Full version: ID-hjälp önskas
Aizy
Skulle behöva lite hjälp från nån mer insatt person vad detta är för något..


[attachment=72198:2012_08_...19.09.18.jpg]
[attachment=72197:2012_08_...19.05.34.jpg]
CillaM
En ung planta av skogsolvon? Viburnum opulus?
Huggorm
Skogsolvon är nog den bästa gissningen, men jag tycker inte det stämmer helt. Och har den inte fått höstfärger väldigt tidigt, mina olvonbuskar är ännu helt sommargröna?
Eva 33c
Kan det vara vinbärsblad? Bladen på svarta vinbär luktar starkt vinbär, men röda vinbär har doftlösa blad.
Aizy
Tack för förslagen hittills! Vinbär föreslog en här hemma också men jag har lite svårt att tro det ska vara det. Jag har aldrig lagt märke till vare sig blomning eller bär på denna växt men jag kan ha missat det. Den växte vid vägkanten invid en granskog tills jag grävde upp den i helgen och tänkte placera den på nåt lämpligt ställe vid sommarstugan men skulle vara bra att veta vad det är för att placera den rätt. Skogsolvon kan det vara även om jag inte sett den sorten här förut, vet inte hur vanlig den är här i Österbotten, Finland. Men jag skulle inte säga att det är för tidigt för höstfärgerna, det har varit ganska kyligt och höstlikt ett par veckor här redan och det börjar märkas på åtminstone vissa lövträd.

Gissa gärna mera, alla förslag är välkomna smile.gif
Eva 33c
Jag hittar ofta fröplantor av röda vinbär på min tomt trots att jag inte har någon egen sån buske, tror fåglarna sprider fröna. OM din är ett rött vinbär kan den ju helt enkelt vara för ung för att ha burit bär än. Men det kan vara nåt annat också, tycker dock inte att den är helt rätt för just skogsolvon (som jag också har självsådder av här och där) Men det finns ju andra olvonarter också.
Huggorm
Vinbär av någon färg tror jag nog mer på än olvon i alla fall. Jag har också enstaka fröplantor här och var och jag tror Eva har rätt i att fåglarna sprider fröna.
EKLO
Finns det inte inplanterade varianter av lönn som har liknande blad? Jag bor nära Slottsskogen i Göteborg och tycker att bladen påminner om de stora släktingar till vår lönn som finns planterade där (stora träd, med ngt slags näsor) - men namnet, nej tyvärr, det kan jag inte...
Huggorm
Lönn har löven sittande motsatt, och den här plantan verkar ha dem strödda. Annars håller jag med om att det påminner en del om tysklönn, förutom att de har blekgul höstfärg och inte röd som den här.
Aizy
Tackar för svaren! Lönn var vad jag trodde det var men ingen annan som sett plantan hemma tror på det. Jag får väl nog helt enkelt plantera ut den och vänta på att den växer till sej och hoppeligen blir lättare att identifiera. Mammas vinbärsbuskar har aldrig fått en sådan här röd höstfärg så det är väl därför jag inte riktigt kunde tro det var det men om ingen har flera förslag får jag väl behandla den som en sådan så får jag se om det dyker upp några vinbär på den till slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon