BigDaddy
Hej

Jag har just idag beskurit en buske som var riktigt stor & vildvuxen. Säkert tagit bort 2-3 meter.
Den skymde även busken bakom från ljus, nu är båda beskurna 2-3 meter.
Jag väntade tills idag då den blommat otroligt fint, massvis av vita blommor i 2v.
Jag funderar dels på vad sorten heter (1.) men också hur jag ska göra nu. Jag funderar om jag ska klippa mer? (2.)
Vill ha den i storleken den är nu men många av grenarna är förgrenade väldigt långt upp & bara långa stänger där nedan. Antagligen för de tidigare ägarna inte beskar den i tid antar jag.
Tror ni det bästa är att imorn fortsätta ta ngn meter ytterligare till ca 2-3 nodder upp från backen?
Jag gjorde så idag med de rotskott som kommit men inte med övriga busken.
Rotskotten, bör de vara kvar? (3.)
Sista bilden ser ni en likadan buske på annan del av tomten som ff har några blommor kvar & som ska klippas imorn den med.

På bilden ser ni den. Det är den med lite blad & ngn blomma kvar. Den var alltså helt tät tidigare med löv & blad men jag har kapat ner & in så nu ser den inte så rolig ut, men var tvungen, den var nästan lika hög som huset.

Den andra busken undrar jag vad det är för sort? (4.)
Även den tog jag in några meter. Har växt bakom så sträckt sig efter ljus & var bara blad & blo högst upp.
Tyckte den vart mkt finare som den blev nu utan blad & blom. Kan man alltid se till att ha den såhär utan att den dör tror ni? (5.)
Cilla
Din sista bild är en schersmin, någon av sorterna. De är täta, rikt blommande buskar som blir ganska höga.

Vill man åstadkomma föryngring och åstadkomma tätare buskar beskär man på våren, det är då man stimulerar tillväxt bäst. Mer beskärning nu skulle jag inte rekommendera.

Om du vill ha någon eller alla schersminer i mindre format i framtiden kan du antingen skära ned dem så här eller mer på våren när de blivit för stora. Det dröjer ett par eller fler år innan de återtagit storleken igen. Eller så formbeskär du, dvs skär i de yttre delarna på våren en gång och sensommaren en gång.

Som ofta med beskärning som man utför regelbundet, så resulterar det i mindre blom och mer grönska. Grenar behöver ålder för att bli fertila (blombärande), och beskär man regelbundet för att hålla i en buske i storlek, blir det på bekostnad av blommen.
BigDaddy
Ok tusen tack. smile.gif
Den var väldigt fin som den var tidigare förutom att den var på tok för hög. Men den hade fin form & mkt tät såg den ut att vara. Är mest nu när den är kal jag såg att den inte var förgrenad så långt ner.
Men klipper jag ned den till våren så kanske den förgrenar sig längre ner & blir än tätare i framtiden. Kommer nog inte behöva klippa den varje år utan snarare med några års mellanrum skulle jag tippa IOM att den verkar hålla fin form oavsett - Så förhoppningsvis kan jag få den fin genom att ta ned den lägre för förgrening & sedan få den jättefin i framtiden & även med blommor då jag sedan inte kommer röra den så mkt.
Detta är min tanke från nu iaf då. smile.gif
Kanske inte en jätterolig buske men den står ganska taskigt till, hyfsat skuggigt & inte ngn rolig rabatt, men den blommar ju fint & framförallt länge. Dessutom luktar den gott när man går förbi bakom huset.
Tack & bock!

Nu ska jag hoppas ngn kan lista ut vad den andra busken är för ngt & frågorna kring den....
BigDaddy
Kom att fundera på en sak. Man säger ju att mkt ska beskäras i JAS, Var därför jag klippte den nu & inte i våras.
Den ska alltså inte beskäras i Jas?
Jag litar på dig då jag vet att du är fantastiskt duktig så det är inget ifrågasättande, utan bara ngt jag vill bena ut så att jag lär mig. smile.gif
Cilla
Hej,
Jag har inte skrivit att man ska beskära allting i JAS. Däremot finns andra här på forumet som gör det, och det är lite synd för det leder till felbeskärningar.

Vill man föryngra en buske, förtäta den - beskär vårvintern/vår. (Inte alla sorter tål dock vårbeskärning men dina gör det.)

Vill man glesa ur, formbeskära, reducera en buske - beskär JAS. (Samt beskär de sorter som inte tål vårbeskärning.)

Alla buskar behöver blad för sin överlevnad. Det är bladen som ger buskarna energi. I veden lagras energierna, samt i roten - men där produceras inte energin. Pga lagringsförmågan i grenverket kan många buskar överleva också att förlora alla blad och mycket grenverk mitt i sommaren, men det blir med en mycket svagare återväxt som busken kommer igen. På våren och vårvintern när man radikalbeskär som du gjort eller mer är hela växten förberedd på att satsa allt den har på bladsprickning mm. Förlorar den då alla knoppanlag har den all energi kvar för att satsa på gren, som ger knopp, som ger överlevnadsbladen.

Om din ambition är rikare förgrening så är det alltså våren som gäller i framtiden. Och om du vill ha lägre förgrening och det gäller buske 1 på fotona så tror jag det är dömt att misslyckas. Vad det än är för sort så ser det inte ut att vara en rotskottsbildande sort som ger fler stammar från roten liksom schersminen. Och förgreningen är redan mycket låg.
Jultorpet
Beskärning i JAS gäller främst fruktträd där man inte vill ha tät nytillväxt, dvs en massa vattenskott. Dessutom gäller det blödande och känsliga arter som björk, lönn, valnöt, hortensia, hästkastanj och magnolia.

Buskar som man vill föryngra och ha täta, gröna och fina beskär man tidigt på våren för bästa nytillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon