LenaFriman
Obehandlat trä till bygge av pallkragar...

Vad för slags virke köper man? Ytterpanel, reglar????
fridsbacka
jag personligen skulle satsa på ytterpanel tjocklek 21 mm , höjden beror ju lite på hur höga man vill ha (pallkragar) så man slipper splitta virket . som stolp 45*70
EKLO
Jag bygger inga regelrätta pallkragar, men jag ramar in alla mina grönsaksland i olika storlekar med plank o bräder. Jag tar vad jag har och hittar - gammalt virke och gammal fasadplank o drivved o allt möjligt. Men det tryckimpregnerade håller jag mig undan. Har du (eller nån du känner) inga gamla bräder du kan ta utan att behöva köpa nytt?
Vilya
Jag byggde mina lådor av ytterpanel 21mm (95 mm breda, tre på höjden) och 45x45 mm reglar och jag är nöjd hittills (men vet inte än hur många säsonger de klarar!). Plastade dem på insidan och oljade in, så kanske de överlever något längre än annars :)
LenaFriman
tack för svaren! rolleyes.gif rolleyes.gif
malcolm
Vill man göra "pallkragar" som verkligen håller kan man göra dem av Leca-block, tyvärr blir det inte så lätt att flytta dem senare om man vill det.
fridsbacka
CITAT (malcolm @ 15-07-2012, 19:51) *
Vill man göra "pallkragar" som verkligen håller kan man göra dem av Leca-block, tyvärr blir det inte så lätt att flytta dem senare om man vill det.

tänkte på det med igår , men man borde bara kunna ställa dom löst på varann ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon