Digger
Hej! Mitt Gravenstein-träd har nu stått i backen i sju år. Det är 5m högt, den längsta grenen 3m och diametern på stammen ca 11cm nere vid marken. Förra året blev det en massa äpplen för första gången, i år kommer bara några stycken men så ska det tydligen vara, det är äppelår vartannat år. Jag har succesivt stammat upp trädet så nu sitter lägsta grenen på ca 2m höjd.

Problemet är att grenarna tenderar att hänga nedåt så man slår i huvudet i dom vid deras ändar. Kanske var det tyngden av alla äpplen förra året som bidrog? Kan man på något sätt binda upp dom så dom växer sig tjockare i ett mer uppåtriktat läge eller måste jag stamma upp ännu mer? Det skär ju lite i hjärtat varje gång man sågar av en fin gren!
Kutas
Svårt nu när grenarna är så långa, men försök att klippa bort ca 2/3 av årets nytillväxt varje år på berörda grenar så minskas deras tillväxt och förhoppningsvis blir de grövre (i alla fall grövre i förhållande till längden).

Jag vet hur det känns att såga bort fina grenar på äppleträden.

Tycker att din Gravensteiner har växt väldigt fort, kanske därför är grenarna lite klena ?
Cilla
Jag vet känslan - man vill inte kapa ett uns i onödan! Samtidigt är en del av det du har av grenar efter uppstamning till 2 meter, det som sedan ska bilda grov struktur och bära upp alla andra grenar. Det är därför bra om de blir lite kortare i förhållande till sin grovlek. Och det är mycket bättre att skära nu än senare när de är grövre.

Man behöver sällan med Gravensteiner skära någon gren rakt av, även om det inte är fel att skära över knopp på ett ungt träd. Man kan skära intill sidogren, där man sparar den mer uppåtriktade sidogrenen så att den fortfarande har en naturlig ändknopp men den längre grenen är borta. På så sätt kan man korta in grenar utan att korta in på avhugget sätt, och samtidigt behålla de fruktgrenar som bär bäst och mest ljusbelys frukt.

För att hjälpa trädet att snabbast och i unga år prioritera den struktur som sedan ska bära alla tunga fruktgrenar, och för att slippa göra stora snitt, så skär man mer i ett yngre träd än i ett äldre. I proportion till totala andtalet grenar tar man alltså bort mer i det yngre trädet. Och då slipper man skära så mycket senare!

Sätt in bilder på trädet tagna från olika håll så kan du få fler konkreta förslag.

Med Gravensteiner som är ett av äppelträdens konungar och som vill breda ut sig mer än andra äppelträd kan man tidigt skära så att de lägst sittande grenarna blir uppåtriktade, och därmed inte dinglar ned för lågt.

Utan bilder blir det många ord och svårt att förklara! :-)

Här exempel på hur man kan behålla merparten av sin lägsta förgrening och prioritera uppåtväxande ved, för att undvika att grenar alltför tidigt blir fertila och lägger sig ned - och så småningom måste grovkapas aå att man kommer fram under trädet.

Digger
Ok här kommer en massa bilder! Fick med en ros också (sorry för det men den är ju himla fin!). Innanför stängslet runt stammen finns gröngödsel och nån malva tror jag det är. Stängslet är där pga rådjuren och hararna.


20120704_191546.jpg


20120704_191612.jpg


20120704_191727.jpg


20120704_191128.jpg


20120704_191346.jpg


20120704_191423.jpg


20120704_191445.jpg


20120704_191516.jpg

Cilla
Hej!
Bra bilder. Det här trädet är det ingen fara med, och det kan bli JÄTTEPAMPIGT där det står!
Gravensteiner har ett fantastiskt växtsätt och är som sagt en äppelkonung.

Några synpunkter:

- trädet har viss lutning. Beror det på tyngdskillnad tror du eller har det lyft lite från marken? Kolla. Bra om du får det att stå upprätt.

- bra snitt du lagt på stammen. Viktigt att man lägger korrekta snitt där.

- det kommer att bli lite konkurrens med häckbuskarna du har intill, och här kommer äppelträdets lägsta grenar åt det hållet förlora. Kanske stamma upp ett par grenar till innan de blir grövre?

- dina grenar ser ut att hålla för den böjnng som sker när gravensteinerns tunga frukter blir större. De yngre grenarna böjer sig också i det äldre trädet sedan. Men samtidigt är de grenar du behåller från stammen de som kommer att bli helgrova sedan, och därför kan det vara bra att finna bra ställen att få dem mer uppåtriktade och kortare i förhållande till sin grovlek än vad trädet skapar själv. Skär intill uppåtriktad liten gren.

- inkortning vid sidogren kan du göra på vårvintern om du inte har kräftsvamp i dina övriga träd - då är juli-augusti bättre period.

Rosen är en Rhapsody in blue eller hur?



Digger
Tack för svaret! Ja, trädet lutar lite, jag vet inte varför, jag gissar på att det har dragit sig åt söder, det är betydligt fler grenar på södersidan än på norrsidan fastän trädet har full sol hela dagen. Nu börjar trädet kompensera sig verkar det som genom att böja sig åt andra hållet lite högre upp så det blir som en pilbåge. Ingen aning om det går att göra något åt saken, trädet står stadigt i marken verkar det som. Ja, det är en jasmin som står några meter från trädet, annars är det nog fritt 5m runt stammen. Ok, ska försöka skära av de lästa långa grenarna lite, precis utanför något uppåtriktat skott. Hur mycket törs man kapa? Ska man ta en meter eller kortare?

Japp rosen är Rhapsody blue, riktigt fina rosor som börjar blomma nu, det blir rikligt med blommor i år!
Cilla
Om du vill ha kvar schersminen är det nog bättre att helt ta bort den/de nedersta som pekar åt det hållet.
I övrigt är det bra att hitta ställen som har bra sidogrenar elelr påbörjan till sidogren som är lite snett vinklade utåt, inte i nittigradersböj. En meter blir nog bra, men det skiljerr sig nog lite på olika ställen.

Eftersträva en yttre kronsilhuettform som är ungefär som en oval där toppen är högsta partiet, ungefär sm trädet har nu. När trädet blir äldre väljer det själv en yttre form som en cirkel med bred bas. Jag tycker det finns flera fördelar att följa dessa former, också när man gör inkortningar vid sidogren.
Digger
CITAT (Cilla @ 05-07-2012, 04:55) *
- trädet har viss lutning. Beror det på tyngdskillnad tror du eller har det lyft lite från marken? Kolla. Bra om du får det att stå upprätt.

Jag har nu försökt stötta trädet med några plankor. Skyddar stam och grenar mot tryckskador med skumgummi som jag lindat in i fiberduk, hoppas det räcker. Kommer denna stöttning att ha någon effekt eller är jag helt ute och cyklar? Jag ska försöka stötta upp ännu mer om det går. Hur länge ska stöttorna stå där?





Cilla
CITAT (Digger @ 17-07-2012, 18:58) *
Jag har nu försökt stötta trädet med några plankor. Skyddar stam och grenar mot tryckskador med skumgummi som jag lindat in i fiberduk, hoppas det räcker. Kommer denna stöttning att ha någon effekt eller är jag helt ute och cyklar? Jag ska försöka stötta upp ännu mer om det går. Hur länge ska stöttorna stå där?


Du kan ha dem kvar till slutet av augusti, då har trädet i stort sett upphört med byggning av celler för att stå mer upprätt. Nästa vår, i april/maj när trädet är mjukt kan du göra en annan variant som är mer effektiv och som tillåter trädet att vaja (som är viktigt).

Sätt en rejäl påle i backen en bra bit bort på andra sidan trädet, dragsidan. Sätt mycket brett mjukt band, ev med mjukt underlag där bandet ska trycka på stammen. Spänn trädet i den riktning du önskar med t ex rep mellan bandet runt trädet och pålen. Efterspänn i juni om det går. Tag bort anordningen i augusti, och fortsätt året därpå om det behövs.

Jag brukar använda lakansväv eller geotextilremsa runt trädet, flerdubbelt med minst 10 cm anläggningsyta mot stammen. Sedan knyter jag dubbelt rep från detta till pålen. Vid eftersträckning sätter jag en pinne mellan de två repen och snurrar runt några gånger så att jag kan sträcka lite i taget. Det gäller att vara försiktig så att man inte åstadkommer knäckskador. Bättre då att sträcka lite i flera år.

I din fortsatta beskärning kan du tänka på tyngden i grenverket så att du lättar mer på tyngsta sidan.
Bassam
Hej
Du kan beskära grenar till längd som du ser lämliga, och ta bort grenar som du ser att de är inte på rätt plats, på början ska du trött
På grund att många vatten grenar ska komma framtiden, men vatten grenar är inte bra så måste du ta bort dem.

H.Bassam
Cilla
Hrm... Inte säker på att jag förstod detta och inte heller att jag håller med.

Gravensteiner är ett träd som är fantastiskt att beskära för att växtsättet ger så många bra alternativ. Här ska en gren lättas.

Prova först hur grenen lyfter genom att kartgallra de äpplen som ligger dikt an varandra. Räcker inte det, skär bort de grenar som växer i underkant på den större grenen.

Om man skär bort samtliga som här markerats med röda streck har man kanske till och med lättat grenen och fått den att lyfta för mycket, det rör sig om kilon när frukten utvecklats och bladen tyngts av t ex regn.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon