Full version: Balsampoppel
Cillavan
Jag har två balsampopplar. Undrar om de kan vara olika sorter då bladen är olika stora? Den stora poppeln gick av på mitten och har nu en bredare krona men verkar må bra i övrigt. Den är kanske 3 år och drygt 2 meter. Blir den mindre då toppen gick av på den för ett par år sedan? Hur mycket ska man vattna den, har den etablerat sig och behöver inte så mycket vatten längre? När kan man ta bort stödstolpen? Det är mycket blåsigt där den står.

Den andra poppeln blev avskrubbad av ett rådjur och verkade dö. Men den kom igen med två skott långt ner i somras. Har klippt ned originalstammen till ca 40 cm då den var död. Under vintern blev den uppäten av harar tror jag, men nu verkar den komma igen. Hur ska jag bära mig åt för att få den att växa och bli ett träd? Jag tänkte sätta ett nät runt de tre stoplarna runt den mot hösten innan vintern för att undvika harar och rådjur. Ska jag vattna och göda den och hoppas att den blir stor? Ska jag ta av alla skott utom ett och hoppas på att det växer upp som en ny stam?

Tacksam för lite råd!
Huggorm
Det finns flera olika sorters balsampoppel, och dessutom varianter av dessa. Så dina båda kan mycket väl vara olika sorter, vilket är desto större anledning till att behålla båda. Än finns det mycket att göra innan man hittat det optimala genmaterialet för svenska förhållanden.

Det är mycket livskraftiga träd, så dina båda kommer överleva trots skadorna. Formen blir kanske inte perfekt dock. Du kan ta bort skott och forma dem om du vill, eller låta dem växa upp som flerstammiga träd. Tar du bort skott kan du sätta dessa i fuktig jord, så kommer de slå rot och bli nya träd. Få trädslag är så tacksamma att ta sticklingar från som poppel.

Göda behöver du inte göra, men vatten är alltid tacksamt om det är torrt på platsen. Efter tre år skall de dock ha etablerat sig och klara sig på egen hand. Pålen borde ha varit bortplockad redan efter första säsongen, men har den stått i tre år och bunden högt så kan trädet vara instabilt nu och välta i hård vind
Cillavan
Tack så mycket för dina kunniga svar!

Ok, då är det bort med stolpar alltså. Grejen är ju att ena poppeln blåste AV, trots att den hade en stolpe, men det kan ju ha berott på att den inte var helt ok, enligt trädgårdsmästaren.

Cilla
CITAT (Cillavan @ 15-06-2012, 17:17) *
Jag har två balsampopplar. Undrar om de kan vara olika sorter då bladen är olika stora?


Ja, men popplar av samma sort har också mycket olika storlek på bladen beroende på var bladen sitter. Om det är skott som kommer efter att träden förlorat mycket gren och blad blir de också större. Unga popplar har dessutom ofta större blad än lite äldre. En annan poppelsläkting aspen har som ettåringar blad så stora så att man knappt känner igen dem som asp...

CITAT (Cillavan @ 15-06-2012, 17:17) *
Den stora poppeln gick av på mitten och har nu en bredare krona men verkar må bra i övrigt. Den är kanske 3 år och drygt 2 meter. Blir den mindre då toppen gick av på den för ett par år sedan?


Den kommer igen och skjuter i höjden, men den kan behöva hjälp att definiera vad som ska bli topp. Det gör man genom att under sommaren böja upp en sidogren till topp och sätta en lätt bambupinne med mjukt band från stammen och längs med den nya toppen. På hösten tar du bort pinnen. Pinnen ska inte ha stöd i marken.

CITAT (Cillavan @ 15-06-2012, 17:17) *
Hur mycket ska man vattna den, har den etablerat sig och behöver inte så mycket vatten längre? När kan man ta bort stödstolpen? Det är mycket blåsigt där den står.


Stöd vid plantering är till för att rötterna ska få fäste i marken. kronan ska svaja, om den också har stöd växer popplarna som om de skulle ha stöd hela livet och de blir ranka. Fatta tag i stammen, böj långsamt åt olika håll och om jorden ring rötterna inte rör sig har rötterna fått fäste och stödet ska bort.

Vatten: En skadad ung poppel behöver mer vatten än en oskadad. 50 liter stödvatten i veckan är ett bra riktmått. Det tar tid att vattna ned så mycket, låt spridaren stå med gaska liten spridning en hel natt i veckan.

CITAT (Cillavan @ 15-06-2012, 17:17) *
Den andra poppeln blev avskrubbad av ett rådjur och verkade dö. Men den kom igen med två skott långt ner i somras. Har klippt ned originalstammen till ca 40 cm då den var död. Under vintern blev den uppäten av harar tror jag, men nu verkar den komma igen. Hur ska jag bära mig åt för att få den att växa och bli ett träd? Jag tänkte sätta ett nät runt de tre stoplarna runt den mot hösten innan vintern för att undvika harar och rådjur. Ska jag vattna och göda den och hoppas att den blir stor? Ska jag ta av alla skott utom ett och hoppas på att det växer upp som en ny stam?


Jag skulle gjort som du föreslår, välja det rakaste skottet (spöet osm det heter) som har bästa fästet intill gamla stammen. Låt det vaja om det inte lägger sig ned helt, bäst styrka bygger det om det rör sig på platsen.

Och ja, vattna.
Cillavan
Tackar ödmjukast för bra svar, namne!

Ska kolla i morgon om jag kan ta bort stödet på alla mina träd.

Det borde vara samma sort eftersom jag fick en ny gratis av samma ställe där jag köpte den första som gick av. Då förstår jag varför det är så stor skillnad på bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon