Full version: Vad är detta?
MarieC
Är det nån som har en aning om va detta är?
HelénE
Hur stort är det?
Ser ut som det är litet, prydnadsapel kanske?

Helén
MarieC
CITAT (HelénE @ 03-09-2012, 18:19) *
Hur stort är det?
Ser ut som det är litet, prydnadsapel kanske?

Helén

Det är väl kanske nån cm i diameter...
HelénE
Är ju lättare om man får se trädet det kommer från, men av storleken att döma låter det som nån sorts prydnadsapel, ser ut som äppelkärna i mitten på bilden. Skulle ut o kolla på ett av mina, men de satt för högt upp.

Helén
MarieC
CITAT (HelénE @ 03-09-2012, 20:03) *
Är ju lättare om man får se trädet det kommer från, men av storleken att döma låter det som nån sorts prydnadsapel, ser ut som äppelkärna i mitten på bilden. Skulle ut o kolla på ett av mina, men de satt för högt upp.

Helén

ok..det va min svärfar som ville attjag skulle ta reda på va det va, så jag har ingen aning om VAR det kommer ifrån men dt kan jag ju fråga honom om. men ni tror alltså på prydnadsapel?

Kryddan03
Skulle kunna vara någon hagtorn också (pärl-, rosen-. amerikansk?). Kolla bladen. Är de flikiga är det troligen en hagtorn är de "hela" är det troligen en prydnadsapel.
HelénE
CITAT (Kryddan03 @ 03-09-2012, 22:01) *
Skulle kunna vara någon hagtorn också (pärl-, rosen-. amerikansk?). Kolla bladen. Är de flikiga är det troligen en hagtorn är de "hela" är det troligen en prydnadsapel.

Är busken/trädiet taggit så är det inte en apel....men hagtorn brukar väl vara mindre en en cm?
Helén
Kryddan03
CITAT (HelénE @ 03-09-2012, 23:25) *
Är busken/trädiet taggit så är det inte en apel....men hagtorn brukar väl vara mindre en en cm?
Helén

"Nån cm" kan ju vara både mindre och större än 1 cm. wink.gif Jag har sett t ex pärlhagtorn som har varit ca 1 cm i diameter och ungefär i samma storlek som prydnadsapel. Det var på samma mark och de var så lika att jag var tvungen att jämföra - därför kommer jag ihåg hur lika de var. smile.gif
Det jag menar är att bara med utgångspunkt från bilden på frukterna kan det vara vilket som. Däremot har jag inte sett delad vare sig hagtorns- eller prydnadsapelfrukt så där kanske det är skillnad. Får kolla nästa gång jag går förbi där de jag har sett växer. smile.gif
kerstin z5-6
Kolla bladen-som sägs ovan då vet du ,apel eller hagtorn.
Kryddan03
Var ju tvungen att gå förbi idag när jag vallade vovven. Träden (pärl- eller rosenhagtorn och prydnadsapel) står mitt emot varandra och frukterna var väldigt lika till både storlek och utseende. smile.gif

Det jag lade märke till i år var att hagtornen hade ungefär lika mycket frukt som vanligt men prydnadsaplarna hade nästan ingen frukt alls. Det är ett rikt fågelliv där så det kanske är fåglarna som varit där och plockat? I och för sig hade aplarna nästan inga blad kvar heller och inte mycket på marken. De såg allmänt ämliga ut. Kan inte dra mig till minnes, eller lade i alla fall inte märke till, om de blommade lite i våras också. Har det varit ett dåligt år för prydnadsapel eller är det tidig höstfällning och fåglar?
(Sorry för lite OT)
kerstin z5-6
Nej det har varit ett bra år för Apel.Jag tycker frukterna är mest lika dem

malus sargentii2012 smaller.jpg

Anders zon 1
Det är inte hagtorn utan någon sorts apel. Det här är typiska äpelfrukter och det har inte hagtorn. Hagtorn har stenfrukter (=frukter med bara en stor kärna omgiven av fruktköttet som t ex körsbär).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon