Trampendal
Plötsligt har min dator börjat låta konstigt.
Det låter inte hela tiden, men alltid när jag startar den och sen lite då och då.

Ljudet är väldigt likt en kvittoskrivare och pågår kanske 30 sekunder åt gången.
Medan det låter är datorn "låst" och det är bara att vänta tills det slutar innan man kan göra något.

Någon som vet vad som kan låta så?
skånepåg
Säkert hårddisken som håller på att gå isönder, gör backup på allt viktigt och byt ut den =/
gnon49
Yes, kan vara hårddisken. Ha en backup i beredskap. Skulle den paja är backupen ovärdelig. Chansa inte.
jaj-51
Hårdisken i värsta fall.
Om din dator har kylfläktar så är det troligen någon av dessa, risk fins att det blir mer oljud och att de stannar och kylningen inte räcker till.
Flemming
CITAT (jaj-51 @ 30-08-2012, 16:30) *
Hårdisken i värsta fall.
Om din dator har kylfläktar så är det troligen någon av dessa, risk fins att det blir mer oljud och att de stannar och kylningen inte räcker till.


Håller med jaj-51,sk*t på fläktbladen kan få maskinen till att låta konstigt.
Om du har en stationär dator så ta och öppna och kolla hur det ser ut,fläkten/fläktarna ser du i bakgaveln av datorn men det kan finnas fler,min har tre...
Ta en pensel och damma av fläkten/fläktarna,går även med dammsugaren (fogmunstycke) eller rent av tryckluft,risken för att något skall haverera p.g.a. statisk elektrisitet är nästa obefintlig.

Blåste (tryckluft) ren min egen dator förra veckan och den mår lika bra som när den var ny,damm fanns det gott om...

Naturligtvis skall man dra ut kontakten men det förstod du säkert...



Eventuellt kan det vara så att du hör antivirusprogrammet jobba och mitt Norton kan "låsa" datorn,när den gör en uppdatering.

Datorkrasch,visst men numera ganska så sällsynt om man inte är klårfingrig och skall testa sina/datorns gränser.

Backup skall man alltid göra,antingen burken är ny eller gammal,inget roligt men väldigt nödvändigt,fråga inte om jag har gjort det sleep.gif
Trampendal
Tack för alla svar!

Jag ska snarast ta backup då, om det värsta händer.
Jag gör rent fläktarna också, har dock svårt att tro att detta ljudet kan åstadkommas av en fläkt,
men de är säkert dammiga så det kan ju inte skada.



CITAT (Flemming @ 30-08-2012, 22:50) *
Håller med jaj-51,sk*t på fläktbladen kan få maskinen till att låta konstigt.
Om du har en stationär dator så ta och öppna och kolla hur det ser ut,fläkten/fläktarna ser du i bakgaveln av datorn men det kan finnas fler,min har tre...
Ta en pensel och damma av fläkten/fläktarna,går även med dammsugaren (fogmunstycke) eller rent av tryckluft,risken för att något skall haverera p.g.a. statisk elektrisitet är nästa obefintlig.

Blåste (tryckluft) ren min egen dator förra veckan och den mår lika bra som när den var ny,damm fanns det gott om...

Naturligtvis skall man dra ut kontakten men det förstod du säkert...
Eventuellt kan det vara så att du hör antivirusprogrammet jobba och mitt Norton kan "låsa" datorn,när den gör en uppdatering.

Datorkrasch,visst men numera ganska så sällsynt om man inte är klårfingrig och skall testa sina/datorns gränser.

Backup skall man alltid göra,antingen burken är ny eller gammal,inget roligt men väldigt nödvändigt,fråga inte om jag har gjort det sleep.gif


Tack för ingående beskrivning!
Men vad innebär klåfingrig och testa gränser i detta sammanhang?

Och du, har du gjort backup? smile.gif (Gick ju inte att låta bli ju)
jaj-51
CITAT (Trampendal @ 31-08-2012, 00:10) *
Tack för alla svar!

Jag ska snarast ta backup då, om det värsta händer.
Jag gör rent fläktarna också, har dock svårt att tro att detta ljudet kan åstadkommas av en fläkt,
men de är säkert dammiga så det kan ju inte skada.
Tack för ingående beskrivning!
Men vad innebär klåfingrig och testa gränser i detta sammanhang?

Och du, har du gjort backup? smile.gif (Gick ju inte att låta bli ju)


Hej.
Behovet av backup brukar man lära den bitra vägen ...

Oljudet från fläktar beror ofta på att något lager börjar bli dåligt. Mycket vanligt att de bara låter när de är kalla och tystnar när de blir varma. Sämst är de små fläktarna som sitter på "moderkortet och grafikkorten.

Gossen Ruda
Hänger på här. Jag har också börjat fundera på att börja ta en backup regelbundet men hur gör man rent praktiskt? Att skaffa en extern hårdisk är inga problem men hur ansluter man? USB finns ju men det lär ta en tid att få över all data fast det är kanske enklast. Jag kollade och hade lite mer än 100 Gb data på hårddisken.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2012, 09:28) *
Hänger på här. Jag har också börjat fundera på att börja ta en backup regelbundet men hur gör man rent praktiskt? Att skaffa en extern hårdisk är inga problem men hur ansluter man? USB finns ju men det lär ta en tid att få över all data fast det är kanske enklast. Jag kollade och hade lite mer än 100 Gb data på hårddisken.


Hej.
Din dator är ju relativt ny ... USB anslutningarna har blivit snabbare och snabbare liksom datorerna.

Bekvämast är en extern hårddisk med USB anslutning. (formatera om USB hårdisken med NTF filsystemet) backuppen är "bara" att starta upp och det hela sköter sig själv.
Det går också att göra backup med den inbyggda DVD spelaren, blir till att sitta länge och byta många skivor ...

Första gången kopierar man allt som fins på hårddisken, därefter bara det som är nyt blir ju inte så mycket då.

Använd backupprogramet som fins i windows, brukar vara lättast att få igång en havererad dator med standardprogrammet.
gnon49
Har för mig att det syntes något i loggboken när min harddisk krånglade. Köra en checkdisk går ju också att göra. Att få bort damm och kolla kablage är ju, som sägs, inte fel. Därefter kanske en ny hårddisk. Alltid svårt att råda. Mina hårddiskar från XP-datorn använder jag numera som backup-diskar. Köpte ett billigt hårddiskkabinett och saker var biff.
Flemming
CITAT (Trampendal @ 31-08-2012, 00:10) *
Tack för ingående beskrivning!
Men vad innebär klåfingrig och testa gränser i detta sammanhang?

Och du, har du gjort backup? smile.gif (Gick ju inte att låta bli ju)



Klårfingrighet och testa gränser är detsamma i alla sammanhang,man har gått lite för långt och därefter gick det åt pipsvängen...
Helt vanligt bruk av datorn inklusive "dammtorkning" invändigt (stationär) är inga problem,men börjar man använda verktyg för att se vad som finns i maskinen,då gäller det verkligen att veta vad man gör...
Vanligt sunt förnuft räcker länge och väl !

Om jag har gjort backup,måste jag svara på den frågan ? mad.gif

Jo,jag har gjort en backup men det är liksom ett tag sedan...
Trampendal
CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:22) *
Klårfingrighet och testa gränser är detsamma i alla sammanhang,man har gått lite för långt och därefter gick det åt pipsvängen...
Helt vanligt bruk av datorn inklusive "dammtorkning" invändigt (stationär) är inga problem,men börjar man använda verktyg för att se vad som finns i maskinen,då gäller det verkligen att veta vad man gör...
Vanligt sunt förnuft räcker länge och väl !


Okej då fattar jag. smile.gif



CITAT (Flemming @ 02-09-2012, 22:22) *
Om jag har gjort backup,måste jag svara på den frågan ? mad.gif


Nej det behöver du absolut inte! smile.gif
skånepåg
Har du inte redan börjat rädda vad som finns på hårddisken? Så är det väldigt snart tid, den kommer krasha vilken dag som helst, så överför vad du vill spara wink.gif
Fläktar låter inte så och om det var värmen hade datorn slocknat direkt i försvar smile.gif
varghem
dålig kylning till grafikkortet kan göra att datorn låser sig, kolla upp hur den ser ut invändigt först skulle jag vilja säga
jaj-51
Läste igenom frågan igen, instämmer med att det är hårddisken som är orsaken till oljudet.

När det blir läsfel på hårddisken görs ett stort antal försök att läsa om igen.
I detta läge så väntar datorn på information (låser sig).

Troligen blir problemen bara större och det enda som fins kvar är BACKUPPEN.
Byte hårddisk eller kanske tiden är inne för en ny dator?


Trampendal
Jag har börjat ta backup, tar lite tid bara.
Sen ska jag göra rent inuti och sen kör jag så länge det håller, så får jag se vad som kraschar och vad jag ska göra sen.
Tackar för svar och goda råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon