Full version: Kanten runt dammen
trädgårdsnjutan
Jag behöver råd av någon som har byggt en damm med dammduk. Jag har gjort en liten damm bara 2 x 1 meter, cirka. Allt är klart för att lägga på dammduken. Kanterna runt dammen lite högre för att det inte vid skyfall ska rinna ner jord i dammen. Jag undrar om jag ska fylla dammen med vatten innan jag lägger duken runt kanten. Tänker att jag kanske får stöd av vattnet eller ska jag göra allt klart med kanterna innan jag häller i vatten???? confused.gif
Mony
http://mony71.blogspot.se/search/label/Min...dg%C3%A5rdsdamm

Scrollar du ner lite ser du bilder från när jag grävde min damm större.

Jag hällde i lite vatten, gick runt och rättade till duken så gott jag kunde, hällde på mera vatten, rättade till igen osv. När vattnet nästan var vid kanten (kanske 10 cm kvar) tog jag en sax och klippte bort det mesta av duken som var över runt om. Sedan vek jag duken över min "jordkulle" och lade kantstenar ovanpå. Innan jag hällde på rabattjord och planterade växterna, klippte jag bort mera duk där jag tyckte det behövdes. Till sist hällde jag på det sista vattnet så vattennivån blev rätt.
(det syns bäst på bilderna från vattenfallet, men jag gjorde typ samma runt hela dammen)
trädgårdsnjutan
Tack för svaret, vilken fin damm du har byggt! Fick bra tips från din blogg.
Har "provat" idag att lägga dammduken men fick ge upp för det började störtregna.
Det verkar vara svårt att lägga utan veck, jag blir nog tvungen att att vika in dubbelt
på några ställen. Tror du det är okej? Vill ju inte att duken ska gå av där.
Samma problem som när man gör marsipantårta... men det verkar vara lättare.
Min damm är som en 8:a ungefär med en strandkant för t ex igelkottar att dricka vatten.
Jag ska ha flytande glasklot i den, har sett sådana och jag MÅSTE bara ha dem.
Mony
Det går inte att lägga utan veck, så det är bara att ge upp att försöka räta upp. Men man kan ju försöka ha så få veck som möjligt smile.gif

I snäva kanter vek jag dammduken omlott, ungefär som man gör i hörnen på ett fyrkantigt paket. Det blev snyggare än 15 småveck efter varandra. Nere i vattnet syns det inte så mycket för vattnet trycker till vecket så det blir platt. På ovansidan har jag som sagt lagt stenar och nu på sommaren växer växterna över. Visst ser man dammduken, men det blir inte den som kommer i fokus när vattnet porlar, fiskarna leker och blommorna blommar.

Du kan kolla på youtube Garden pond creation, Fishing pond design så hittar du säkert filmer på hur folk sliter och drar i duken för att få den så fin som möjligt. Lite jobb, men det brukar löna sig att få den bra smile.gif

Glöm nu inte visa bilder på din egen damm!! Jag är nyfiken hehe
varghem
Man kan ju dölja dammkanten lite genom att göra en stenkant längst upp som i en avsats. då är inte dammduken så synlig precis i vattenspegeln
fridsbacka
har samma problem med min kant , det synd på tok för mycket men på nått sätt ska jag lösa det =) , juteväv nån som använt det ? den stenbeläggda mattan tycker jag är lite för dyr
Mony
[attachment=72205:2012_08_...13.32.11.jpg]

Jag tycker jag lyckats bra med att dölja dammkanten med växter och stenar. Den som växer över så fint från rabatten ner i vattnet heter penningblad och sprider sig som ogräs. Mycket lätt att flytta och föröka runt om. Dessutom bildar den en matta ner över vattenytan och ger fin skugga till fiskarna och förhindrar algbildningen.
trädgårdsnjutan
Tack för alla svar!!! Har idag fyllt dammen med vatten och planterat runt om och det ser riktigt bra ut. Köpte juteväv som var jättebilligt... vet inte om jag ska använda den till kanterna... Bauhaus rear ut alla sina dammgrejer... stenar blev det som en strandkant. Nu måste jag bara köpa pump och fixa ett litet vattenfall med stenar... Det finns färdiga vattenfall men de ser inte så naturliga ut. Lägger nog stenar och kanske gjuter ihop dem om jag måste... Ska ha flytande klot i den. Bilder kommer när jag är klar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon