clali969
Har 6st Berg-dvärgtallar utmed min uppfart. Planterade dom i höstas och alla utom två växer så det knakar.
Vad kan det vara för fel på de andra två och vad kan man göra för att få fart på dom? Läget och jorden är exakt samma för alla. Grävde ur 60x60x60 innan planteringen, inunder ligger grus.

Så här ser det ut:

[attachment=71077:2012_06_...18_49_10.JPG]

Claes - Linköping
Bengt i Särö
CITAT (clali969 @ 01-07-2012, 12:30) *
Har 6st Berg-dvärgtallar utmed min uppfart. Planterade dom i höstas och alla utom två växer så det knakar.
Vad kan det vara för fel på de andra två och vad kan man göra för att få fart på dom? Läget och jorden är exakt samma för alla. Grävde ur 60x60x60 innan planteringen, inunder ligger grus.

Så här ser det ut:

[attachment=71077:2012_06_...18_49_10.JPG]

Claes - Linköping


Hej Claes-Lidköping.

Gå tillbaks och byt ut de som ser dåliga ut,det är inte säkert att det är samma sort.
Det är vanligt i dag att det inte är kompetenta personer som säljer växter,man tar var man haver.
Cilla
En tuff miljö, som ändå vissa av dem klarat. Framgår inte var i landet de står och hur mycket sol de har om dagen?

Med en så liten jordvolym som här som kanske inte heller har naturligt till- och frånflöde av vatten från omgivningen blir det lite samma förhållanden som nedsänkta krukor. Inte omöjligt men känsligt för torka och för stillastående väta.

De plantor som är satta i ändarna av raden är mest utsatta för extrema förhållanden; temperatur- och vätskeskillnader/torka. I övrigt kan små rännilar av vatten från intilliggande mark stöka till det och ge en och annan tallplanta för mycket vatten som blir stillastående.

Jag kan inte avgöra om den gulnande tallen har för mycket eller för lite vatten. Troligtvis för mycket. Hur ser avrinningsmöjligheterna ut? Vattnas plantorna?
clali969
Som jag skrev står dom i Linköping. Zonen är 2-3, läge syd-väst. Varmt på sommaren utmed muren och kallt på vintern eftersom mitt hus skuggar plantorna då.

Sorten är 'Karstens Wintergold' som blir gulaktig under vinterhalvåret. Enligt lappen som satt på plantorna skulle vattning inte behövas men jag har skvätt på lite ibland ändå. Har markduk och dekorsten över så fukten stannar kvar bra. Blött blir det aldrig eftersom gruset inunder dränerar.

Jag skall kolla av hur fuktig jorden känns en bit ned kring de två trötta plantorna.

//C
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon