Full version: Robotgräsklippare!
joelhansson
Hej,

jag har totalt tröttnat på att klippa gräset nu! Regnar det inte så har det regnat och gräset är blött, eller så är det 30°C varmt, eller så har jag inte tid etc etc. Resultatet: långt gräs och gul gräsmatta efter att jag klippt den. Men nu har jag svurit färdigt över det (hoppas jag)!

Nu blir det robotgräsklippare. 

Jag -tror- jag har fastnat för Husqvarna 305. Husqvarna har ju varit i gemet ett tag, de borde vara att lita på. Inget bestämt än. Frågan är bara, var köper jag den?


Finns massor med sidor, tex, yourobot, poolrobot, polarpumpen, tretti, robotshopen etc etc. 


Jag vill helst handla på internet pga av kostnaden. poolrobot.se erbjuder installation av kabel och allt med vilket låter rätt lockande.

Någon som handlat där? http://poolrobot.se/ 


Eller har någon annan sida att tipsa om med goda erfarenheter!
Ålgryte
Var det inte Husqvarna som stämde Coop och Jula för att de hade kopierat deras robotklippare och sålde den under ett annat namn ett antal tusenlappar billigare...?

jaj-51
Störst på robotgräsklippare är en Italiensk tillverkar.
De säljs i Sverige under namnen Abbrigo, Wiper och Stiga.

Större urval och fler modeller jämfört med Husqvarna.

malcolm
Hur klarar dssa klippare uppförs/nedförsbackar?
tomas99
Är dom barnsäkra?
Garden bliss
Robotgräsklippare ska inte heller klippa i regn/strax efter det regnat.

Vi har den som Coop säljer, tror det är den billigaste på marknaden, och den är vi nöjda med. Det har dock inledningsvis varit mer jobb med den än vad jag hade väntat mig. Först ska man lägga ut tråden. Sedan fick jag justera tråden lite här och var, roboten kunde inte svänga i hörnen på ett par ställen (jag hade varit för snål med utrymmet). Sedan måste man flytta på tråden varje gång man planterar något nytt. Man får inte heller lämna saker på gräsmattan (lite krångligt när man har små barn). Sedan blir det en 40-45 cm rand utanför tråden (och den går också runt t.ex. varje fruktträd, våra är små och omgivna av smultron) som man måste klippa med gräsklippare.

Sammantaget är vi dock nöjda.
jaj-51
Jag kör en "Italienare" den klarar 90 grd hörn utan problem.
Står något i vägen känner den av krocken och vänder.
Med en klipphöjd på 6cm är det inga problem med småprylar på gräsmattan.

Kanterna blir upp till 20cm mot hus och träd.
Rabatter bara 5 cm.
Stenläggning igen kant om nivån är jämn.
Det går att klippa i regn men det blir mera skräp i maskinen.

Nöjd med allt utom priset ...

Azur
Hur hanterar en robotgräsklippare regn egentligen? Känner den själv av att det regnar och låter bli att klippa, eller måste man manuellt stänga av den varje regnväder? Eller klipper den trots regn?
jaj-51
CITAT (Azur @ 11-07-2012, 09:03) *
Hur hanterar en robotgräsklippare regn egentligen? Känner den själv av att det regnar och låter bli att klippa, eller måste man manuellt stänga av den varje regnväder? Eller klipper den trots regn?


Husqvarna har ingen regnsensor.
De Italienska har regnsensor, valbart om den skall klippa och justerbart för hur mycket regn den reagerar på.
joelhansson
Japp, Jula och Coop blev stämda (?) för att de sålde Worx Landriod, http://poolrobot.se/product.html/worx-land...?category_id=45

Såvitt jag vet är det bara http://poolrobot.se som säljer den nu i Sverige.. De hade iaf ingen kvar på Coop när jag var där idag och frågade.. Snubben visste inte varför.

Frågan är om man ska satsa på den eller något lite dyrare. Jag vet inte om den är lika bra som de andra! Men det var kul att läsa lite kommentarer om "Coop-klipparen" som jag antar är en Worx då.

Ska kolla runt lite mer, sen blir det nog en order före helgen... Ingen som har handlat på någon sida som de är nöjda med?
jaj-51
CITAT (joelhansson @ 11-07-2012, 20:06) *
Japp, Jula och Coop blev stämda (?) för att de sålde Worx Landriod, http://poolrobot.se/product.html/worx-land...?category_id=45

Såvitt jag vet är det bara http://poolrobot.se som säljer den nu i Sverige.. De hade iaf ingen kvar på Coop när jag var där idag och frågade.. Snubben visste inte varför.

Frågan är om man ska satsa på den eller något lite dyrare. Jag vet inte om den är lika bra som de andra! Men det var kul att läsa lite kommentarer om "Coop-klipparen" som jag antar är en Worx då.

Ska kolla runt lite mer, sen blir det nog en order före helgen... Ingen som har handlat på någon sida som de är nöjda med?

Här kan du läsa mycket om Worx
villa-sandberg
Vi har en Husqvarna, några år på nacken nu, var väldigt skeptisk innan vi skaffade den... tänkte att det där kan ju inte funka någe vidare, men måste säga att jag är helnöjd! Fått köpa nytt batteri ett par gånger, men annars funkat bra! Vi har köpt genom återförsäljare, har varit lite halvslö service när vi skulle byta batteri, dom verkar inte ha så många som jobbar med service på Husqvarna... Är lite nyfiken på hur den med solcell funkar...

Vi har en sutterängtomt men många knixar o hörn, men det är inte några större bekymmer. Visst får man fixa o justera lite här o var runt träd o buskar, å så har jag väl grävt av kabeln nån gång när jag gjort nya rabatter whistling.gif så gubben fått gå ut o lappa ihop igen. Klipper i alla väder, men det är ju lite finessen med den - den håller gräset kortklippt hela tiden så det hinner inte bli långt o tjocka ihop sig. Å så får man ta en liten kvällsrunda och plocka upp saker som barnen (och jag) lämnat kvar på gräsmattan, har väl blivit några saker uppätna, men men...

Sen sägs det vara effektivt mot mördarsniglar oxå... å peppar peppar så verkar det stämma, vi har klarat oss än så länge...
jaj-51
Biltemas Blåa Robotgräsklippare

Husqvarna verkar inte ha lyckats med sina stämningar lågprisvarianterna fortsätter att pressa marknaden
PeterMi
Hej
Jag köpte min robotgräsklippare av Mikael Bäckmarks konsulting. Läs mer här: http://www.mbkonsulting.se/ och är helnöjd, än sålänge. Barnsäker och PIN kod mot stöld.
Garden bliss
Jag skulle aldrig betala priset för en "märkesklippare". Vi är inne på andra säsongen med vår Worx nu och den bara tuffar och går. Biltema-klipparen har jag sett och den imponerade inte. Den verkligen skrek "lågpris". Och sedan är själva kåpan för högt upp från marken för min del. Jag har småbarn och föredrar att knivarna är väl skyddade av kåpan (så barnen inte kan stoppa in något sten eller liknande där när roboten är ute och klipper alt. att barnen kan sticka in en hand där).
jaj-51
Biltemas robotklippare har möjlighet att köra med knivar eller tråd (grästrimmer)
Den har ett skydd runt knivarna trim tråden .
Syns om man tittar under klipparen.

Den har Regn sensor
Den har fjärrkontroll
Den hat moderna batterier Li-Ion

Den blir svårslagen prismässigt bara att hoppas den inte har så många barn sjukdomar som Landroid hade.

Men Biltemas blåa färg på roboten känns lite tveksamt för min del.
kerstinbern
Det borde väl gå att bara maskera och måla om Biltemas variant
Mr.Tomat
Tycker att Bosch Indego verkar vara den vettigaste på marknaden. Stiga har sjuka problem atm med sina robotgräsklippare och biltemas, ja de håller inte så bra så garantin lär man ju utnyttja ett par gånger.

Har sålt gräsklippare nu i snart tre år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon