Alexander-VG-zon3
Hej hej

Har hittat dessa två växter på odlingslotten, inghet jag själv satt utan kommit av sig självt. Tror dom är ettåriga. Den ena slingrar sig växer öppet med rosa blommor den andra växer inne i en häck klen växt.

Väldigt fina,, vad är dom för nåt och är dom ett eller fler ? nåt som sprider sig ?
[attachment=71759:rosa1.jpg]
[attachment=71760:rosa2.jpg]

[attachment=71761:bl_1.jpg]
[attachment=71763:bl_blad2.jpg]
[attachment=71762:bl_hela3.jpg]

Tack
Åsa, mälardalen zon 2
Den blå blomman på de sista bilderna ser ut som en ranglig snokört
Eva 33c
Kan det första vara en clarkia tro (Clarkia unguiculata)?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-08-2012, 23:07) *
Den blå blomman på de sista bilderna ser ut som en ranglig snokört


Tack för svar,, vad roligt. Tänkte först på någon strävbladig men kunde inte riktigt hitta. Denna växer nästan i total skugga och nog därför den blivit så klen. Googlar jag ser dom ju väldigt stadiga ut. Sprider den sig ? eller måste man hjälpa den med att fröså sig ? skulle gärna vilja spara den.

CITAT (Eva 33c @ 04-08-2012, 09:49) *
Kan det första vara en clarkia tro (Clarkia unguiculata)?


Tack det är helt klart en clarkia, men vad konstigt undra hur den kommit dit där mitt i en odlingsbädd.

Väldigt vacker.
Jultorpet
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-08-2012, 10:30) *
Tack för svar,, vad roligt. Tänkte först på någon strävbladig men kunde inte riktigt hitta. Denna växer nästan i total skugga och nog därför den blivit så klen. Googlar jag ser dom ju väldigt stadiga ut. Sprider den sig ? eller måste man hjälpa den med att fröså sig ? skulle gärna vilja spara den.


Snokörten brukar självså sig ganska bra, i alla fall om det är fri jord under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon