Full version: FIKONTRÄD
Pilon
Hur skulle ni ta sticklingar från ett fikonträd? Ni som redan har tagt sticklingar från ett fikonträd, hur har ni gjort?

Efter att ha tagit sticklingar, hur gör man sen?

Kan man såga loss en del av stammen och gro rötter på dent också?

förklara gärna detaljerat så att man förstår.

Tack på förhand.
Pilon
Ingen?
Alexander-VG-zon3
Ta toppskott som är lika tjocka som pekfingret-tummen. Räkna noderna (ringarna, blad ärr). Sticklingen ska sluta med ett ärr längst ner och med en bladknopp längst upp. Räkna så du har totalt 4noder (två-tre i jorden och resten ovanför jord).

Placera sticklingarna längst med krukkanten. Använda gärna en hög kruka typ en roskruka eller använd en petflaska 2L som du skär av toppen på och gör hål i botten(fördelen här är att du ser rötterna komma). Använd luckerjord som inte är så näringsrik.

Håll lätt fuktigt (akta så du inte övervattnar och heller ej torka ut för länge). Tar du nu på sensommaren-hösten får du förvara sticklingen inne eller i växthus där du håller varmt och har extraljus själv har jag tänt 18timmar men gå helst inte under 12timmar. Kallvita lysrör eller färgade med röda och blåa vågor funkar bra. Till våren bör det ha kommit rötter och växt en del under vintern om allt funkat och då kan du plantera om den i större kruka när det blir ljusare, längre fram sen till försommaren kan du hantera den som en ''vuxen'' fikon.

Man kan också ta senare på hösten efter att fikonet fällt bladen och då förvara sticklingarna svalt och sätta på våren istället.

Bor man milt klimat och har skyddat läge eller tar från ett frilandsfikon så kan man sätta dom direkt på friland istället under våren-försommaren.
Pilon
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 20-08-2012, 21:14) *
Ta toppskott som är lika tjocka som pekfingret-tummen. Räkna noderna (ringarna, blad ärr). Sticklingen ska sluta med ett ärr längst ner och med en bladknopp längst upp. Räkna så du har totalt 4noder (två-tre i jorden och resten ovanför jord).

Placera sticklingarna längst med krukkanten. Använda gärna en hög kruka typ en roskruka eller använd en petflaska 2L som du skär av toppen på och gör hål i botten(fördelen här är att du ser rötterna komma). Använd luckerjord som inte är så näringsrik.

Håll lätt fuktigt (akta så du inte övervattnar och heller ej torka ut för länge). Tar du nu på sensommaren-hösten får du förvara sticklingen inne eller i växthus där du håller varmt och har extraljus själv har jag tänt 18timmar men gå helst inte under 12timmar. Kallvita lysrör eller färgade med röda och blåa vågor funkar bra. Till våren bör det ha kommit rötter och växt en del under vintern om allt funkat och då kan du plantera om den i större kruka när det blir ljusare, längre fram sen till försommaren kan du hantera den som en ''vuxen'' fikon.

Man kan också ta senare på hösten efter att fikonet fällt bladen och då förvara sticklingarna svalt och sätta på våren istället.

Bor man milt klimat och har skyddat läge eller tar från ett frilandsfikon så kan man sätta dom direkt på friland istället under våren-försommaren.


Tack för svar! Vad tror du om att ställa sticklingarna i vatten? Jag kollade en del på youtube där det finns flera olika metoder, en med där man lägger sticklingarna i tidningspappar i plastpåsar, en annan där man sticker ner dom i jorden direkt som du beskrev, en till där man kan sticka in dom i en bladning av olika specialsand, och en annan där bara ställer dom i vatten. jag provade plastpåsmetoden förra året utan något resultat. Tänkte försöka mig på dethär med att ställa dom i vatten, för sticklingar är väl lite känsliga för överbevattning och uttorkning och jag är ganska dålig på att veta hur jag ska hålla balansen....
Alexander-VG-zon3
Själv har jag gjort alla metoder tror jag, i vatten tycker jag går bäst med örtadeskott eller mindre tjocka sticklingar, tycker nog jord är ett enkelt och bra sätt. Känns med fingret om det känns fuktigt vattna inte.

I vatten är det lätt hänt att det ruttnar, och bäst funkar vattnemetod igentligen efter att man fått kallus och rotanlag med påsmetod.

Påsmetod tycker jag är enkel, men visst har man misslyckas där får man med hålla koll så det inte blir för fuktigt eller för torrt. Det ska vara ganska varmt när man använder påsmetod. Jag brukar blåsa upp en påse och sen vira om med fuktat papper och lägga i sticklingarna. Ändarna ska vara fria från papper. Men viktigt att mna tar sticklingen rätty tar man mitten av noderna så är det lättare att det ruttnar vilken metod man än använder.

Att använda sand är jätte bra speciellt, men man måste även där ha koll. Men det blir väldigt bra rötter i sand. Om du kan ta flera sticklingar och testa olika metoder det är alltid bäst.
Pilon
kan man ta sandlådesand? eller blanda lite grövre sand med sandlådesand?
BigDaddy
Du ska lyssna på Alexander som är riktigt duktig på detta. Kan bara berätta hur det gått för mig med de olika sätten jag provat.
Har testat med en cirka 30 sticklingar från fikon & då både i vatten & jord. Jag föredrar jord. Fikon är enkla att rota oavsett, väldigt enkla, men de jag misslyckats med har oftast varit de i vatten.
De lyckas få rötter i vatten men sedan när jag satt dem i jord har det ibland hänt att de ruttnar & dör. Inte alltid då de som sagt är ganska enkla oavsett, men ibland & oftare än de jag satt direekt i jord.

Oftast har jag inte lägt ned så mkt möda på dem men de tar sig ändå. Jag har struntat i plastpåse över. Har struntat i extra ljus på vintern. Visst hade jag säkert haft en högre procent att lyckas med det men jag är lat & sätter oftast ett par extra så brukar det alltid vara några som klarar sig ändå.

Kortfattat så är jord bättre än vatten när jag satt fikonsticklingar. smile.gif
Har aldrig provat ngt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon