Full version: Skapa rum/insynsskydd
mamamaggan
Är igång och ska göra om trädgården vid sommarstugan. Hittills har det inte varit så mycket rumsindelning.
När man går in på tomten så är det första man ser en stor tom gräsmatta , f d badmintonplan , och längst bort uthuset ( toa och verktygsbod ) .


C.a 4 -5 m från uthuset , mellan det och badmintonplanen , finns en rabatt med mestadels låga växter . Nu funderar jag på att mellan rabatten och uthuset avgränsa med något som kan bli c:a 1 - 1,5 meter högt och som kan bli som en häck .

Platsen har sol från syd fram till 12-tiden , sedan får den sol ända fram till kvällen från övriga håll.

Vad passar på en sommarsugetomt med gammaldags stuk ? Gärna något med doftande blommor , drömma går ju !

Krolliljan
Syrener, men de blir ju höga med tiden. Fast det finns ju lägre.
Kanske smultronschersmin blandat med något annat t ex spireor.
Eller kanske rosor.
Plymspireor?
Peztis
Syrener låter ju som det klassiska svaret. De kan ju tuktas också så att de inte blir så höga.

Brudspireor är fint också, i alla fall när de blommar. Min är hög, kanske närmare 2 m men den kan man ju också lätt hålla tillbaka.

Liguster?

Eller varför inte en häck med bärbuskar av något slag? Huruvida de gillar att stå som häck vet jag dock inte, de brukar ju mest står som solitärer för att man vill få så mycket bär som möjligt.
Krolliljan
Ja, pappa hade en rödavinbärshäck. Det tänkte jag inte på. Nästa häck jag sätter får bli det.
Peztis
Ja, jag var också inne på vinbär. Det borde ju bli ganska läckert, varva med vita, svarta och röda...
mamamaggan
Vinbär ? Det kan jag tänka mig , speciellt att varva med olika färger.

Men hur höga kan vinbär bli ?
Krolliljan
Pappas häck var 2 m hög, Han lät dem gå upp. Men det går ju att klippa i den höjd man vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon