Full version: Bonica ros
Farstabo
[/size][font="Book Antiqua"][/font] Hej Nu behöver jag råd om vad jag kan göra med min ros BONICA. Den är nog 8 år om jag räknar tillbaks i tiden, den har stått på samma plats, och växter i dess närhet är blad annat Lysing och ett gammalt träd.
Så sent som förre året så lyste den upp med sina skära fyllda blommor.
Om någon har intresse att läsa mer vad jag skrivit om den

http://www.meletele.blogspot.se/search/label/Blomma%20-%20ros%20Bonica

Den har ändrat sig helt. I år kommer den med blommor som inte har någon likhet med Bonica rosen,
jag har aldrig brytt mig om hur rosen framställts, vilka föräldrar mm, nu har jag börjat söka och finner att den har ändrat utseende till någon ursprungsros.
Vad kan jag göra för att få den att se ut som den vackra Bonica rosa rosen?
Tacksam för råd.

[/size]
Ros - Bonica
kerstin z5-6
Det som hänt är att underlagsroten/ymproten,, skjutit skott,som ej tagits bort.Efter relativt kort tid kan den ta över helt.
Om du tittar på bladen och jämför med hur Bonicas blad såg ut ser du nog skillnaden.
Du kan inget göra för att få tillbaka Bonica-däremot finns "normala" bonicagrenar ännu kvar kan de komma igen om du noggrant tar bort alla "falska grenar" från roten
Gräver du dig ner kommer du att se att dessa grenar kommer från ett ställe beläget under ympknölen.
Farstabo
Tack Kerstin
kerstin z5-6
wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon