Full version: Fläckar på Nyssa
Unni
Hej

Jag har fått några fula fläckar på bladen på en nyplanterad Nyssa. Den bryter nya fina (mindre) blad som inte har dessa fläckar (än). Det verkar vara på de bladen som fanns på trädet vid plantering. Kan det vara bara bytet av miljö och jord som ger fläckarna?

[attachment=70899:Fl_ckar.JPG]
Är det någon som har en aning vad det är och vad jag ska göra åt det?

/Unni
Huggorm
Det kan eventuellt bero på att den inte är van vid starkt ljus, då får man missfärgade blad men det brukar inte se riktigt så där ut. Du sköter väll om trädet med riklig vattning? Det är viktigt för alla träd men extra viktigt för våtmarksträd som tupelo. Kul att någon vågar satsa på den förresten, den står med på min önskelista också smile.gif
Unni
Jo, den får massor med vatten och nu hjälper regnet till kan man säga...

Jag brukar dra fram vattenslangen och låta den ligga 15-20 minuter och pumpa ut vatten. Det brukar bli en liten sjö...

Nyssan vill visst ha lite sur jord, det har den faktiskt inte fått hos mig så det kan kanske vara anledningen kom jag på. Jag får fylla på med lite surt i taget framöver så den kommer trivas.

/Unni
Cilla
Ahhh Unni, där påminde du om vilket träd jag ska sätta som nästa! underbart, Tupeloträd heter den på svenska.

De utvecklar kraftig pålrot i början och kräver därför möjlighet att tränga nedåt. Ett av de få träd som kräver att man luckrar lite djupare alltså.

Dina svarta fläckar kan vara allt möjligt men jag skulle gissa på normala etableringsproblem. I övrigt skulle jag planterat det som ett vanligt träd, dvs tagit bort transportstödet (bambupinnen med banden som stagar hela trädet) och satt stödpålar en bit ifrån som jag fäste trädet i med mjuka band ganska långt ned på trädet. Det är rötterna, inte kronan som ska stödas. Kronan ska röra sig för att anpassa sig kvickt till platsen och utveckla den styrka det behöver.

Bättre, om du kan, är att vattna längre tid och långsamt. Räkna med att det behöver ca 30-40 liter i veckan i början.

Bättre är också, om du kan, att så i något i jorden som skuggar den och håller den lucker och levande. Honungsfacelia, blodklöver är hyfsat låga växter som tillför jorden mycket och som skuggar den. Och håller jorden lite mer lucker än när man har naken jord.

Här en fin sida om Tupeloträd!
Slottsträdgårdsmästarens Tupelosida

Favoritbilden på trädet som han tagit tycker jag är denna


Foto taget av Slottsträdgårdsmästaren på sajten http://gardener.blogg.se/2008/october/dage...-sylvatica.html

Ettåriga, bra växter som tillför jorden goda egenskaper. Kan sås i maj och i juni/juli.


Honungsfacelia Phacelia tanacetifolia


Blodkläver Trifolium incarnatum
Unni
Tack Cilla...etableringsproblem låter relativt bra...

Jag har tagit bort transportpinnen redan och satt dit en käpp i stället. Jag blir dock alltid lite osäker på vad som är bra att göra: ska den bort på en gång eller inte. det hänger för min del oftast på om den är stadig eller inte...kanske fel tänkt.

Trädet står i en rundel som Lammöron håller på att täcka. Men det klart, jag skulle kunna så något närmast trädet i väntan på att Lammöron hinner sprida sig i hela rundeln (inte för att den är långsam på något sätt). Tyvärr är Lamöron lite högt för tillfället, men jag siktar ju på att trädet ska bli stort.

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon