Full version: Beskära Magnolia
NathalieB
Hej!
Jag har letat och letat efter tips hur man skall gå tillväga när man skall beskära magnolia och överallt står det nej nej nej man ska inte beskära.
Mitt problem är att trädet växer snett, mot ingången, mitt i vägen så jag måste kapa grenar, tyvärr.
Jag har förövrigt bott i huset i drygt 1 månad.

Jag vill ha lösning på hur jag på bästa sätt skär bort grenarna utan att skada trädet för mkt.

Bilder på problemet.

Klicka på länken (sitter vid ipad och kan inte ladda upp bilder)
https://www.dropbox.com/s/vtnwk4g9hkz2jnh/P...3%2022%2038.jpg

Huggorm
Måste du göra det, så välj en torr dag nu i augusti
NathalieB
Huggorm, jo, en torr dag under JAS perioden vet jag, men jag är osäker på HUR jag ska beskära den och vart snittet ska läggas. smile.gif
KRT
Efter att ha tittat på bilden, och utan att vara expert så måste jag säga att jag inte tror det går att beskära det trädet/busken så det blir snyggt och växer rakt upp. Eftersom hela stammen växer vågrät, så tror jag faktiskt inte att det går.

Dessutom är magnolier känsliga för beskärning, och mår inte bra av det, och du kommer tvingas ta så mycket att det är överhängande risk att den dör.....
jegi
Prova att räta upp den istället.
ninnisky
Vi har en magnolia solangiana som är närmare 40 år. Eftersom den växer relativt nära en gata har vi behövt beskära den ett flertal gånger. En kunnig f d stadsträdgårdsmästare med många egna magnolior gav oss rådet att beskära den strax efter blomningen d v s i juni. Så har vi gjort och det har blivit väldigt bra. Nu är magnolian snart lika hög som vårt 2-våningshus och väldigt vacker. Så visst går det att beskära! Men man ska inte beskära den under blad eller blommor utan alltid lämna några kvar att växa vidare ifrån. Det bryter sällan ut nya grenar från en hårt beskuren gren.

Hos dig, NathalieB, så hade jag också först försökt räta upp den och sedan vänta några år med beskärningen biggrin.gif Går inte det, så hade jag kanske tagit bort den helt och planterat en ny - om du nu vill ha en!
Cilla
Hej NathalieB,
Tog mig friheten att ladda upp bilden så att den blir lättare att se.



Det framgår inte av bilden om detta är en del eller hela trädet. Oavsett det så ser det enkelt ut att åtgärda genom att sträcka trädet mer upprätt. Man kan som skrivits beskära magnolia, men det är inte det man gör om man inte måste.

Det här ser relativt enkelt ut att sträcka upp och få att växa upprätt. Om utrymmesbristen är akut kan du göra det nu, annars är bättre att göra det från april/maj när trädet börjar bli mjukt, och sedan ta bort det i slutet av augusti när trädet ändå inte bygger celler för att kunna stå upp.

Sätt något brett och mjukt så långt ned på stammen som möjligt. Går bra att använda lakansväv som man gör bred remsa av och sedan viker till minst 10-20 cm bredd.

Prova att dra i riktning dit du vill ha trädet, och att sätta an det breda bandet så långt ned på trädet som möjligt. Det kanske inte går att böja det helt upprätt det första året, men om du eftersträcker lite i maj så går det om ett par år.

Banka ned en kraftig påle eller ett järn snett ned i marken en bit ifrån trädet dit du ska spänna det. Ju längre ifrån desto bättre. Fäst en lina i lakansremsan till pålen. Ju högre upp du har fästpunkten i trädet desto högre är knäckriskerna och dessutom gör en hög fästpunkt att trädet inte bygger egna celler för att stå upprätt.

Kronan ska svaja och vara rörlig men inte ligga ned där du behöver gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon