catlady
Vad har jag satt? Jag plockade med mig massor med frön från Provence för 3 år sedan, men inte visste jag vad från... I våras satte jag några lite på skoj, och olika saker har kommit upp. Jag är rätt säker på att de båda är blommande träd/buskar, och den ena gissar jag på är kanske Robinia eller Acacia?
(Lägger in nästa bild i en kommentar för den fick inte plats)

Tacksam för alla svar!

Bild nr 2

Bild nr 3
CillaM
Robinia på den första bilden. Denna växt såg jag själv för första gången för 2 år sen o blev så förälskad i den. Var rädda om dina plantor. tummenupp.gif
catlady
Tack för svar och ja, jag gissade också på Robinia. Och det är väl kanske tur att det är något som kan överleva i Sverige, eftersom jag fått upp 4 av dem! Men var ska jag sätta dem nu då..? Överlever de som klena 1 meters-plantor första året i vinter?
Huggorm
Du bor ju i zon 1, så jag tror absolut de skall överleva. Men plantera ut dem nu, så de kan invintra normalt. Och du kan inte ha dem i krukan ute i vinter, då fryser rötterna sönder. Du får jordslå krukan i såna fall.

Personligen tycker jag det svåraste med att plantera ut robinia är att de gärna växer sig höga och klena, de vill ha mycket ljus så de sträcker på sig inne. Det kan vara idé att kapa dem på hälften i höst, om du har sådana tendenser.

Tyvärr har jag ingen bra gissning på de båda andra bilderna. Det är alltid svårt med så små plantor, de ser inte riktigt ut på samma sätt som kommande år. Möjligtvis idesia, men det är bara en gissning
Alexander-VG-zon3
Den andra är nog en Hibiskus av nåt slag.

Hade haft kvar inne också, har man mycket extraljus så blir dom inte klena alt att dom står svalt och frostfritt. Och plantera ut en såfall på test. Det är ju också bra att ''odla upp'' rötterna innan man sätter ut dom, vilket är minst lika viktigt som ovandelen.
Cilla
Ja, om den första plantan är Robinia eller någon annan av akaciorna är svårt att avgöra. I Sverige är vi vana vid Robinia men söderöver har man fler alternativ. http://sv.wikipedia.org/wiki/Akaciasl%C3%A4ktet

catlady
Oj, det har varit så mycket med födelsedagar och sjukdomar att jag helt glömt bort mitt inlägg! Tack för alla svar, och jag håller med dig i din fundering Cilla - eftersom den plockades på Rivieran så kan det mycket väl vara en slags Akacia, och då kanske jag har skaffat mig 4 små problem istället...

Ja, den andra ser ut lite som en Hibiskus än så länge, men de där bladen ser ut att vara ett träd också. Och den har "tjuvar", och det är jag inte van vid att hibiskus har. Jag är också rätt säker på att jag inte plockade några hibiskus. Idesia känner jag inte helt igen från google-bilderna, men jag ska hålla koll på den medan den växer - tack för tipset!



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon