Full version: HJÄLPA TILL
stephan sndlng
Något som inte informeras om men ändå finns är att man kan begära att hjälpa till och överta skötsel av kommunmark.
Så långt så gott!.
men vad gäller?
HAR ALLA KOMMUINNER OLIKA BESTÄMMELSER?
FINNS DET NÅGON RÖD TRÅD?

Får man odla nyttoväxter?
Ja frågorna är lika många som kommuner i vårt avlånga land?
någon med erfarenhet?
Skriv gärna till er kommun och redovisa svaren här.
kerstinbern
Jag har sett exempel i lokaltidningar, där folk skrivit avtal med kommunen om att "låna" kommunal mark för någon form av aktivitet.
malarmaster
i min kommun förekommer det inte men jag vet att i en del stockholmskommuner kan man ta över t.ex kommunala rabatter och mindre parker.där följer man kommunens plan avseende växter och hur det skall se ut.( i praktiken är man oavlönad parkarbetare som gör jobbet för sitt eget nöje/odlarintresses skull)
det finns säkert kommuner runt i landet som har liknande avtal.
att få tillstånd att utnyttja kommunal mark för t.ex grönsaksodling är väl inte omöjligt men det bör väl i så fall vara mark som inte utnyttjas överhuvudtaget.problemet jag ser är hur individen sköter marken,alla är ju inte uthålliga m.m.
många kommuner inrättar ju koloniområden som är poppis framförallt bland invandrarna som ger dem tillfälle att odla.
i min kommun finns flera koloniområden där du får mot en låg arrendeavgift bruka mark,dock är det inte tillåtet att bebygga.
de flesta kommuner har liknande arrangemang och nog är ett koloniområde,särskilt de äldre med sina små stugor,populära. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon