa eller kanske bara slänga, det är ca 2-3 år gammalt??


Oerhört tacksam för hjälp. Ha en bra dag thanks.gif på förhand/
Anna

Det hamnade lite på sniskan ser jag, är amatör på sånt här flirting.gif men ni ser nog ändå...
/Anna
Huggorm
På bilden ser det ut som om rådjuret har lämnat en remsa bark, och det brukar oftast räcka. Fortsätt ta hand om trädet med vattning och skötsel, så kan det mycket väl återhämta sig.
Cilla
Bra med en så vid växtbädd, men som du ser har trädet alldeles för svag tillväxt. 50 liter stödbevattning i veckan krävs säkert här, 10-tals är alldeles för lite.

Stödpinnen har nog inte givit så starkt stöd för rötterna som ett trädstöd ska ge, det är rötterna som ska hjälpas till stadga det första året när det blåser och viner. Greppa tag i trädet och för det långsamt åt olika håll. Om jorden rör sig har det inte fått fäste i marken och behöver då ett rejält stöd för rötterna. Om jorden inte rör sig ska stödanordningar bort, de lurar träden att växa slankt och som om det skulle ha stöd hela livet.

Bryggympning fungerar inte bra här, vattna och se om trädet orkar öka tillväxten och därmed också övervalla och reparera skadorna. Ta bort kart om de utvecklas efter blomningen, de tar energi från övrigt som det här trädet behöver.

Bassam
Hej

Bryggympning hjälper med mera stöd skötsel tellexempe:
l vattnar bra.

2 ge bra naturliga gödsel.

3 ta bort många skadad delar som de inte Påverka formen av trädet.

Obs

Bryggympning gör special för den här situationen.

H.Bassam
Cilla
Bryggympning på ett så litet och svagväxande träd, liksom på skador som är i längsled, är så svåra att lyckas med att skadan man åstadkommer genom att ytterligare peta i barken gör projektet i det närmaste omöjligt och olämpligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon