Full version: Vinbär som spalje.
Margaretha
För två år sedan satte jag på hösten en röda-, en vita- och en svartavinbärsbuske som ska spaljeras mot en vägg. Förra sommaren hann jag inte göra något åt själva spaljerandet, och detsamma gällde i våras av olika skäl.

Nu står de där, får lite bär, men det är inte så jag vill ha det.

Nu är min undran: Spelar det någon roll för buskarna när man klipper bort vissa skott och binder upp dem. Jag har en svag aning om att våren kan vara bäst, men spelar det någon roll? Kan jag klippa och binda upp dem efter skörden i augusti utan att de far illa?

Tacksam för svar. confused.gif
Cilla
Låter intressant. Du vill alltså fästa buskgrenar mot väggen? Och du vet att de inte blir så höga?

Du kan beskära nu. Och i fortsättningen kan du beskära både vår och sensommar. På våren leder beskärningen till att buskarna stimuleras att skuta nytt och mer, medan en beskärning nu får gallrande/reducerande effekt.
Margaretha
Tack!
Jag har läst om att detta är vanligt bl.a. i små trädgårdar i England. De ska inte fästas direkt på väggen utan några centimeter ut. Ska bli spännande att se hur det går!

Margaretha
Cilla
Intressant! Funkar säkert bra när man börjar med unga plantor. Kul om man kan använda vinbär lite här och var i perennrabatter och på mindre ställen i trädgården och inte alltid behöver bereda plats för en krraftig buske!

Fota och visa gärna när du beskurit och när de sedan vuxit ett slag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon