Full version: Beskära fruktträd
bandin
Hallå!

Jag har två unga fruktträd på framsidan av mitt hus som båda ser ut att behöva beskäras i år. Problemet är att jag är osäker på vad det är för träd tror nämligen att ett av dem är äpple och det andra plommon eller körsbär, vet dock ej vilket! Detta ställer till problem då de ska beskäras vid olika tidpunkter...

Någon som har något tips på hur jag kan se på de nakna träden vad de är? Eller tycker ni att jag ska vänta till hösten då jag sett dem blomma och kunnat skilja dem år? Kan jag beskära äppelträdet senare eller måste jag vänta till nästa år om jag inte gör det nu?

Jessica
Ewa L
Jag beskär alltid mina äppel-/päronträd enligt JAS = juli/augusti/september! Lättare att se vad som skall bort + betydligt färre vattenskott! Du kan alltså definitivt vänta.
Hannele
CITAT (bandin @ 23-03-2004, 05:46)
Jag har två unga fruktträd på framsidan av mitt hus som båda ser ut att behöva beskäras i år. Problemet är att jag är osäker på vad det är för träd tror nämligen att ett av dem är äpple och det andra plommon eller körsbär, vet dock ej vilket!

Ta det lugnt! Inget kommer att hända, om man hoppar över något år.
Plommon och körsbär behöver man inte beskära alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker nog också du kan ta det lugnt och först se vad det är för träd olika träd beskärs olika.

Plommon och körsbär exempelvis kan man inte klippa lika hårt som äpple och päron p.g.a att de inte bryter lika bra med nya skott på äldre ved. Oftast brukar man inte klippa plommon och körsbär speciellt mycket.
johan från Örebro
Ett litet tips för att se vilket träd som är ett äpple så tittar man på knopparna som på äpplen är lite ludna. Plommon har röda och gräna årsskott.
Om du inte tidigare beskurit fruktträd så är ett tips att du läser igenom Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht eller försöker få tag i någon utbildad person på området.
Det är lätt att skada träden om man gör felaktiga beskärningar.
bandin
Tack för alla informativa svar! Var lite orolig att jag skulle bli utskrattad för min fråga men det lönade sig att våga verka dum!

Har precis läst beskärningsboken, håller med om att den är jättebra! I morgon bitti när jag kommer hem från jobbet ska jag inspektera om jag kan se några knoppar...

Jessica
Cilla
Ett annat sätt att se vilket sorts träd det är:

Plommon har knoppar som sitter i bukett som sitter i spetsen och direkt på grenarna.


Här är en bildsekvens på hur körsbärsknoppar slår ut i blom!

Äpplenas blomknoppar sitter på små fruktgrenar (från 0,5 cm till 15 cm beroende på vilken sorts fruktgren det är) som sticker ut från stället de kommer ifrån. Du kan se äppelträdets olika blom- och blad knoppar här http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm.



Här är en sekvens bilder över knoppens sprickning till fruktbildning.

Unga träd, dvs med stamdiameter under 10 cm, brukar jag i zon 3-4 beskära på vårvintern för att det fortfarande är under uppbyggnad och för att vårbeskärning stimulerar grentillväxt. Men att lämna ett träd obeskuret ett eller ett par år medan man hinner smälta Nya Beskärningsboken eller annan litteratur gör ofta träden gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon