Pagan
Hej
Har nyss registrerat mig som medlem här. Hoppas detta inlägg hamnar där det ska.
Flyttade in i mitt hus i augusti 2011 och har avvaktat denna sommar med att göra för stora förändringar i trädgården. Har dock en ytterst risig häck som glesnat en hel del. Skulle vilja veta vad det är för en buske och om den ev. går att ta sticklingar på eller på annat sätt föröka. Häcken skulle säkert må bäst av en rejäl beskärning, men då får jag full insyn. Kan jag kanske gallra ut den? Till viss del tror jag att den mått dåligt av ett slingrande ogräs som invaderat. Vackert blommande, slingrande, med blad som ser ut som piprankans ungefär och totalt omöjligt att bli av med vad det verkar. Vågar ju inte använda något bekämpningsmedel, men vore glad om någon kunde tala om vad även detta hemska söta ogräs heter, på bara min beskrivning.
Tror jag har lyckats skapa att album och att Ni kan se de bilder jag bifogat. Tacksam för all hjälp.
spacepingo
Hej och välkommen hit!

Häcken är en liguster. Oftast ser man den som formklippt häck (i alla fall häromkring). Skötselråd har jag tyvärr inga men det finns säkert nån annan som kan ge.

Ogräset skulle jag börja med att gissa på åkervinda, googla på det och se om det stämmer.

Pagan
Tack så mycket för välkomnandet och ditt snabba svar.
Så var det en Liguster biggrin.gif Blir full i skratt eftersom jag haft en sådan i min gamla trädgård, fast den har jag ju alltid hållit efter. Ser ju inte alls likadan ut.
Ja det är åkervinda. Jäklans otyg denna där.
Tack så hemskt mycket. Har suttit och googlat bilder på häckväxten i flera dagar nu.
Men om den går att sticklingsföröka får jag googla vidare på då.
RibesRubusVitis
Liguster är extremt lätt att sticklingsföröka. När jag klipper häcken runt kolonin passar jag på att sticka en del av klippet i en stor kruka med grus (arkiverat efter förre innehavarens sandlåda). Nästan allt slår rot, liksom en del som sticks i lerjorden mellan de gamla häckplantorna.
I ett par av de gamla grönsaksbäddarna har jag ett lager med reservplantor, eftersom häcken ibland behöver förnyas. Liguster med några tiotal år på nacken drabbas lätt av någon svampsjukdom så att plantorna tynar bort. Tänk på att ofta kapa topparna, så förgrenas plantorna och blir tätare.
Pagan
Det låter ju klart hoppfullt. Då kanske jag kan få en tät och fin häck igen. Så om jag skulle göra en lång skåra på ett bra ställe i trädgården, mjuka upp med lite sand och sätter ned sticklingar där så kan de alltså ta sig. Jag bor i Marks kommun zon 3-4 om jag inte blivit fel informerad. Eller så gör jag bara så som du då, sätter dem direkt i häcken? Hade ju varit kanon ju!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon