steffo100
Hej,
Jag har en totalt vildvuxen "trädhäck" bestående av en salig blandning buskar & träd.
Jag behöver röja upp den och framför allt såga ner träd som börjar bli stora.
Innan jag gör det hade jag tänkt plantera något nytt som kan ge insynsskydd, vara hyfsatt tätt och växer fort.
Tips någon?

vanjalarsa
Häggmispel!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Cilla
Om du har träd i häcken nu som börjar bli stora kan det krävas ett större och maskinellt grävarbete för att få plats med nya plantor. Att rötterna finns i marken är inget problem, de förmultnar och det är till gagn för de nya, men det kan vara svårt att gräva om man gör det för hand.

Var i landet är detta och vilka träd och buskar är det som växer i häcken nu? Om snabbväxande är ett och insynsskydd är önskvärt så kan nedsågning på våren/vårvintern vara det snabbaste att få upp ny tät grönska. Många lövträd skjuter stubbskott villigt, och dessa kan du fortsätta att beskära till den form och storlek du vill ha. Många buskar tål också kraftig nedskärning, men det gäller att veta vilka de är.

Att plantera mellan befintliga buskar kan gå men fungerar ofta bättre om man kan skära ned de större buskarna kraftigt. Det blir annars ofta för lite ljus till de nya plantorna.

Man kan ha en blandhäck supertät med t ex hagtorn, lönn, hägg och många andra arter om man beskär på vårvintern och sedan putsar en gång på hög- eller sensommaren.

Artbestäm först om du inte är villig att göra lite grövre grävjobb och ta bort allt, förbereda diket för ny plantering och köpa in nya plantor som ska etableras med stödbevattning mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon