busfröt
Har hittat såpnejlikor i våran vildvuxna del av trädgården och för att riskera att dom inte klipps ner så skulle jag vilja flytta på dom.
Kan jag göra det el riskerar jag att de dör för evigt?
hattstugan

Klart du kan flytta på dem! Men om du inte vill ha Såpnejlika överallt så se till att den begränsas där du sätter den!
Den sprider sig hejdlöst!
busfröt
Kan jag sätta den i en redan befintlig rabatt el bör jag gräva en ny?
hattstugan

Som sagt det beror på om du kan begränsa den i en redan befintlig rabatt! Annars gör en ny där den får hållas!
abbbe
För du vet väl att den kan sprida sig som bara den?
Ålgryte
När jag började tämja min vildmark tyckte jag att det var fint med såpnejlikor och lät dem stå kvar... Nu några år senare, reeensar o reeensar jag bort dem och de kommer igen iaf ranting.gif

Några stycken tycker jag är fina men de förökar sig ohämmat - som de andra skriver!

Idag vet jag att jag hade kunnat få kontroll över dem genom att sätta dem i en begränsad rabatt, med spärr för deras rötter! naughty.gif

Så mitt råd till dig är att plantera dem inte i en rabatt som du vill bestämma över! Sätt dem i en egen kruka el tunna tills du vet hur du vill ha det i din trädgård eller låt dem stå kvar i den vildvuxna delen så länge! Det har ingen betydelse om de blir nerklppta el. upprivna de klarar sig!
kerstin z5-6
de är förfärliga ogräs sad.gif
HelénE
Som övriga svarat, vill du ha dem så sätt dem i en egen rabatt och se till att ha rotspärr långt ner. Helst också långt från annat för de frösprider sig också.

Du kan säkert klippa dem med klipparen och de kommer komma upp igen om du inte forstäter klippa, de är omöjliga att ta död på...roundup kanske funkar, har inte prövat.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon