KRT
Låter kanske lite konstigt, men jag har en Gingko som jag haft i 3 år nu. Fick den som knappt 1 dm hög pytteplanta, men den har växt på bra och är nu ca 60-70 cm hög.

Eftersom jag haft den i kruka, har den stått frostfritt några månader varje vinter och i våras stod den inne i växthus fram till maj eftersom den passade så bra i en hörna där smile.gif. Men när jag flyttade ut den insåg jag att stammen var väldigt mjuk och böjlig - när det kom en vind trodde jag den skulle knäckas. Den vajade nästan som ett grässtrå. Detta har aldrig varit ett problem tidigare så jag blev ganska orolig.
Jag band fast en tunn blompinne i stammen (ingen förankring till jorden) för att stötta denna och nu är det lite bättre, den verkar klara en del vind utan att böja sig dubbel, så jag kunde ta bort pinnen igår.

Men stammen är fortfarande ganska böjlig och jag är orolig för om plantan kommer utvecklas normalt - jag har ju planer för den smile.gif Har den växt för snabbt och stått för lungt, dvs ingen vind som har "tränat" plantan i att stå emot vind? Och kommer detta i så fall rätta till sig om den utsätts för väder och vind?
Huggorm
Risken är ju att den kommer knäckas under snön i vinter. Antingen får du vara med i väderomslagen och springa ut och skaka av den, eller också kan du kapa den lite på höjden nu i höst. Den kommer skapa en ny topp då, men inte springa iväg mer än grovleken tål.
Iren
Men är det inte en bra ide att stötta den lite då inför höststormar o snö..... Min har stått ute i tre år, växer inte fort men är ca 150 cm. Har fortfarande stöd, kanske inte ända upp men ändå.... Lycka till :-)
KRT
CITAT (Huggorm @ 01-08-2012, 19:52) *
Risken är ju att den kommer knäckas under snön i vinter. Antingen får du vara med i väderomslagen och springa ut och skaka av den, eller också kan du kapa den lite på höjden nu i höst. Den kommer skapa en ny topp då, men inte springa iväg mer än grovleken tål.


Jag bor i södra Skåne, det är sällan vi får några mängder snö (undantaget vintern 09/10 och 10/11) smile.gif
Men det är klart att det är skulle kunna vara en bra idé att stötta upp den OM det kommer snö, eller kanske sätta upp ett litet "tak" så den inte få en massa tung blötsnö på sig.

Men vad kan det bero på att den plötsligt blivit så mjuk? Kan det vara att den växt för "snabbt" och för skyddat?????
Huggorm
Ja precis, växer de vindskyddat så sträcker de på sig mer, det tar på krafterna att skapa cellulosa till stammen. Det viktigaste är för dem att komma upp i ljuset, så de sticker iväg uppåt så snabbt som andra förutsättningar tillåter.

Jag är avundsjuk på läget i södra skåne, där skulle jag också vilja odla mina träd rolleyes.gif
Cilla
CITAT (KRT @ 03-08-2012, 08:48) *
Men vad kan det bero på att den plötsligt blivit så mjuk? Kan det vara att den växt för "snabbt" och för skyddat?????


Mest sannolikt är det för att den anpassat sig väl till de förhållanden den haft. Träd är ekonomiska. Får de inte vindtryck bygger de sina celler för annat. Får de vind från ett håll påverkas både rötter, stam och krona, får de mängder av snö växer de för att klara detta.

Se det som en avhördning, dvs att långsamt vänja den vid de nya uteförhållandena. Stöd så lite som möjligt och som du gjort utan förankring i marken om du använder pinnar. Om man måste kan man sätta en liten påle i marken och låta ett snöre stöda trädet, så långt ned det går utan att den knäcks.
Man kan också läa träd under perioder och gradvis ta bort vindskyddet.

Det är under juni och juli, kanske lite längre i din zon, som träden bygger mängder av celler för att anpassa sig, växa och föröka sig, så tillväxten har avtagit eller helt upphört nu. Från slutet av juli till bladfall har träden en massa annat att göra, bland annat att förveda och vinterstärka årets skott.
KRT
CITAT (Cilla @ 04-08-2012, 14:39) *
Mest sannolikt är det för att den anpassat sig väl till de förhållanden den haft. Träd är ekonomiska. Får de inte vindtryck bygger de sina celler för annat. Får de vind från ett håll påverkas både rötter, stam och krona, får de mängder av snö växer de för att klara detta.

Se det som en avhördning, dvs att långsamt vänja den vid de nya uteförhållandena. Stöd så lite som möjligt och som du gjort utan förankring i marken om du använder pinnar. Om man måste kan man sätta en liten påle i marken och låta ett snöre stöda trädet, så långt ned det går utan att den knäcks.
Man kan också läa träd under perioder och gradvis ta bort vindskyddet.

Det är under juni och juli, kanske lite längre i din zon, som träden bygger mängder av celler för att anpassa sig, växa och föröka sig, så tillväxten har avtagit eller helt upphört nu. Från slutet av juli till bladfall har träden en massa annat att göra, bland annat att förveda och vinterstärka årets skott.


Jag planterade ut trädet i går, satte det i en "öppning" i ett lägre buskage som kommer ge vindskydd, och satte en pinne i marken som jag förankrade i stammen långt ner på samma sätt som när man planterat tex fruktträd.

Antar att det bara är att hoppas på att det vänjer sig vid att stå ute och när det kommer vinterstormar och snö kollar jag det lite extra så det inte tappar "fotfästet"....



CITAT (Huggorm @ 03-08-2012, 09:35) *
Ja precis, växer de vindskyddat så sträcker de på sig mer, det tar på krafterna att skapa cellulosa till stammen. Det viktigaste är för dem att komma upp i ljuset, så de sticker iväg uppåt så snabbt som andra förutsättningar tillåter.

Jag är avundsjuk på läget i södra skåne, där skulle jag också vilja odla mina träd rolleyes.gif


Misstänkte att det var något sådant, antar att det är ett bra skäl till att inte odla träd i växthus smile.gif
Jo, Södra Skåne är inte fel, man får lite fler arter att välja på än längre norrut smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon