adilovan
Jag har för många fruktträd. (Ja, det går!)
Två ska bort.

Ett äppleträd vill jag döda och behålla stubben på. Päronträdet ska bort helt, gräs ska få ta över.
Hur gör jag för att slippa rotskott och allt vad det heter? Skala av barken på stammen gissar min far på.
Bassam
Hej
Din pappa har rätt men men hans metod, men hans metod behöver minst två år åtminstone, Men du kan köpa, {ecoplugg} från trädgård butiker,
Detta ger goda resultat inom några dagar.

Obs
När det gäller hur kan du använda dem, detta beskrivas i detalj med förpackning.

H.Bassam
Huggorm
Varken äpple eller päron är några uthålliga skottskjutare. Såga ner och klipp bort de få skott som kommer så tröttnar de snart.
Cilla
Helt onödigt att använda glyfosat eller andra kemikalier här. Ingen av dem skjuter rotskott, däremot kan ett och annat skott komma från stubbarna. Dessa klipper du bort om du inte vill starta om och få nytt träd eller buske.
Bassam
Hej
glyfosat säljer i trädgårdsbutiker så det skadar inte miljön, Och spara en hel del trötthet.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 02-09-2012, 21:11) *
Hej
glyfosat säljer i trädgårdsbutiker så det skadar inte miljön, Och spara en hel del trötthet.

H.Bassam

slap.gif Oavsett om glyfosat säljs i trägårdsbutiker eller i en gränd i Bangladesh så är det oerhört miljöfarligt. Växter stendör av enstaka droppar.
Peztis
Fast om det ändå är gräsmatta och man klipper där kontinuerligt så blir det ju knappast några problem... Alla ev skott klipps av och slutligen kommer det upphöra. Och man slipper köpa något - hur bra eller dåligt det än är för miljön.
Eva 33c
Jag sågade ner mitt päronträd förra året jäms med marken. Det var ett familje träd med 4 sorter som det bara blev äckliga päron på, och dessutom växte det så fult eftersom vissa sorter var starkväxande och andra knappt överlevde... Det var väl inte uråldrigt precis men hade i allafall stått fär i 13år. Inte ett skott har visat sig i år, och det är öppen jord på platsen i fråga.
Kutas
CITAT (Huggorm @ 02-09-2012, 21:56) *
slap.gif Oavsett om glyfosat säljs i trägårdsbutiker eller i en gränd i Bangladesh så är det oerhört miljöfarligt. Växter stendör av enstaka droppar.


Är det spårbart ?? Jag skulle behöva ta kol på grannens träd som står på gränsen mellan våra tomter och skuggar min trädgård !!!!

Bara tekniska svar tack, ingen moralpredikan. Jag vet att det är fel och olagligt, så ni behöver inte moralisera över det.
adilovan
Tack för svar. Jämnar det med marken då.

Äppelträdet då? Där det ska stå kvar en rejäl stubbe, felar sig i fyra fina grenar så gott och väl en meter över msrken men inga blad eller skott är neranför där jag tänkt kapa det. Kommer MASSA nya skott på trädet då? Ringbarka det?
Cilla
Det låter som ett äldre och större äppelträd, och det innebär att det har förmåga att lagra energi för att överleva också en total nedkapning. Hur mycket den orkar skjuta skott kan man bara gissa om man ser det, men i princip så klarar det flesta äppelträd medd lite ålder som har gröna blad att överleva också en nedkapning.

Om du vill ha det som en trädskulptur och inte att det ska vilja överleva är det bäst att fälja rådet du fick i början: Ringbarka. Det är lättast rent tekniskt att göras på våren men kan göras hela året. Se till att inte skada veden, det är i de yttre årsringarna som transport sker från rot till krona och därmed suger ur roten energi så att hla trädet så småningom dör.
CillaM
CITAT (Cilla @ 03-09-2012, 18:16) *
Det låter som ett äldre och större äppelträd, och det innebär att det har förmåga att lagra energi för att överleva också en total nedkapning. Hur mycket den orkar skjuta skott kan man bara gissa om man ser det, men i princip så klarar det flesta äppelträd medd lite ålder som har gröna blad att överleva också en nedkapning.

Om du vill ha det som en trädskulptur och inte att det ska vilja överleva är det bäst att fälja rådet du fick i början: Ringbarka. Det är lättast rent tekniskt att göras på våren men kan göras hela året. Se till att inte skada veden, det är i de yttre årsringarna som transport sker från rot till krona och därmed suger ur roten energi så att hla trädet så småningom dör.



Tack! Nu fick jag äntligen svar på min fråga smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Kutas @ 03-09-2012, 09:13) *
Är det spårbart ?? Jag skulle behöva ta kol på grannens träd som står på gränsen mellan våra tomter och skuggar min trädgård !!!!

Bara tekniska svar tack, ingen moralpredikan. Jag vet att det är fel och olagligt, så ni behöver inte moralisera över det.

Det går säkert att spåra men anlysen är säkert dyrbar och förmodligen är det inte det första man tänker på när ett träd dör.
Bassam
Hej

glyfosat säljer i Sverige.

H.Bassam
Cilla
Ja tyvärr Bassam, trots att Kemikalieinspektionen försökt stoppa det. Bland annat för att missbruk och onödig användning gjort att man återfunnit rester i dricksvattnet.

Allt man kan köpa är helt enkelt inte bra. Och i trädgården bestämmer man ju själv över vilka ämnen man för in. Glyfosat tillhör inte på något sätt de naturliga.

En riktig trädgårdsmästare ringbarkar.
Kutas
CITAT (Cilla @ 04-09-2012, 00:05) *
En riktig trädgårdsmästare ringbarkar.

Kommer märkas lite väl mycket om jag går och ringbarkar grannens stora träd, kan i å för sig skylla på belgiska jättekaninen men vet inte om han går på det.
Huggorm
CITAT (Kutas @ 04-09-2012, 08:57) *
Kommer märkas lite väl mycket om jag går och ringbarkar grannens stora träd, kan i å för sig skylla på belgiska jättekaninen men vet inte om han går på det.

Det kommer märkas lite väl mycket i din plånbok när grannen uppdagat att du förstört hans träd. Storleksordningen 50-100.000kr har det hamnat på förut när sådana saker hamnat i domstol.
CillaM
CITAT (Huggorm @ 04-09-2012, 16:20) *
Det kommer märkas lite väl mycket i din plånbok när grannen uppdagat att du förstört hans träd. Storleksordningen 50-100.000kr har det hamnat på förut när sådana saker hamnat i domstol.

tummenupp.gif
Bassam
Hej
Vi måste tro på ministeriet Sverige miljön, är det inte rimligt som tillåter försäljning av material skadliga för miljön, men ibland tvingas vi användbarhet kemi material, även om det kan orsaka skador på miljön
för att kemi material ger bra resultaten och spara mycket tid, pengar och trötthet.

Obs:

Men vi kan minska skada om vi använde instruktionerna som skriven på förpackningen väl, tillexempel, för att Håll dig borta från vattenbrunnar, växter
Och träden som vi vill. på den här sätt och andra säkerhet saker tillåta miljö
minister försäljning av dessa ämnen i Sverige. Så småningom kan man själva bestämma
H. Bassam
CillaM
sick.gif Man måste ifrågasätta och använda sitt förnuft efter att ha läst på vad gift eller som det så käckt heter, bekämpningsmedel, innebär. Vi har generationer med människor och djur framför oss som ska leva och må bra. Vad vi gör nu har en effekt om 10, 40, 100 år. Eller ännu längre. Fatta det nån gång.
Gossen Ruda
Man kan ju också försöka fatta att ett ämne som bryts ner snabbt, bevisat, knappast kan ge långtidseffekter.
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 23:12) *
Man kan ju också försöka fatta att ett ämne som bryts ner snabbt, bevisat, knappast kan ge långtidseffekter.


Hej Åke/Ruda,
Var några år sedan vi utväxlade kunskaper om detta sist. Låt oss hålla oss till studier och intressanta källor. Vilka är dina källor för dessa "bevis" förutom från företaget själv? Vilka studier? Forskning?

Jag tar gärna del av de senaste "bevisen" för att glyfosat använt i hemträdgårdar bryts ned snabbt.
Cilla
CITAT (Bassam @ 04-09-2012, 23:01) *
Hej
Vi måste tro på ministeriet Sverige miljön, är det inte rimligt som tillåter försäljning av material skadliga för miljön, men ibland tvingas vi användbarhet kemi material, även om det kan orsaka skador på miljön
för att kemi material ger bra resultaten och spara mycket tid, pengar och trötthet.

Obs:

Men vi kan minska skada om vi använde instruktionerna som skriven på förpackningen väl, tillexempel, för att Håll dig borta från vattenbrunnar, växter
Och träden som vi vill. på den här sätt och andra säkerhet saker tillåta miljö
minister försäljning av dessa ämnen i Sverige. Så småningom kan man själva bestämma
H. Bassam


Jo Bassam, det är också ett förhållningssätt - att vi ska lita på "ministeriet" och på att det som är till salu också är bra. Med det här medlet har den ansvariga instansen försökt förbjuda det men förlorat i EU-rättten. Frågan är om vilket "ministerium" man ska lyssna på då.
Kanske den som hävdar försiktighetsprincipen? Dvs att man inte bör använda medel som inte är bevisat ofarliga. Föriktighetsprincipen är verbalt understödd av många "ministerier".

Sedan kan vi diskuktera nödvändigheten, dvs om man MÅSTE använda glyfosat i det här fallet. Det handlar om ett äppelträd som man vill göra skulptur av. Motiverar det användning av bekämpningsmedel? Knappast.





CITAT (Kutas @ 04-09-2012, 08:57) *
Kommer märkas lite väl mycket om jag går och ringbarkar grannens stora träd, kan i å för sig skylla på belgiska jättekaninen men vet inte om han går på det.


Jag har följt och haft något bidrag till utvecklingen av bevisföring vid trädförstörelse. Glyfosat för att illegalt förstöra annans träd är mycket lätt att påvisa. Den som vill kan också med normal teknisk undersökning använda denne mot misstänkt.

Numera är det känt att man kan förgifta träd. Knappast något man kan göra med annans träd utan att denne tar reda på hur det skett. Och vilka som kan ha haft motiv.
Kutas
CITAT (Huggorm @ 04-09-2012, 16:20) *
Det kommer märkas lite väl mycket i din plånbok när grannen uppdagat att du förstört hans träd. Storleksordningen 50-100.000kr har det hamnat på förut när sådana saker hamnat i domstol.


Inte helt säker då rötterna växer på MIN sida om tomgränsen. Dessutom så kommer bevisbördan att ligga på grannen. De fall som hamnade i rätten handlade om nersågning. Inget som hindrar att jag sätter i några ecopluggar i röttrna på våren och sedan klipper av dessa på hösten när pluggarna har gjort sitt.

Folk som planerar sina brott åker nästan aldrig dit, Kling & Klang är väl ändå västvärldens dummaste och minst effektiva poliser. Det enda de klarar av är att skriva ut P-böter.
Kutas
CITAT (Cilla @ 05-09-2012, 01:59) *
Jag har följt och haft något bidrag till utvecklingen av bevisföring vid trädförstörelse. Glyfosat för att illegalt förstöra annans träd är mycket lätt att påvisa. Den som vill kan också med normal teknisk undersökning använda denne mot misstänkt.

Numera är det känt att man kan förgifta träd. Knappast något man kan göra med annans träd utan att denne tar reda på hur det skett. Och vilka som kan ha haft motiv.


Låter som en fantastisk inkomstkälla för samvetslösa monster som jag. Om jag har ett träd som står på min tomt och skuggar grannens altan så är det bara att slå in några eco-plugg och stämma grannen på lite kosing, kanske inte så lite, 100 000 är inte fy skam. Så jag kan skaffa ved och få betalt för det !!! Tack för tispet Cilla, strålande. Du skulle ha blivit stjärnadvokat !!!!
Cilla
CITAT (Kutas @ 05-09-2012, 10:16) *
Låter som en fantastisk inkomstkälla för samvetslösa monster som jag. Om jag har ett träd som står på min tomt och skuggar grannens altan så är det bara att slå in några eco-plugg och stämma grannen på lite kosing, kanske inte så lite, 100 000 är inte fy skam. Så jag kan skaffa ved och få betalt för det !!! Tack för tispet Cilla, strålande. Du skulle ha blivit stjärnadvokat !!!!


:-) Ja försök du, det vore inte förstö gången men ändå kul. Vi har dock kommit på liiiite mer sofistikerade metoder att spåra än att det skulle vara enkelt att med detta gå fri. Du vet väl från deckarvärlden - mördaren till grannfrun som varit otrogen med dig, är inte alltid hennes make...

CITAT (Kutas @ 05-09-2012, 09:54) *
Folk som planerar sina brott åker nästan aldrig dit, Kling & Klang är väl ändå västvärldens dummaste och minst effektiva poliser. Det enda de klarar av är att skriva ut P-böter.


Ojdå. Snälla du, kolla upp statistiken kring inlåsta kriminella som planerat sina brott innan du tror att det går att komma undan med lite planering! Vi vill ha dig kvar här vet du, och det kan bli begränsningar med internettillgången därinne.
adilovan
Ringbarka, såga ner, klippa skott...låter gratis i mina öron.
Köpa något, bra eller dåligt för miljö, kort- eller långsiktigt... Ptja. Är det gratis är jag nöjd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon