Zadrith
Jag har flyttat in i ett hus med en äldre trädgård som har varit eftersatt i flera år. Bland annat så fanns det ett gammalt plommonträd där ympstammen växt upp och blivit ett eget träd tre gånger så högt som plommonträdet.
Jag sågade helt sonika ner detta träd för att ge mer plats åt det ursprungliga plomonträdet. Min fru blev dock orolig att jag även kommer att ha ihjäl plommonträdet eftersom jag kanske gjort det vid fel tidpunkt eller på fel sätt och att jag antagligen borde behandla stubben på något sätt.
Någon som vet hur det ligger till och vad jag borde göra för att säkerställa att plommonträdet klarar sig?

Tack på förhand
Tomas
Åsa, mälardalen zon 2
Du har sågat under rätt tid fruktträd bör beskäras under tiden juli-sept då läkeförmågan är bäst. Och nej du ska inte bandla med nått enligt nyare rön får man barra väre röta och liknande ifall man smetar på saker på såren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon