sparvuggla
Finns det något alternativ till Lindesbergskrukan? Den är säkert bra men är lite väl dyr och även den minsta är ganska så stor.

Eller krukor av frigolit, styrox eller liknande material att köpa nånstans. (Tradera som brukar ha det mesta finns det inga.)
Bassam
Hej

Det finns i marknad sprej isolering medel, så kan du köpa två plast krukor på olika storlek, du kan spreja på botten i stor kruka, sedan kan du lägga liten kruka i stor kruka, sedan kan du spreja isolera material mellan dem.

Obs
Jag provar och det fungerar jätte bra.

H.Bassam
silas
Det här är inte riktigt svar på din fråga, men något som brukar fungera bra är att isolera krukan med vanliga liggunderlag. Antingen på insidan (förutsatt att du har en hyfsat stor kruka) eller linda in den under vintern.
Bengalow
Isolering innebär att skilja värme från kyla. Såvida du inte skapar värme från någon sida så kan du glömma allt om "isolerande" krukor. Den isolering som nämns i inlägget ovan håller inte kölden utanför mer än högst en halv timme, alltså dödfött.
Ex: Om jag fyller en flaska med vatten, och stoppar in den i mitten av en isoleringsrulle med 1 m diameter, och därefter placerar den utomhus i minusgrader, så kommer vattnet till slut att frysa till is, och spränga flaskan.
Isolering skapar inte värme, den håller kvar värme, om det finns sådan, under en längre tid, än om isolering inte finns. En del människor brukar lägga handen på t.ex. frigolit, och känna hur värmen sprider sig i hand och fingrar. Eureka! Det fungerar! Men då skall man veta att man tillfört 37° mänsklig värme från handen till isoleringen, som denna inte vill ta emot, utan returnerar. Därav känslan...
Ergo: Den tillförda värmen hjälper att hålla fryspunkten borta. Ingen tillförd värme - mycket stor frysrisk.
Slutna luftceller, som i liggunderlag, frigolit, sten- eller glasull är bra isolering, i tjocklek 10-20 cm. Idag är optimal isolering i hus 200 till 400 mm. Vad innebär då 10 mm i en kruka? Bara trams, hokus pokus och säljargument. Låt dig inte luras! Ta in frostkänsliga växter - då överlerver dom.
silas
Jag talar bara utifrån erfarenhet, har odlat på blåsig balkong i Stockholmstrakten i många år och liggunderlag har jag tyckt hjälper (och varit det enklaste alternativ jag testat). Men har ingen aning om varför eller hur och kan förstås ha fel - vem vet, jag kanske bara har haft tur med just detta.
mollys_matte
Jag har flera år använt lindesbergskrukan.
Både till rosor, vindruvor och perenner.
Den är dyr, men jag har bott i Lindesberg, så har haft lite kontakter wub.gif
Har haft dem både i zon 3-4 och zon 2 och jag är bara sååååå nöjd!
Funderar på att skaffa fler, då Åhlens i stan här hade dem på rean "tag 3 för 2" Fast var den cylinderformade varianten.

Se det som en investering.
Min äldsta kruka har hängt med sen 2005 tror jag det var, var iallfall precis när de släpptes!
Den ser fortfarande ny ut!

Min senaste är en "Terrace". Sambon ville inte att jag skulle ha en rabatt mellan dörrarna till vedboden, men jag ville såklart ha växter där, och denna kruka fick ok smiley_small_hug.gif

I den sitter en ros, Gavnö, en lite näva jag inte minns namnet på (lappen sitter i bakkant) en sockertoppsgran och en alunrot. Lobelian längst till vänster är sedan länge snigelmat, ska fixa ny bild med, för nu blommar rosen!!!

[attachment=71551:LindeKruka1.jpg]

[attachment=71552:Lindekruka2.jpg]
sparvuggla
Nyttan med dessa material är att temperaturväxlingarna blir inte så stora och snabba som annars. Så visst fungerar det även om ingen värme skapas.

Bassam, vilken spray brukar du använda?
Liggunderlag låter också som bra ide.
Mony
Håller med Molly - Lindesbergskrukan är verkligen en bra investering. Jag har haft den stora runda sedan 2007 och den ser ut som den är ny. Den är dyr, men verkligen värd sina pengar och jag funderar också på att köpa en till smile.gif
Bassam
Hej
Sprej heter Tätskum3. jag köpte den från Woody.
H.Bassam
Johanna_R
CITAT (mollys_matte @ 23-07-2012, 22:53) *
Jag har flera år använt lindesbergskrukan.
Både till rosor, vindruvor och perenner.
Den är dyr, men jag har bott i Lindesberg, så har haft lite kontakter wub.gif
Har haft dem både i zon 3-4 och zon 2 och jag är bara sååååå nöjd!
Funderar på att skaffa fler, då Åhlens i stan här hade dem på rean "tag 3 för 2" Fast var den cylinderformade varianten.

Se det som en investering.
Min äldsta kruka har hängt med sen 2005 tror jag det var, var iallfall precis när de släpptes!
Den ser fortfarande ny ut!

Min senaste är en "Terrace". Sambon ville inte att jag skulle ha en rabatt mellan dörrarna till vedboden, men jag ville såklart ha växter där, och denna kruka fick ok smiley_small_hug.gif

I den sitter en ros, Gavnö, en lite näva jag inte minns namnet på (lappen sitter i bakkant) en sockertoppsgran och en alunrot. Lobelian längst till vänster är sedan länge snigelmat, ska fixa ny bild med, för nu blommar rosen!!!

[attachment=71551:LindeKruka1.jpg]

[attachment=71552:Lindekruka2.jpg]

Så här nästan tre år senare så tänkte jag fråga hur rosen har trivts i Lindesbergskrukan. smile.gif Jag är sugen på "Terrace" till en ros som jag har beställt men är orolig för att "Terrace" inte ska vara tillräckligt djup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon