Sidor: 1, 2
*Stintan*
Har ikväll fått två nya varningar på forumet så nu blir det rensning och uppehåll från Odla ett tag igen.

Hoppas det blir åtgärdat.

[attachment=72153:virusvarning.jpg]
Krolliljan
Jag har inte haft några probelm alls. confused.gif

Har inte läst den andra tråden eftersom jag inte upplevt ngt problem.
Vad är det som händer??

hattstugan

Har heller aldrig haft något problem! Varken här eller på något annat ställe!

Undrar också varför det bara är vissa som drabbas hela tiden och inte alla användare här??
kerstin z5-6
Ehh har du en remote desktop med fjärr? Mac eller PC ?
*Stintan*
Jag har en ett år gammal laptop med windows 7 och IE 9 och senaste versionen av F-secure antivirusprogram. Första gången jag märkte att något var fel och jag fick virusvarning var i juni o då fick jag proffshjälp att rensa datorn från närmare 50 trojaner. Det krävdes specialprogram för att få bort dom. Man kunde se att många smugit sig in utan att jag fått varning om det redan tidigare. Många andra odlaiter har berättat på Facebook att dom fått virus i omgångar i snart ett år med olika problem som följd, bl.a. så öppnades deras banksidor och kraschade datorer. Därför vågar dom inte längre vara på Odla.

Odla har tydligen kollat allt men kan inte hitta något fel annat än att det var någon Googleannons som spökade vilken dom då tog bort och så gjordes nån uppdatering av systemet. Nu visar det sig att detta inte räckte iallafall och det har jag mailat dom om.Det kanske är flera annonser som spökar vad vet jag.

Jag har ju varit väldigt undrande innan jag själv drabbades, när flera berättade om att dom fått virus. Tyckte det var jättekonstigt att bara vissa drabbades och jag själv aldrig märkt något. Varningarna jag fick idag sa ju att skräpet som försökte ta sig in blockerats men jag kommer ändå att göra en logg för att se om det finns något mer som förra gången.

Kerstin vad är en remote desktop med fjärr för något?
Krolliljan
Tack för informationen Stintan. tummenupp.gif
jaj-51
Inga problem här.
Gratisversionen av AVG har hittills lyckats stoppa alla skit hittills.

Mejl med suspekta avsändare och länkar raderas uttan att öppna dessa.
Nedladdning av program bara från rätt ställen.
Enbart sufra på platser som antivirusprogramet inte underkänner.

Viktigast av allt alla program i datorn uppdateras alltid!
Flemming
Har Vista och IE 9 men felet ligger tydligen i Javascriptet...

Lägger in en skärmdump från förra rundan...

Symantecs Norton Internet Security larmade igår (21-tiden) och anledningen var densamma som förra gången.
Katarina Odla.nu
Hej!

Bra, och mycket förståeligt, att ni hojtar till. Ett attans otyg är detta!

Staffan, vår nya teknikchef, har grävt djupt i detta. Han har lokaliserat problemet och åtgärdat det.
Fortsätt självklart höra av er om problem uppstår!

Staffan är egentligen på semester, men på måndag är han tillbaka och då kommer vi alla prata igenom detta elände och följa upp det.

Men, som sagt, problemet är åtgärdat!

Hälsningar Katarina

*Stintan*
Flemming jag har inte haft några problem med Java eller flash player så det där är något annat.
Det vi andra fått är ju skadliga virus, trojaner. Trojaner som bl.a försöker komma åt våra banksidor.

jaj-51 grejen var ju den att varken brandvägg eller antivirusprogrammet reagerat när flera trojaner smugit sig in. Att totalscanna datorn hjälpte inte eftersom programmet inte upptäckte trojanerna. Det krävdes hjälp av proffs för att få bort eländet. Självklart har jag min dator uppdaterad . Får inte en massa skräpmail då dessa stoppas och jag surfar inte på konstiga sidor som datorn inte godkänner.

Katarina när åtgärdades problemet? Jag fick ju varningen igår kväll! Skickade ett mail till Göran och fick precis nu ett svar där han skriver "Vi ska undersöka vad som kan orsaka det." Så är det åtgärdat eller inte?
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 08:35) *
jaj-51 grejen var ju den att varken brandvägg eller antivirusprogrammet reagerat när flera trojaner smugit sig in. Att totalscanna datorn hjälpte inte eftersom programmet inte upptäckte trojanerna. Det krävdes hjälp av proffs för att få bort eländet. Självklart har jag min dator uppdaterad . Får inte en massa skräpmail då dessa stoppas och jag surfar inte på konstiga sidor som datorn inte godkänner.


Kanske dags att fundera på varför dina virusprogram och brandväggar inte fungerar.
Hos mig fungerar gratisprogrammet AVG och den inbyggda brandväggen i win7.

Missarna brukar var felinställningar i brandväggar och virusprogram om det inte fungerar.
Dessutom uppdateringen av programmen i datorn förstås.

Här blir problemet begränsat och enbart störande, kan dessutom behövas en omstart av dator när virus skal avlägsnas.

När du hadde så mycket som 50 trojaner i din datorn så är det uppenbart något som inte fungerar i dina skyddsprogram.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2012, 08:58) *
Kanske dags att fundera på varför dina virusprogram och brandväggar inte fungerar.
Hos mig fungerar gratisprogrammet AVG och den inbyggda brandväggen i win7.

Missarna brukar var felinställningar i brandväggar och virusprogram om det inte fungerar.
Dessutom uppdateringen av programmen i datorn förstås.

Här blir problemet begränsat och enbart störande, kan dessutom behövas en omstart av dator när virus skal avlägsnas.

När du hadde så mycket som 50 trojaner i din datorn så är det uppenbart något som inte fungerar i dina skyddsprogram.


Det är ju jättebra att allt fungerar för dig men det finns inget antivirusprogram som ger 100% säkerhet, sabotörerna hittar nya vägar hela tiden. Jag resonerade precis som du nu gör innan jag själv drabbades. Men det är inte ens egna dator det är fel på när man får upp virusvarning när man öppnar Odla!

Nej jag har inga felinställningar och allt uppdateras kontinuerligt. Jag har enligt experter ett av de bättre antivirusprogrammen.
Problemet är ju att det sprids svårupptäckta virus på Odla inte min uppdaterade dator. Jag har gjort vad jag kan vad gäller säkerhet och ska inte behöva drabbas av en massa trojaner på ett forum som Odla. Jag är ju inte ensam om att ha drabbats utan vi är många och många har haft problem med detta mycket längre än jag. Alla vi har ju inte samma skyddsprogram så det är inte där felet ligger.
jaj-51
*STINTAN* du skrev 50 trojaner på datorn som smög sig in och inte upptäcktes av dina virusprogram eller brandväggar!

Tycker detta tyder på att något är felinstält i din dator, låter i klass med en dator utan skydd.

Dina kunskaper om inställningar kanske behöver uppdateras , experten kanske behöver bytas ut ...

Alba
Vad beror det på att Odla drabbas om och om igen.
Kan man i ont uppsåt rikta virus mot en speciell sida, tex Odla ?

Ni som har Microsoft Security Essentials - har ni kollat historiken ?
Man får inget ljudlarm av MSE utan måste manuellt kolla.
Gossen Ruda
CITAT (Alba @ 23-08-2012, 11:01) *
Vad beror det på att Odla drabbas om och om igen.
Kan man i ont uppsåt rikta virus mot en speciell sida, tex Odla ?

Ni som har Microsoft Security Essentials - har ni kollat historiken ?
Man får inget ljudlarm av MSE utan måste manuellt kolla.

Odla drabbas pga att man har annonser från Google, så enkelt är det nog. Jag får blockeringsvarningar på andra siter också och mycket ofta är det Google som blockeras. Att en del drabbas beror nog på datorns skydd och det är inte bara virusprogrammen det hänger på, även brandväggen måste var hel.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2012, 10:17) *
*STINTAN* du skrev 50 trojaner på datorn som smög sig in och inte upptäcktes av dina virusprogram eller brandväggar!

Tycker detta tyder på att något är felinstält i din dator, låter i klass med en dator utan skydd.

Dina kunskaper om inställningar kanske behöver uppdateras , experten kanske behöver bytas ut ...



Ge dig nu! Varför förutsätter du att jag skulle vara så okunnig? Jag har dessutom mycket kunniga datamänniskor omkring mig som bistått mig vid genomgång av datorn och det finns inget som är felinställt.
Inbillar du dig verkligen att antivirusprogram och brandväggar ser precis allt? Isåfall skulle programmen aldrig behöva uppdateras.
Vi behöver inte diskutera min dator för det är inte den som är problemet.
abbbe
Ni som får virus - har ni Adblock? Testa det åtminstone...
Alba
CITAT (abbbe @ 23-08-2012, 12:10) *
Ni som får virus - har ni Adblock? Testa det åtminstone...


Jag har Adblock och fick virus i går kväll.
skånepåg
Nåt måste det vara för 50 trojaner?
Jag undrar tongue.gif
Laddar ner mycket eller är inne på suspekta sidor utan din vetskap som installerar automatiskt med malware? Det finns massor med antivirus/program/appar you name it, som visar att det inte är en säker sida i bara websearch, bara wot eller vissa antivirus har den funktionen, finns massor för att hålla en dator frisk...
Jag har haft en trojan på 6 år och gått igenom de flesta antivirus som finns, norton 2012 var bäst och är nog bäst fortfarande? Nod32 används fortfarande och helt konfigurerat för bästa resultat tongue.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2012, 11:29) *
Odla drabbas pga att man har annonser från Google, så enkelt är det nog. Jag får blockeringsvarningar på andra siter också och mycket ofta är det Google som blockeras. Att en del drabbas beror nog på datorns skydd och det är inte bara virusprogrammen det hänger på, även brandväggen måste var hel.


Ja det är ofta genom Googleannonser det sprids. Antivirusprogram och brandväggar kan bara skydda mot kända virus och intrångsvägar. Därför är det viktigt att hålla programmen uppdaterade. Men virusmakarna hittar hela tiden nya kryphål att skicka ut virus genom och har man otur så hinner man få sin dator infekterad innan man fått programmen uppdaterade.
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 23-08-2012, 12:16) *
Nåt måste det vara för 50 trojaner?
Jag undrar tongue.gif
Laddar ner mycket eller är inne på suspekta sidor utan din vetskap som installerar automatiskt med malware? Det finns massor med antivirus/program/appar you name it, som visar att det inte är en säker sida i bara websearch, bara wot eller vissa antivirus har den funktionen, finns massor för att hålla en dator frisk...
Jag har haft en trojan på 6 år och gått igenom de flesta antivirus som finns, norton 2012 var bäst och är nog bäst fortfarande? Nod32 används fortfarande och helt konfigurerat för bästa resultat tongue.gif


Nej jag laddar inte ner några konstigheter och jag vet ju när trojanerna kom in i datorn eftersom vi gjorden en fullständig logg. Det var under samma dagar som jag fick ett antal varningar när jag var här på Odla. Suspekta sidor utan min vetskap hur skulle det gå till när jag är ensam användare av datorn? Jag gillar inte Norton alls, det är för tungt och segar ner datorn väldigt mycke. Hade Norton i min förra dator och den kraschade totalt av nåt skit som kom in.
gnon49
Än så länge känns Odla tryggt. Har aldrig drabbats av att besöka forumet. Visst kan man säkert drabbas men hitintills så har inga varningar poppat upp när det gäller Odla.
Är inte särskilt orolig. Går alltid att lägga tillbaka en backup om det skulle strula ordentligt. Banken sköts med separat dosa så där finns ingen risk.
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 11:58) *
Ge dig nu! Varför förutsätter du att jag skulle vara så okunnig? Jag har dessutom mycket kunniga datamänniskor omkring mig som bistått mig vid genomgång av datorn och det finns inget som är felinställt.
Inbillar du dig verkligen att antivirusprogram och brandväggar ser precis allt? Isåfall skulle programmen aldrig behöva uppdateras.
Vi behöver inte diskutera min dator för det är inte den som är problemet.


Bara i all välmening efter som du har större problem än vi andra.

skånepåg
Skaffa bättre dator ^^
Hehe, nej men sant Norton var tungt tongue.gif
Men även standar datorerna som säljs idag med under 2ghz processor och kanske de 4gig minne hjälper lite men inte såvärst för dagens program, räcker man kör nåt av de nya Photoshop och surfar och något litet program så kan det sega lite även med lätta antivirus som jobbar i bakgrunder och såvidare, dubbelkärnan ska klara en del processer samtidigt men då ligger den processorn och jobbar på max tongue.gif
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2012, 22:28) *
Har ikväll fått två nya varningar på forumet så nu blir det rensning och uppehåll från Odla ett tag igen.

[attachment=72153:virusvarning.jpg]


Hur långt uppehåll tar du denna gången och när börjar du med det?
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2012, 13:10) *
Bara i all välmening efter som du har större problem än vi andra.


Meningen med tråden var främst för att informera om att virusproblemen på forumet kvarstår. En orsakt till att så många inte längre vågar vara här. Jag har inte och hoppas att jag inte kommer att få några problem p.g.a. dessa nya intrångsförsök, iallafall har jag inte märkt något ännu. Att det blev problem förra gången (i juni) betyder inte nödvändigtvis att jag får samma problem denna gång. Trots det ska jag göra en logg för att kolla att det inte finns några dolda trojaner igen eftersom det finns en möjlighet att sådana vill komma åt mitt bank-Id och man varnar också för det på min internetbanks inloggningssida. Bl.a detta är ju också vad som hänt inte bara en odlait utan flera stycken. Någon blev av med en massa pengar men lyckades få tillbaka dom ganska snabbt. För att medlemmarna ska komma tillbaka till forumet måste Odla göra sidan virusfri och säker.
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 23-08-2012, 13:15) *
Skaffa bättre dator ^^
Hehe, nej men sant Norton var tungt tongue.gif
Men även standar datorerna som säljs idag med under 2ghz processor och kanske de 4gig minne hjälper lite men inte såvärst för dagens program, räcker man kör nåt av de nya Photoshop och surfar och något litet program så kan det sega lite även med lätta antivirus som jobbar i bakgrunder och såvidare, dubbelkärnan ska klara en del processer samtidigt men då ligger den processorn och jobbar på max tongue.gif


Mig veterligt är F-secure minst lika bra som Norton om inte bättre. Enda gången jag märker att datorn segar är om jag spelar något tungt spel men det händer sällan att jag gör. Sen tar den rätt lång tid på sig vid uppstart men då kan man ju fixa fika under tiden flirting.gif så nej jag hoppas jag slipper köpa ny dator än på länge.
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2012, 13:18) *
Hur långt uppehåll tar du denna gången och när börjar du med det?




Hurså... varför vill du veta det?

För övrigt tog F-secure just bort ett virus vid genomsökning med beteckningen: Suspicious:W32/Malware.5376d2!Online
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 14:44) *
Hurså... varför vill du veta det?


Spontan började jag fundera på hur trovädiga dina inlägg är...
skånepåg
F-Secure ligger i samma klass, jag startar upp min dator på 20 sekunder ^^
Köra videoredigering och spela samtidigt kan sega lite tongue.gif Hehe
*Stintan*
CITAT (jaj-51 @ 23-08-2012, 14:58) *
Spontan började jag fundera på hur trovädiga dina inlägg är...


Ganska oförskämt att sitta och antyda att jag skulle ljuga. Vad skulle jag ha för anledning till det?

Odla vill att vi berättar och det kan även finnas medlemmar som är intresserade av att få besked utan att dom själva varit drabbade. Dessutom vill jag svara på inlägg från andra i den här frågan så att det inte bara blir en massa felaktiga antaganden och spekulationer.

Katarina på Odla skrev ju f.ö. dessa två inlägg imorse.

http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1570052

http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1570068

CITAT (skånepåg @ 23-08-2012, 15:33) *
F-Secure ligger i samma klass, jag startar upp min dator på 20 sekunder ^^
Köra videoredigering och spela samtidigt kan sega lite tongue.gif Hehe


Du har en mycket kraftfullare dator än min billiga laptop som duger åt mig och täcker mina behov. happy.gif
Gossen Ruda
Nu har det börjat igen, annonsörerna skickar kakor som min dator stoppar, de försöker om igen och igen.



Jag begriper inte varför de envisas med detta, och jag begriper inte varför Odla låter dem göra det. Kan man få ett svar från ansvarig?
*Stintan*
Hur vet du att dom kommer från annonsörer? Dom gör ju ingen skada.
skånepåg
Står ju i filändelsen och så vidare, men en snabb och säker åtgärd är med en adblock, slipper du klydda med internet inställningar hela tiden ^^
Och en av många Do not track sakerna som cookies och såvidare som finns https://chrome.google.com/webstore/detail/e...igadpkobaefekcd
Finns massor för att hålla allt borta =)
jaj-51
CITAT (*Stintan* @ 22-08-2012, 22:28) *
Har ikväll fått två nya varningar på forumet så nu blir det rensning och uppehåll från Odla ett tag igen.


CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 14:44) *
Hurså... varför vill du veta det?


CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 15:45) *
Ganska oförskämt att sitta och antyda att jag skulle ljuga. Vad skulle jag ha för anledning till det?


Nu blir jag änmer fundersam och inser det meningslösa

Avbokar tråden.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2012, 16:30) *
Hur vet du att dom kommer från annonsörer? Dom gör ju ingen skada.

Det går att kolla. Den andra adressen är fö direkt skum, därifrån har det kommit skit förut. Skadan som kan uppträda är om det är en trojan förklädd till cookie som installeras. En cookie är en fil som installeras i din dator som jag hoppas du känner till.
gnon49
Undrar om någon dator är helt fri från intrång av något slag. Själv har jag filer som jag vet är suspekta och som datorn reagerar på om jag skulle exekvera dom. så länge dom inte far runt i operativsystemet får man vara glad o nöjd. Är faktiskt mer oroad över alla kakor som kan planteras i datorn typ Facebook. Den övervakningen kan jag vara utan.
Men tydligen har Odla bekymmer med intrång och vissa drabbas. Ingen dator är ju den andra lik.
Inte bra för en sajt som Odla.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2012, 16:57) *
Det går att kolla. Den andra adressen är fö direkt skum, därifrån har det kommit skit förut. Skadan som kan uppträda är om det är en trojan förklädd till cookie som installeras. En cookie är en fil som installeras i din dator som jag hoppas du känner till.


Såklart att jag känner till det. Jag har iallafall aldrig haft problem med cokies men jag rensar ofta så mycket jag kan.
skånepåg
Helt fri från intrång blir du bara med en jäkligt bra kryptering på hela systemet och datorer och all annan teknik, om du har en någelunda bra router i tusenklassen och uppåt kan du köra wpa3 och annat och med några vpn tunnlar så är det rätt svårt att sniffa upp var/vem du är tongue.gif
Det är relativt lätt att fixa och tar några år för att lösa alla krypteringarna om nu inte kvantdatorerna kommer snart tongue.gif
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 23-08-2012, 17:01) *
Undrar om någon dator är helt fri från intrång av något slag. Själv har jag filer som jag vet är suspekta och som datorn reagerar på om jag skulle exekvera dom. så länge dom inte far runt i operativsystemet får man vara glad o nöjd. Är faktiskt mer oroad över alla kakor som kan planteras i datorn typ Facebook. Den övervakningen kan jag vara utan.
Men tydligen har Odla bekymmer med intrång och vissa drabbas. Ingen dator är ju den andra lik.
Inte bra för en sajt som Odla.


Ja det kan man undra men jag ville bara informera om att det fortfarande är problem med virus på forumet.

Jag hade ingen aning om att det skulle bli en sån diskussion om min dator och ifall jag hade uppdaterade och tillräckligt bra antivirusprogram och brandväggar mm. Problemet ligger inte i min dator utan i att det dyker upp virusvarningar när man är på Odla. På facebook har jag aldrig hör om någon som fått virus. Ibland skickas det runt varningar om att inte öppna den o den länken o.dyl. för att det sprider virus men det är inte ofta och jag har ingen aning om ifall det ligger någon sanning i varningarna. Jag klickar aldrig på sånt jag inte vet vad det är.
skånepåg
Jag bara undrar lite smått, vissa får, andra inte, nåt fel hos någon är det om det är användaren eller odla (som är fallet) men som vissa inte påverkas av thumbdown.gif
Odla borde ju kunna erkänna sina misstag och förklara tongue.gif
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 23-08-2012, 18:33) *
Jag bara undrar lite smått, vissa får, andra inte, nåt fel hos någon är det om det är användaren eller odla (som är fallet) men som vissa inte påverkas av thumbdown.gif
Odla borde ju kunna erkänna sina misstag och förklara tongue.gif


Folk kan ju faktiskt ha fått trojaner utan att dom vet om det. Inte alltid man märker något förrän datorn börjar krångla. Alla trojaner är kanske inte heller skadliga men det vet man ju inte heller.
Gossen Ruda
Nu har kakutdelningen tvärt upphört. Helt lugnt på den fronten.
skånepåg
De oskadliga Trojanerna är väldigt specifikt till vad du använder de till, så jovisst allt är inte skadligt men drabbats så många användare härifrån som är skadliga i olika former sad.gif
Det är lite därför de kallas Trojanska Hästen ^^
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2012, 19:18) *
Nu har kakutdelningen tvärt upphört. Helt lugnt på den fronten.


Va bra. Jag har sett att Staffan varit här och läst flera gånger under eftermiddan så han försöker kanske åtgärda problemen han ser att vi har.
fvd
Intressant det här med banken vilken var det ?
*Stintan*
Swedbank tror jag men är inte säker.
Nu var det en till som var inne här nyss och fick en virusvarning direkt berättade hon på Fb sad.gif
Flemming
Just nu händer det igen !!!

Upp kommer en likadan bild som jag visade i morse och jag lägger in kompletterande info som man får genom att trycka på knappen info i varningsrutan !

Rasslade rejält i datorn så något hände,färmodligen har Symantec gått in och kollat...
Hittar inget i deras logg så man börjar undra vad som sker...


Fick fram infon från Symantec,tydligen försöker Java-programmet ta kontakt med Internet,evt.vill den uppdatera...

Jag söker vidare !
Flemming
Där fick jag den tredje popup-rutan,lämnar odla.nu för en stund och ser om det ger utslag även på andra sidor...
gnon49
Kan det ha att göra med javascript? Den har jag avstängd och kanske det är orsak till att jag inte drabbats. Ja, inte vet jag. Men just java varnas det ju för ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon