Full version: Almsjuka
majoren
Hej!
Jag ahr fyra almar och en av dessa har dött. Mångas gissningar är att det är almsjuka. Vet någon vad som är bästa sättet att hantera detta? Räcker det med att ta ner det sjuka trädet eller är det lika bra att ta ner dom alla?
Tacksam för tips i ärendet!
/Gunnar
Mocca
Usch, otäcka sjuka.....almar som är så vackra sad.gif

Jag hade samma problem här men inte på min fastighet utan det var almarna runt omkring här som dog. Jag blev arg, så jag planterade fullt med almar här och de växer och frodas som bara den. En visade tecken på almsjuka, men jag Reikkade den och nu ser det som att han ska klara sig.

Om jag hade varit som du hade jag gjort detsamma med dem som inte är angripna och bara sågat ner det som är. Alm är dessutom bra ved i spisen, brinner länge och ger mycket värme smile.gif Men som sagt helst ser jag dem i naturen biggrin.gif
Cilla
Almsjukan är en mycket trist och obehaglig historia. Jag tror att Malmö kommun kommit upp i över 30 000 fällda almar nu.

Här finns ett tidigare svar:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7bae3d698e1efdb

Många kommuner försöker minska almsukans framfart genom att ta ned ännu inte drabbade almar + träd som almsplintborren behöver. Risken att ett almsjukt träd smittar andra närstående är mycket stora.

Dock kan man ifrågasätta om det kloka i att alltid ta bort alla potentiellt smittade träd och svärmningsmiljöer för almsplintborren. Om man har stora almbestånd i närheten som skulle kunna räddas, om man har stora återplanteringsplaner (på annat än alm) eller om träden inte utgör en viktig del av ens miljö kan det vara klokt.

Om man inte har många andra almar att rädda i närheten, om man vill ersätta de döende träden i långsammare takt, tycker jag att man kan överväga att ha en långsammare fällningsplan.

Själv brukar jag kontakta kommunens almsukeansvarige för att höra hur planen för kommunen ser ut innan jag ger råd till trädägare om vad som kan vara bäst.
majoren
Hej!
Tack all hjälp. Kommunen här i Halmstad var mycket hjälpsam och det verkar som det är lika bra att ta åtminstone det sjukaträdet.
vad gäller "Reikkade" så antar jag att det betyder att beskära det sjuka på trädet?
Mvh,
Gunnar
Mocca
Hmmm, nä inte riktigt. Reikki är en urgammal healingmetod. Ja, jag vet, många tror inte på det, men inte desto mindre, så fungerar det smile.gif
Unn
CITAT (Mocca @ 24-03-2004, 19:16)
Reikki är en urgammal healingmetod.

Jaså, det var det du menade med att reikka!:) Ja vare sig du är ironisk eller inte så känns det verkligen som man vill göra allt för sina gamla träd. Kunde inte stålsätta mig nog för att fälla min sista kvarvarande sjuka alm denna vintern. sad.gif . Ska också ta å köra lite handpåläggning innan jag ger upp. ;-)

Unn, som önskar "almarna åt folket"

rolleyes.gif
Mocca
Nope.......ingen ironi här inte. Jag är fullt allvarlig...... som jag sa, det fungerar antingen man tror på det eller ej biggrin.gif
Unn
CITAT (Mocca @ 25-03-2004, 17:53)
det fungerar antingen man tror på det eller ej

laugh.gif Så bra...för jag tror inte ett smack på det smile.gif

- Fast jag har ju ändå så mycket häx för mig i trädgården måste erkännas -*rodnar och drar mig till minnes än tråd om skrock här på odla för inte så länge sen*; så varför inte klappa lite på almen i förbifarten?
smile.gif
Lovar att återkomma om det hela faller väl ut biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon