Trädgårds Carina
Jag fick en bit av en vanlig bonnsyren för ca 5 år sedan. Nu har denna blivit ca 75 cm hög och växer snyggt och bra. MEN det blir aldrig några blommor, inga knoppar heller. Jag brukar lägga på lite hönsgödsel och fylla på med kompostjord på vårkanten. Någon som har något tips för att få igång blomningen? (Växer i zon 6, kommer från zon 2)
Aqvakul
Avstå från att gödsla, men vattna gärna rejält....
Eva 33c
Syrener kan vara lite sega i starten. Om den på 5 år bara blivit 75 cm hög så måste det väl varit en väldigt liten bit du fick till att börja med? Jag utgår från att du inte klipper den regelbundet eftersom det minskar möjligheten till blombara grenar.
Huggorm
Inte blommar väll syrener redan vid 75cm höjd? Jag skulle tro att man får vänta till den blir dubbelt så hög innan den tycker det är dags att börja med sådant
Trädgårds Carina
Jag har aldrig klippt den, den har stått på samma plats hela tiden. Kanske är platsen för utsatt, zon 6 med nord-västan från fjällen. Jag har inte tänkt på att den kanske vuxit dåligt, tycker bara den ser snygg ut (även utan blommor). Tack för idéer och synpunkter.
Cilla
Måste kanske se den och marken den står i för att kunna tipsa bra, men generellt för svagväxande och dåligt blommande syrener är att de svarar bra på

- att få lite luftigare växtbädd. Luckra 40 cm från plantorna åt bägge håll med en handgrep.
- lägg på lite kogödsel efter bladfall eller tidig vår
- vattna nu i sommar, rejält en gång i veckan

Kväverik gödsel som hönsgödsel är kan vara bra men gynnar inte blomning och bidrar inte till att mikrolivet i marken blir särskilt mycket bättre.
Anders zon 1
CITAT (Trädgårds Carina @ 05-07-2012, 12:14) *
Jag har aldrig klippt den, den har stått på samma plats hela tiden. Kanske är platsen för utsatt, zon 6 med nord-västan från fjällen. Jag har inte tänkt på att den kanske vuxit dåligt, tycker bara den ser snygg ut (även utan blommor). Tack för idéer och synpunkter.

En utsatt växtplats kan nog vara en bidragande orsak, både till att syrenen växer så lite och att den inte blommar. Blomknopparna hos syren anläggs året innan och det behövs då tillräckligt mycket värme för att det ska bli några knoppar. Är det för kallt orkar och hinner busken bara satsa på att tillväxa och invintra. Förutom de tips du redan fått så kan du försöka att fixa ett lite bättre mikroklimat. Det kan man t ex göra genom att ordna ett vindskydd, speciellt mot kalla vindar och det håll vindarna oftast kommer ifrån, och se till att busken får så mycket sol som möjligt. Kanske skulle också ett lager mörk sand/grus, t ex av diabas, kring syrenen kunna göra att marken värms upp mer och fortare av solen vilket kanske kan få busken att växa lite snabbare, särskilt om klimatet är på gränsen till vad den klarar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon